Zoals een recalcitrante jongeman ooit zei: ‘Het leven gaat best snel. Als je zo nu en dan niet even stilstaat om om je heen te kijken, mis je het misschien.’ Ook voor de Nissan 370Z is de tijd snel gegaan. En wellicht heeft Nissans eigenzinnige sportcoupé te lang stilgestaan.

Want is de 370Z nog wel relevant in een wereld van steroïdale hot hatches, bliksemsnelle EV’s en andere geblazen beulen? En als het antwoord nee is, is dit dan het einde voor de atmosferische motor in een compacte sportauto? Immers: noem maar eens een tegenhanger met dezelfde prestaties en zonder turbo.

De Z-stamboom

De bloedlijn is terug te leiden naar eerste Z-auto in de jaren zeventig; de 240Z. De Nissan 370Z liet zijn gezicht voor het eerst zien in 2008, en in 2009 nam hij het stokje over van de 350Z. Hij was korter, breder en 222 kilo lichter dan zijn voorganger. Niet iedereen kon direct wennen aan zijn uiterlijk, maar de jaren hebben hem goed gedaan.

De motor van de Nissan 370Z

De motorinhoud nam toe met 0,2 liter en Nissan bleef weg van turbo’s. De V6 werd tot het uiterste gekieteld. Niet voor niets staat de motorcode VQ37VHR voor ‘Very High Revving’. Het vermogen van 328 pk wordt geleverd bij 7.000 tpm, en ook voor het maximale koppel moet je flink doortrappen. Dat komt vrij bij 5.200 tpm. Het devies is dus: vloeren dat gaspedaal. Doe je het goed, dan zit je in 5,4 seconden op de 100 km/u.

Eén minpuntje: de trillingen van de aandrijflijn zijn goed voelbaar in de versnellingspook als je flink gas geeft. En dat is dus continu. Boven de 5.000 tpm gaat de motor echt tekeer en laat hij de transmissie flink schudden. Het is niet wereldschokkend, maar sluit niet aan bij de geliktheid van de rest van de auto.

De Nissan 370Z is een knappe verschijning. Hij is snel. Als je wilt, kun je hem volledig modificeren. En hij is gebouwd op vier decennia erfgoed. Hij is een modern culticoon.

De wereld is al verder

Maar de wereld heeft niet stilgestaan de afgelopen tien jaar. De CO2-uitstoot van 248 gram per kilometer geeft een trap tegen de prijs, waardoor je voor een Nissan 370Z nu ten minste 99.150 euro mag betalen. De Nismo kost trouwens slechts 6.650 euro meer. Dus koop altijd de Nismo.

Zijn vervanger, die niet lang meer op zich laat wachten, zal een andere focus hebben. De houdbaarheidsdatum voor deze formule is verstreken. En daarmee markeert de Nissan 370Z het einde van een tijdperk. Laten we nu allemaal bidden tot de turbogoden dan de opvolger geen crossover wordt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)