
Wat willen we eigenlijk van een sportauto? Het recept is namelijk niet zo heel erg lastig, alleen wijken automerken er nog weleens van af. Bij Nissan hebben ze het hele tijd goed gedaan met de Z-serie. Een compacte tweezits coupé met achterwielaandrijving, een grote motor en een handbak. Meer heb je niet nodig in het leven. Dit autotype is bijna uitgestorven, dus vandaar dat wij ons afvroegen: wat kost een Nissan 370Z tegenwoordig nog eigenlijk?
De Nissan 370Z is namelijk typisch zo’n auto die nieuw niet al te competitief was, maar gebruikt een topaanbieding is. Dat is het lot dat veel dure Japanse en Zuid-Koreaanse auto’s ondergaan. En dan ineens komen we erachter dat er te weinig aanbod is qua gebruikte exemplaren.
Wat kost een Nissan 370Z als occasion (2009-2021)?
Specificaties
De Nissan 370Z (generatie ‘Z34’) is de opvolger van de Nissan 350Z (‘Z33’). Heel kort door de bocht is het een doorontwikkeling ervan. Dat is niet erg natuurlijk, bij Porsche en Ferrari doen ze niet anders. De Nissan 370Z is korter en heeft een kleinere wielbasis, terwijl de breedte juist toenam. Ook werd gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen, voor een zo laag mogelijk gewicht.
De Nissan 370Z komt in 2009 op de markt in Nederland. Het is een geweldige aanbieding, want zoals de naam een beetje verklapt, zit er een 3,7-liter V6 onder de kap. Deze levert 331 pk aan vermogen en 366 Nm aan koppel. In combinatie met de handbak kun je in 5,6 seconden naar de 100 km/u sprinten en een top halen van 250 km/u. Er is ook een versie met zeventraps automaat die er 5,6 seconden over doet. Een jaar later verschijnt de 37Z Roadster, de cabrio-versie.

Het topmodel verschijnt in 2012 in de vorm van de Nissan 370Z Nismo. Voorheen waren de Nismo-varianten zeldzame snoepjes voor de Japanse markt, maar nu kon je er eentje bestellen bij een Nederlandse dealer. De Nismo heeft dezelfde motor, maar dan met 344 pk en 371 Nm, waardoor deze ietsje sneller is. Daarnaast zijn heeft de Nismo gesmede Rays-velgen, ander ophanging en afwijkende bodykit. De Nismo is er niet met automaat.
Hoeveel zijn er in Nederland?
De Nissan 370Z is een bijzonder fenomeen in Nederland. Aanvankelijk had je een handgeschakelde coupé voor minder dan 55.000 euro. Met de jaren werden de BPM-boetes telkens hoger. Al snel werd het vrij komisch dat je op een Nissan 370Z meer aan BPM moest afdragen dan aan Nissan zelf. Dat zorgde ervoor dat ze na 2014 eigenlijk niet meer verkocht werden. Er rijden nu 221 exemplaren in Nederland (bron: kenteken.tv) waarvan er 150 geïmporteerd zijn. Sinds 2012 zijn er slechts acht verkocht in Nederland.
Wat kost een Nissan 370Z als occasion?
In Nederland staan nu 15 exemplaren te koop. De goedkoopste Nissan 370Z in Nederland kost 18.900 euro. De goedkoopste Nissan 370Z Roadster kost 21.950 euro. Voor dat geld heb je een roadster met handbak en 160.000 kilometer op de klok. Je hoeft niet bang te zijn voor hoge kilometerstanden, de techniek kan het hebben. Wel is het zo dat je voor twee- tot drieduizend euro meer exemplaren kunt kiezen met een veel lagere kilometerstand.

Tot 30.000 euro is er wat keuze uit exemplaren van voor de facelift. Latere faceliftmodellen of Nismo-uitvoeringen kunnen oplopen tot 50.000 euro. De duurste 370Z is een Nismo uit 2019 met slechts 30.000 kilometer op de klok. De BPM bouwt per jaar af, dus vragen we ons af of de hoge prijzen alsnog gerechtvaardigd zijn na zoveel jaar.
Wat kost een Nissan 370Z als occasion in Duitsland?
Het aanbod in Duitsland is groter, maar met ongeveer 100 exemplaren niet zo groot als je zou verwachten van een betaalbare sportauto die 12 jaar in productie is geweest. De goedkoopste Nissan 370Z in Duitsland kost 15.950 euro, voor een keurige coupé met handbak en 170.000 kilometer aan ervaring. Tot 30.000 euro heb je enorme keuze in Duitsland, ook uit exemplaren met weinig kilometers.
In tegenstelling tot in Nederland heb je Nismo’s en jonge exemplaren voor niet heel veel meer geld. De duurste 370Z’s zijn allemaal gemodificeerd. Dat kan erg leuk zijn als jij precies dezelfde modificaties hebt, maar over het algemeen kun je die het beste laten staan. Het is de meerprijs niet waard. Wel is het goed om even uit te rekenen hoeveel BPM je nog moet betalen. Dus een ouder exemplaar met wat schades (dus BPM-korting) is veel interessanter dan een jong exemplaar.
Is de Nissan 370Z betrouwbaar?
Ja. Dit is het voordeel van massatechniek in een sportwagen. Veel componenten worden geleverd in andere Nissans en Infiniti’s. Het is dus beproefde techniek. Er zijn wel een paar aandachtspunten. Ten eerste is de motorruimte vrij krap en kan de motor snel oververhit raken bij Autobahnritten, Nürburgring-rondes of ander sportief gebruik. Ga er dus geen burn-outs mee uitvoeren (maximale belasting en minimale koeling). Mocht je gaan tunen, pak de koeling aan met een oliekoeler.

Een ander issue dat vaak misgaat, komt voor bij de handbak. Check of het koppelingspedaal goed terugkomt na indrukken, anders is de hoofdremcilinder lek. De plastic behuizing kun je vervangen door een nieuwe, of even een metalen upgrade bestellen, veel exemplaren hebben dit overigens al. Verder wil het stuurslot weleens vast komen te zitten. De automaat is ook niet perfect, dus check of ze soepel schakelen. Latere exemplaren zijn nog betrouwbaarder.
Hoe rijdt zoiets?
Alles gaat net eventjes wat zwaarder en met meer moeite. Dit om te simuleren dat jij echt aan het werk bent. Enorm veel feedback zit er niet in, eigenlijk. De motor is geen bijzonder hoogtoerige sportmotor, maar een harde werker. Strikt genomen produceert de VQ-motor geen mooi geluid, maar wel een hard en kenmerkend geluid. Het is auto die je bij zijn nekvel moet pakken: dan is ie op zijn best.

Qua prestaties zul je moeite hebben om een lease-EV bij te houden, maar het interesseert je echt helemaal niets, want het is wel een pretmachine. Het is iets onbehouwen, wat wild en wat lomp, zoals een Ford Mustang dat ook heeft. Om elke dat mee te forensen is het iets te veel, maar als weekend- en vakantieauto is het juist leuk dat ie een rauw randje heeft.
Wat zijn de concurrenten van de Nissan 370Z
De Porsche Cayman is gebouwd volgens hetzelfde recept als de Nissan, maar dan nog beter. De motor zit in het midden. Ook is de Cayman een échte sportwagen, geen sedan-chassis met ingekorte wielbasis, maar een 911 platform met middenmotor. Qua prestaties is de Porsche langzamer, ook als je gaat voor de S. Dat maakt niet uit, bij de Porsche gaat het om stuurgedrag, balans, handling en beleving. Een delicate sportwagen volgens het boekje. Onderhoudskosten zijn veel hoger.
De Nissan 370Z kwam bijna gelijktijdig op de markt met de BMW Z4 sDrive35i (E89) en gezien de overeenkomsten is een vergelijk logisch. De BMW heeft een fraaier interieur, exterieur, soepeler lopende motoren en het voordeel van een hardtop. Het is alleen geen sportieve auto meer. De Nissan 370Z is perfect voor mensen die vanuit een Z4 Coupé (E85) en een opvolger zoeken. De Z4 is een geweldige auto, maar meer een GT dan een sportwagen.
De Toyota GT86 (of Subaru BRZ) heeft aanzienlijk minder vermogen. Maar het is wel een Japanse coupé met achterwielaandrijving. Qua handling is de Toyota beter, zeker als je een paar kleine modificaties aanbrengt. Dat is een beetje het idee van GT86, je kleedt ‘hem naar wens aan. Het leuke van slechts 200 pk is dat je overal volgas kan rijden, zonder je rijbewijs kwijt te raken. Onderhoudskosten zijn nog lager dan bij de 370Z, terwijl de restwaarde uitstekend is.
Is een Nissan 370Z zijn prijs waard?
Ja, eigenlijk wel. Eigenlijk zijn de prijzen van mooie exemplaren gevoelsmatig nog iets te hoog. Zeker als je het vergelijkt met wat je nog meer voor 25 tot 30 mille kunt krijgen. Maar die hoge prijs komt mede doordat de betrouwbaarheid op een hoog peil staat en de afschrijving reuze meevalt. Daar win je dus weer iets aan geld terug.
Een andere reden waarom het bijna niet uitmaakt wat een Nissan 370Z kost tegenwoordig, is dat er bijna geen auto’s zijn die zijn zoals een 370Z. Het is een ruwe bolster, blanke pit-auto. Eentje waarbij het een privilege is om het werk te mogen doen. Een auto met nukken en een auto die je af en toe gewoon uit moet laten en op zijn staart moet trappen. Er zijn weinig auto’s van 2009 tot op heden die zoveel karakter hadden.
En als alternatief is een 350Z eigenlijk net zo leuk.
– edit: dank u, is inmiddels gefixt! –