In de categorie compacte luxe en snelle hatchbacks is er meer dan de Audi RS3 en BMW M135i. De Mercedes A 45 AMG is al jaren een van de snelste, dikste en sterkste auto’s in zijn klasse. Helaas was het ook een van de duurste, waardoor ze relatief zeldzaam zijn. We zijn inmiddels een flink aantal jaren verder waardoor wij ons afvroegen: wat kost een Mercedes A 45 AMG tegenwoordig? Dat is namelijk bij deze auto een interessante vraag.

Nieuw kostte de auto namelijk vanaf 60.000 euro en dat bedrag liep hard op als je opties selecteerde. Het kon vrij eenvoudig oplopen tot 80.000 euro. Met de jaren werd de auto ook nog eens duurder. Tegenwoordig kost een nieuwe A 45 (van de tweede generatie) meer dan 115.000 euro. Het is dus zeker interessant om te kijken naar het occasionaanbod. In dit artikel hebben we het specifiek over de W176-generatie, niet de huidige W177. Die behandelen we een andere keer.

Specificaties

De Mercedes A 45 AMG is het topmodel van deze A-klasse van de W176-generatie. De auto kwam in 2013 op de markt. Het hoogtepunt is – zoals wel vaker bij een AMG – de motor, in dit geval de ‘M133’. Het is slechts een 2,0-liter viercilinder turbomotor, maar wel goed voor 360 pk en 450 Nm. De basis is de reguliere M270 2,0 viercilinder, maar dan met andere cilinderwanden, grotere turbo, grotere intercooler en het koelsysteem uit een SLS AMG.

Alle A 45’s hebben 4Matic-vierwielaandrijving en een DCT versnellingsbak, een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Daarmee kun je in 4,6 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 250 km/u. Dat laatste getal is natuurlijk een elektronisch begrensde topsnelheid. Er zitten enorme remmen (voor 350 millimeter) op om de boel tot stilstand te brengen.

Mercedes A45 AMG (W176) geel (2013) zijkant links voor schuin en iemand die lijkt op Usher pitlane

In 2015 krijgt de A-Klasse een facelift en de A 45 AMG dus ook. Ondanks het hoge vermogen ziet Mercedes ruimte om er nog wat meer uit te halen. Het vermogen is na de facelift 381 pk en het koppel 475 Nm, waardoor je in 4,2 seconden naar de 100 km/u. Dat is ongekend snel voor wat in de basis gewoon een Golf-klasse auto is.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Nog best een hoop. We moeten wederom een kleine slag om de arm houden qua aantallen, want het komt nog weleens voor dat een auto de verkeerde benaming krijgt bij het invoeren. Er rijden er sowieso 750 exemplaren in Nederland. Daarvan is het overgrote gedeelte import: ongeveer 600 stuks. Een origineel Nederlandse A 45 AMG is dus bijzonder zeldzaam. De reden laat zich raden: het loonde om een jaartje of twee te wachten in verband met de hoge BPM-boete die afneemt als een auto ouder wordt.

Wat kost een Mercedes A 45 AMG als occasion?

In Nederland staan er dik vijftig exemplaren van de snelle A-Klasse te koop van de W176-generatie. De goedkoopste Mercedes A 45 AMG kost 21.950 euro. De goedkoopste Mercedes A 45 AMG kost 21.950 euro. Voor dat bedrag krijg je een exemplaar uit 2013 met ongeveer 165.000 kilometer op de teller. Zeker nog niet afgeschreven dus. Exemplaren met het aerodynamica-pakket, schaalstoelen, 19 inch wielen en andere dure opties zijn meer waard. Standaard waren de A 45’s niet heel compleet, dus check of alles erop zit dat je wil hebben.

Tussen de 25.000 en 30.000 euro is er ruime keuze uit exemplaren met zo’n 100.000 kilometer op de klok. Ook komen de faceliftmodellen dan zicht. De duurste A 45 AMG van Nederland kost 37.899 euro. Dat is een laat exemplaar uit 2018 met slechts 37.000 kilometers en alle gewilde opties. Een origineel Nederlands exemplaar is vaak ietsje duurder, zeker omdat de meeste uit Duitsland komen.

Wat kost een Mercedes A 45 AMG als occasion in Duitsland?

In plaats van een importexemplaar kopen, kun je hem ook zelf importeren. Dan kun je zelf zien hoe deze de grens over is gegaan. In Duitsland staan er ongeveer 150 exemplaren te koop van. De goedkoopste Mercedes A 45 AMG in Duitsland kost 18.950 euro. Dat is een vroeg exemplaar uit 2013 met 140.000 kilometer. Houd er rekening mee dat je nog wel wat BPM moet betalen bij invoer, naast de gebruikelijke invoerkosten. Voor een auto uit 2013 met deze CO2-uitstoot, is dat al gauw 1.000 tot 1.500 euro.

Normaal gesproken is er een behoorlijk verschil qua aanbod, tussen Duitsland en Nederland. Dat is nu niet het geval. Wellicht komt dat omdat er in Nederland voornamelijk Duitse auto’s staan. Uiteraard is er meer keuze in Duitsland, maar het is niet echt diverser. De meeste exemplaren zijn wit, zilvergrijs of zwart. Af en toe komt er een rode voorbij. Bij facelift-exemplaren soms een appeltjesgroene. Vergeet niet dat bij jongere exemplaren nog een aanzienlijk bedrag aan BPM verschuldigd is bij invoer.

Is de Mercedes A 45 AMG betrouwbaar?

Een motor met zoveel vermogen uit een kleine cilinderinhoud, dat kan niet lang goed gaan, toch? Nou, dat valt dus reuze mee, de M133-motor is namelijk behoorlijk betrouwbaar. Nu is het nog een relatief moderne motor en hebben de meeste exemplaren niet veel kilometers gelopen. Ook de rest van de Mercedes A-klasse is behoorlijk robuust. Ondanks dat de auto met zijn plastiekerige afwerking niet altijd even degelijk overkomt, is ie dat dus wel.

Mercedes A 45 AMG (W176) mat grijs (2013) motor M133

Waar je sowieso goed op moet letten, zijn schades. De A-klasse heeft een vrij onoverzichtelijke koets, wielen kunnen makkelijk beschadigen, evenals de banden en bumpers. Een plekje wegwerken is te doen, maar als het er meerde zijn, kan het behoorlijk in de papieren lopen. Check ook even of de automaat goed en soepel schakelt. Vroege exemplaren schakelen niet denderend, zeker bij wegrijden of normaal gebruik zijn ze wat traag.

Bij de facelift was de transmissie aanzienlijk verbeterd, ook qua betrouwbaarheid. Tip: maak een proefrit met meerdere exemplaren om een idee te krijgen hoe ze kunnen schakelen. Controleer ook het onderhoud: elke 10.000 kilometer de olie wisselen is raadzaam (ook al zegt Mercedes zelf 20.000). Ook moet de olie van de transmissie en het differentieel regelmatig ververst worden. De remmen zijn enorm, maar ook duur: kijk hoe vers die nog zijn.

Hoe rijdt zoiets?

Het was de eerste hot hatch van AMG en dat is te merken. Het is niet de meest subtiele auto. Of het nu gaat om comfort, geluidsproductie of prestaties. De motor klinkt niet echt fraai, maar maakt een behoorlijk kabaal, zeker met de sportuitlaat. Sommige exemplaren hebben een aftermarket-uitlaat die nóg luider is. De prestaties staan buiten kijf: ook standaard zijn dit zeer snelle auto’s. De sprint van 100 naar 200 km/u duurt iets meer dan 11 seconden.

Mercedes A45 AMG (W176) rood (2016) zijkant schuin rechts rijdend achter bocht op circuit kerbstones vangrail

De wegligging is eveneens weinig subtiel. De A 45 is behoorlijk straf afgeveerd. Sommige exemplaren hebben een goede schroefset (van Eibach, KW of H&R bijvoorbeeld) die niet alleen de auto ietsje verlagen, maar vooral het rijcomfort verhogen. Gek maar waar. Als totaalpakket is het een geslaagde auto, zeker omdat je er ook prima gewoon mee naar je werk kunt gaan en boodschappen doen.

Wat zijn de concurrenten van de Mercedes A 45 AMG

De meest directe concurrent moet wel de Audi RS 3 Sportback zijn. Deze hatchback is ongeveer even groot en heeft ook vierwielaandrijving, een automaat en veel vermogen. Een groot verschil is dat de Audi een vijfcilindermotor heeft. Het geluid en de vermogensontplooiing zijn vele malen beter dan de ietwat ‘piekerige’ viercilinder van de A-klasse. Om te rijden is de RS 3 voornamelijk voor de Autobahn, het apparaat vreet zijn eigen voorbanden en remmen op. Het interieur is dan wel weer heel erg fraai.

Audi RS 3 Sportback (8V) blauw (2016) zijkant links schuin voor in de sneeuw

Een andere concurrent is de BMW M135i xDrive vijfdeurs. Je kon echter bij BMW ook kiezen voor achterwielaandrijving, een driedeurs en een handbak. Of diverse combinaties daarvan. Het grootste verschil is dat de M135i de motor in lengte heeft en in basis achterwielaangedreven is. Ook heb je een zescilindermotor. Waar de A 45 AMG direct een compleet pakket biedt, heeft de M135i baat bij enkele modificaties.

BMW M135i xDrive (20) blauw (2013) zijkant rechts achter schuin

Qua gebruiksgemak en uitstraling is de Volkswagen Golf R ook een concurrent van de A 45 AMG. De Golf is ietsje milder qua vermogen (300 pk), maar je vindt gelijkwaardige exemplaren voor minder geld. De Golf is iets comfortabeler voor dagelijks gebruik. Het interieur van de Golf voelt verrassend genoeg hoogwaardiger aan dan dat van de Mercedes. De motor van de Golf R is wel ietsje soepeler en vrij eenvoudig te kietelen naar A45-waardes.

Volkswagen Golf R 5-deurs blauw (2013) zijkant links voor schuin rijdend

Is een Mercedes A 45 AMG zijn prijs waard?

Bijna. Het grote probleem van de Mercedes A 45 AMG is dat de concurrentie leukere auto’s in de aanbieding heeft. Gek genoeg is het totaalpakket van de Mercedes wel heel erg interessant. In standaardvorm stuurt de Mercedes het leukst en is deze het snelst. Ga je wat modificeren, dan hebben zowel de M135i als de RS 3 veel meer potentie én een beter klinkende motor. In dat kader bezien is minimaal 20.000 euro best veel geld.

Aan de andere kant is het een geweldige allrounder. Zeker als je er eentje met garantie koopt en geen plannen hebt om te gaan tunen. Dan is het een goed totaalpakket. Helemaal leuk is het als je gaat voor eentje zonder het AMG Aerodynamicapakket (dat nogal lelijk oud wordt). Iedereen denkt dat je een A180 met sportpakket rijdt, terwijl je op de sprint goed mee kunt komen tussen de Porsche en Ferrari’s.

3 reacties op “Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu”

  1. Om Marcel aan te vullen: een ritje in de A45 is niet genoeg om hem op waarde te schatten. Als dagelijkse auto zijn er mischien betere, maar als je het potentieel van de auto gaat gebruiken dan is het echt een fantastische auto.

  2. Dus je hebt er geen… maar wel commentaar geven, mijne is geweldig en rijdt als een trein. Ligt als een kart op de weg en heb in het geheel geen last van windruis..

  3. Wel eens mee gestuurd in de A45 van een vriend van me. Prijs-kwaliteit niet waard. Ben écht een Mercedes liefhebber en gegeven; 0-100 is een beleving en tovert een glimlach van oor tot oor. Maar na 3x trappen op langere stukken ga je je ergeren aan windruis, te harde stoelen met klein zitvlak, grote dode hoeken en zo meer dingen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *