Wat kost een Ford Focus RS tweedehands nu nog?

Voorlopig komt er geen nieuwe Focus RS, dus wat kost de oude?

Foto('s): FordFord Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack interieur (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Foto('s): FordFord Focus RS Option Pack (2018)
Foto('s): FordFord Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack interieur (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)
Ford Focus RS Option Pack (2018)

Inmiddels heb je een paar dagen de tijd gehad om bij te komen van het slechte nieuws. Een nieuwe Ford Focus RS, die gaat er niet komen, ook niet in hybridevorm. Ford belooft dat het RS-label niet op zijn einde is, maar wie een snelle Ford met vierwielaandrijving wil, moet voorlopig kijken naar de Mustang Mach-E AWD óf zich richten op de tweedehands markt voor een gebruikte Focus RS. Laten we van het tweede uitgaan, en uitzoeken wat een Ford Focus RS tweedehands nog kost.

De Ford Focus RS van de derde generatie verscheen in 2015 en in Nederland kostte hij toen 50.000 euro. De Belgen hoefden maar 38.300 euro af te tikken en de Duitsers ook zoiets. De oudste exemplaren zijn dus alweer vijf jaar oud, maar met een 0-100-tijd van 4,7 seconden is het bepaald geen afzien. In Nederland staan op het moment geen RS’jes van de derde generatie te koop met meer dan 100.000 kilometer; veel hebben nog niet eens de helft daarvan gelopen. De goedkoopste Ford Focus RS van Nederland kost net geen 31.000 euro. Tot de 35.000 euro heb je volop keuze tussen blauwe en grijze exemplaren. De duurste neem je mee naar huis voor 45.000 euro.

Wat kost een Ford Focus RS in Duitsland?

In Duitsland staan RS’jes te koop met vergelijkbare kilometerstanden, veel onder de 50.000 kilometer of net erboven. De goedkoopste op de verkoopsite Mobile kost 25.500 euro. De prijzen lopen heel gestaag op; voor minder dan 30.000 euro moet je kunnen slagen voor een leuk exemplaar. Wil je een Duitse Ford Focus RS importeren, vergeet dan niet dat er nog BPM betaald moet worden. Hou rekening met minimaal 5.000 euro extra kosten. Is de auto nieuwer, dan valt de BPM duurder uit. De restwaarde van een origineel Nederlands exemplaar kan hoger liggen, dus het kan ook lonen om jezelf de moeite te besparen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

En als je meer power wilt?

De Ford Focus RS haalt 350 pk uit een 2,3-liter viercilinder. Misschien had je gehoopt dat de nieuwe Focus RS, die dus niet komt, richting de 400 pk zou gaan. Dan is het interessant om te kijken wat een tuner voor je kan betekenen. De bekendste tuner voor deze generatie Fords is waarschijnlijk Mountune. Zij hebben voor omgerekend 4.300 euro een kit om het vermogen te verhogen naar 400 pk. Tel daar iets van 2.000 euro bij op, en je krijgt een kit om er 520 pk van te maken. Daarnaast werkt Mountune nog aan een kit om naar de 700 pk te gaan.

Wat kost een Ford Focus RS van de tweede generatie?

Ford Focus RS 2.5

De voorloper van de vorige RS kent één groot pluspunt: de vijfcilinder. Het vermogen ligt 45 pk lager en de power gaat alleen naar de voorwielen, maar het geluid is top en de tweede generatie RS ziet er fantastisch uit. De prijzen liggen iets lager. Voor net geen 24.000 euro ga je naar huis met een licht gemodificeerd exemplaar. Voor zo’n 27.000 euro haal je er eentje met minder dan 100.000 kilometer op de teller. Kijk ook even naar een felgroen exemplaar, of juist een matzwarte, dan staat er wel echt iets bijzonders op je oprit.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines