
In deze rubriek behandelen we – veelal – de wat leukere auto’s. In sommige gevallen zijn dat van die auto’s waar we al jaren op het azen zijn en in sommige gevallen zijn dat auto’s die een beetje van de radar zijn verdwenen. De Civic Type R is zo’n auto. Daardoor vroegen wij ons op de TopGear-redactie eigenlijk af: wat kost een Honda Civic Type R (FK2) nu nog?
Nieuw waren ze aan de prijzige kant en als iets duur wordt, gaan Nederlanders automatisch iets Duits rijden. Dat zit een beetje ingebakken in ons DNA, maar de Honda Civic Type R is typisch een auto die je niet snel aantreft in een showroom van een Duits automerk. Het is niet alleen leuk voor de variatie, maar ook omdat de snelle Civic uniek is qua karakter en beleving.
Wat kost een Honda Civic Type R (FK2) als occasion (2015-2017)?
- Specificaties
- Hoeveel zijn er in Nederland?
- Wat kost een Honda Civic Type R (FK2) als occasion?
- Wat kost een Honda Civic Type R (FK2) als occasion in Duitsland?
- Is de Honda Civic Type R (FK2) betrouwbaar?
- Hoe rijdt zoiets?
- Wat zijn de concurrenten van de Honda Civic Type R (FK2)
- Is een Honda Civic Type R (FK2) zijn prijs waard?
Specificaties
Het is zeker niet de eerste Civic Type-R. Die verscheen in 1997 en was alleen leverbaar in Japan. De Civic Type-R van (2007-2013) was een leuke auto, maar kwam vermogen te kort, concurrenten als de Opel Astra OPC en Ford Focus ST hadden aanzienlijk meer power. Kortom, Honda wilde terugslaan. Daar namen ze nogal hun tijd voor. Na jaren van geruchten kwamen er in 2014 twee concept versies (eentje in maart, de andere in oktober).
Op de Salon van Genève in 2015 stond het productiemodel van de Honda Civic Type R (FK2) te schitteren. In de tussentijd had de gewone Civic er al een facelift op zitten. Ze waren dus écht heel erg laat met de introductie van dit model omdat de ontwikkeling zolang duurde. Honda moest echter in veel gevallen het wiel opnieuw uitvinden. Het was zeker geen oude wijn in nieuwe zakken. Het was een compleet nieuw type auto voor Honda.

Het belangrijkste aspect is de motor. Dit is namelijk de eerste Civic Type R met turbocompressor. Deze motor, de K20C1, heeft alsnog VTEC, maar is natuurlijk niet zo’n toerenmachine als de voorgaande generaties. Wel maakt de Civic een enorme sprong qua vermogen: van 201 pk en 205 Nm naar 310 pk en 400 Nm. Desondanks is deze generatie Civic Type R zuiniger dan zijn voorganger (op deellast). De Civic Type R sprint in 5,9 seconden naar de 100 km/u en is begrensd op 250 km/u.
Hoeveel zijn er in Nederland?
Dat is een beetje onduidelijk. De Civic Type R is bijzonder zeldzaam. In Nederland zijn er een handjevol van verkocht. De meeste exemplaren zijn waarschijnlijk geïmporteerd. Als het er meer dan vijftig is, vinden we het veel. Mocht iemand van de Civic Type R-club zijn die het exacte aantal weet, houden wij ons van harte aanbevolen. Het is in elk geval de meest zeldzame auto in zijn klasse. Dat is niet alleen vanwege de prijs en omdat mensen een Golf kopen.
Wat kost een Honda Civic Type R (FK2) als occasion?
Het zijn enorm zeldzame auto’s, ook om te kopen. Op moment van schrijven stonden er maar liefst acht te koop. Acht. Stiekem was dat iets meer dan we hadden verwacht. De goedkoopste Honda Civic Type R (FK2) kost 25.500 euro. Dan heb je een wit exemplaar met 165.000 kilometer op de klok uit 2015. Met een witte blijf je zitten gaat niet op voor de Civic Type R, want Championship White is een legendarische kleur.

De duurste Civic Type R (FK2) is ook gespoten in die kenmerkend roomwitte tint en kost 36.999 euro. Die komt uit 2016 en heeft slechts 37.000 kilometer aan ervaring. Dat is bijna zonde, dat zo’n leuke auto zo weinig rijdt. De meeste Civic Type R’s staan bij één aanbieder. Dat hoeft niet direct een probleem te zijn, maar zo heb je wel iets meer invloed om de prijs hoog te houden.
Wat kost een Honda Civic Type R (FK2) als occasion in Duitsland?
Daarom is het zinvol om ook even over de grens te kijken, te meer veel auto’s in Nederlan toch al zijn geïmporteerd. Het aanbod is in Duitsland ook niet enorm groot. De goedkoopste Honda Civic Type R (FK2) in Duitsland kost 19.700 euro. De lage prijs komt door de relatief hoge kilometerstand (2 ton). Er staat voldoende aanbod onder de 25.000 euro waardoor het handig kan zijn om een kijkje te nemen.

De duurste in Duitsland is 32.500 euro. De prijzen zitten dus behoorlijk dicht bij elkaar. Dat komt ook doordat de auto slechts 3 jaar in productie is geweest. Onze inschatting is dat de prijzen binnenkort nog wat verder dalen. De nieuwere generatie verkocht beduidend beter en zijn er al vanaf 32.000 euro. Aan de andere kant is er erg weinig aanbod en zijn er zal liefhebbers.
Is de Honda Civic Type R (FK2) betrouwbaar?
Ja, over het algemeen genomen wel. De Honda Civic van deze generatie staat te boek als erg betrouwbaar. Althans, op markten waar de auto beter verkoopt. In Nederland is het een zeldzaamheid, dus er zijn ook niet veel mensen die daadwerkelijk ervaring ermee hebben. Er zijn op het internet wel wat issues te vinden (brandstofpomp, transmissie), maar dat zijn zeker geen structurele problemen.

Ondanks dat het een auto voor kenners is, zijn dat ook kenners die van autorijden houden. Kijk daarom goed naar de staat van de auto. De lage en vlakke neus is erg gevoelig voor steenslag. De velgen zijn maar liefst 19 inch groot en de draaicirkel is niet echt klein te noemen, dus check voor stoeprandschade. Zorg vooral dat het onderhoud bekend is, met zoveel mogelijk recente facturen. Het blijft een bijzondere auto met exotische techniek en daar moet gezorgd voor worden.
Hoe rijdt zoiets?
Compromisloos. Relatief gezien dan. Kijk, een Golf GTI of Focus ST moet een enorme doelgroep aanspreken, net als een Audi S3 of BMW M135i. De Civic Type R is veel harder, strakker en ruiger. De motor is een dominerende factor. In tegenstelling tot de tweeliter turbo’s van de concurrentie, moet je de monoscroll-turbo op toeren houden. Vindt ie lekker. Mocht je een automaat zoeken, zoek verder: die is er niet. Het past ook totaal niet bij e auto.
De handbak is trouwens briljant. Alleen Japanners kunnen handbak maken ie zo lekker schakelt: precies, direct en een enorm korte slag. Alleen daarom wil je wat vaker schakelen dan normaal. Niet dat het moet trouwens, eindelijk heeft de Civic Type R onderin ook voldoende koppel. De prestaties zijn indrukwekkend: 13 seconden van 100 naar 200: dus sneller dan een Nissan 370Z.

De besturing is snel en direct, tegen het nerveuze aan. Extreem veel gevoel heeft ie niet, maar dat geldt voor alle concurrenten. Qua ophanging is het wel een straffe auto. In combinatie met de ietwat nukkige aandrijflijn is het typisch zo’n auto die niet helemaal lekker rijdt als je gewoon elke dag naar je werk ermee moet. Maar als je een bochtige weg op zoekt en iets enthousiaster rijdt, komt er niets bij in de buurt.
Wat zijn de concurrenten van de Honda Civic Type R (FK2)
Renault Mégane R.S. Trophy

Qua karakter komt er weinig in de buurt bij een Civic Type-R. De dikste Mégane R.S.-modellen zijn ook fantastisch om te rijden. Het zijn auto’s die er trots op zijn om de aandrijving op de voorwielen te hebben. Net als de Civic is de Mégane niet een echte allemansvriend. Om te rijden is het echter een van de beste, zeker met het cup-chassis. Sterker nog, ze zijn ervan overtuigd dat dat later klassiekers gaan worden. Qua prestaties iets trager dan de Honda, in de bochten wat sneller. Interessant voor mensen met een tatoeage van de Nürburgring.
Subaru WRX STI

Je zou het niet zeggen, maar de Subaru is de goedaardige lobbes in dit overzicht. Als een Civic Type R je aanspreekt, dan kan de Subaru ook je smaak zijn, gezien de Japanse afkomst en overdaad aan vleugels. De Subaru heeft een rustiger karakter en natuurlijk vierwielaandrijving waardoor je het vermogen beter kwijt kan. Ook de Impreza zijn nog erg prijzig, en dan heb je ook een ouder model die een volle generatie ouder is dan de Honda. Eigenlijk alleen interessant voor mannen met een Colin McRae-tattoeage.
Volkswagen Golf GTI Clubsport

Er is wel een Duits alternatief: de GTI Clubsport. Deze GTI en Civic waren in een strijd verwikkeld welke auto de snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring was. De Golf is ietsje minder extreem in vergelijking met de Civic, maar wel voor een Golf. Qua prestaties komt het dicht bij elkaar. Je kan de GTI Clubsport goed vinden én voor een keurige prijs. Als dagelijkse auto fijner dan de Honda, maar voelt ook minder speciaal aan. Interessant voor mensen die hun naam in Chinese tekens op hun arm hebben getatoeëerd.
Is een Honda Civic Type R (FK2) zijn prijs waard?
Dat hangt natuurlijk af van wat je eisen zijn. We maken wel grappen over de Golf R-rijder, maar als je een auto moet hebben die alles kan, is die beter dan een Civic Type R. Zoek je een auto die maximaal plezier, beleving en communicatie biedt, is de Civic superieur. Als je wil, kan de familie gewoon mee. Als tweede auto voor erbij is het een geweldige auto: je hebt er weinig onkosten aan, terwijl het plezier-potentieel torenhoog is.

Wel is het handig om deze markt even goed in de gaten te houden. In Nederland is er één bedrijf dat meer dan de helft van het aanbod te koop heeft staan. In Duitsland zien we een soortgelijk beeld. Niet dat je hen moet ontwijken (ze hebben ongetwijfeld kennis over het product), maar bij andere aanbieders zijn de bedragen iets lager. Maar hé, als dat het grootste obstakel is, betekent het dat de rest van het product uitstekend is. Kopen dus die handel, je zal er geen spijt van krijgen.
“ Ondanks dat het een auto voor kenners is, zijn dat ook kenners die van autorijden houden. ”
Aan de andere kant is de kans groot dat de vorige eigenaren wel echte liefhebbers waren die ook een beetje respect voor de techniek hadden. Iemand die iets willekeurig snels zoekt om een beetje te trappen komt niet bij een Civic-R uit.
De Integra Type-R is ook wel een beauty wat mij betreft, na de NSX volgens mij de eerste die nog enigszins betaalbaar was.