Ondanks dat de 911 de Porsche is die iedereen wil, is het zeker niet de enige Porsche die de moeite waard is. Zonde, want als je alleen kijkt naar de 911, dan mis je een hoop moois. Denk aan de 924, 944, 968 en 928. Dat geldt ook voor de Porsche Boxster en nog het meest voor de Cayman. Want de kwaliteiten die we de 911 vaak toedichten, vindt je het meest in een Cayman. Dus dan rijst de vraag natuurlijk: wat kost de Porsche Cayman (987) tegenwoordig nog?

Want de Cayman van de 987-generatie is eigenlijk de pure sportwagen die een 911 pretendeerde te zijn. De Porsche Cayman is heel kort door de bocht een Porsche Boxster, maar dan met een vast dak. Maar dat is het halve verhaal. De Cayman was ietsje krachtiger en wat duurder dan de Boxster. De auto sprak ook een compleet andere doelgroep aan. Het is de ideale auto voor mensen die wél een Porsche wielen, maar niet direct bij de 911-club willen horen. Een 911 voor echte enthousiastelingen, zeg maar.

Specificaties

De Porsche Cayman verschijnt in 2005 op de markt. De naam heeft niets met de eilandengroep te maken waar Porsche-eigenaren toevallig graag bankieren, maar met de kleine, beweeglijke en krachtige krokodillensoort. Het is de coupé-versie van de Boxster. Het is niet zomaar een hardtop, maar de Cayman is voorzien van een derde deur. Dat maakt de Cayman erg praktisch. Het is weliswaar een tweezitter, maar wel eentje met een bruikbare bagageruimte. Deze zit boven de motor. En je hebt voorin natuurlijk ook nog een kleine bagageruimte.

Porsche Cayman S (987) groen (2009) achterbak

In eerste instantie is er alleen de Cayman S, met 295 pk. Voor de context, op dat moment heet de Boxster S precies 280 pk en de 911 Carrera 325 pk. De Cayman valt er een beetje tussen. In 2006 verschijnt er een instapmodel, de Cayman (zonder S). Deze heeft een 2,7-litermotor met 245 pk. Bijzonder: deze heeft standaard een vijfbak, de zesbak is optioneel. In alle gevallen is een Tiptronic S-automaat optioneel.

Opfrisbeurt

Eind 2008 introduceert Porsche de facelift voor de Cayman. Daarbij zien we nieuwe koplampen, achterlichten, bumpers en een strakgetrokken interieur. Ingrijpender zijn de technische wijzigingen. De basismotor is een 2,9-liter zescilinder met indiretie injectie (265 pk), de Cayman S krijgt een 3,4-liter met directe brandstofinjectie, goed voor 320 pk. Optioneel kun je die bestellen met een sperdifferentieel.

Porsche Cayman (987C) rood (2005) zijkant links schuin voor

Het topmodel arriveert in 2011 in de vorm van de Cayman R. Deze heeft ietsje meer vermogen en is nog wat lichter. De R heeft 10 pk meer (330 in totaal) en 55 kilo minder (1.320 kilo in totaal). De herkenbare introductiekleur is Peridotgrün, een kleur die je ook op Cayennes van die periode kunt tegenkomen. Verder heet de R grotere wielen, ‘PORSCHE’-stickers op de zijkant en een achterspoiler, plus een stugger onderstel, sperdifferentieel en grotere wielen.

Om even een goed beeld te krijgen, dit zijn de verschillende modellen:

ModelPeriodePower
Cayman2006 – 2009245 pk / 273 Nm
Cayman S2005 – 2009295 pk / 340 Nm
Cayman2009 – 2013265 pk / 300 Nm
Cayman S2009 – 2013320 pk / 370 Nm
Cayman R2011 – 2013330 pk / 370 Nm

Hoeveel zijn er in Nederland?

Het is een zeldzame auto, zoveel is duidelijk. In Nederland rijden er namelijk dik 500 exemplaren van de Porsche Cayman (987C) rond. Daarvan zijn er dik 140 origineel Nederlands. De rest is geïmporteerd. Dat is natuurlijk niet zo vreemd. De Cayman is een typische auto die nieuw nét eventjes te duur is, maar als occasion wel interessant. Met name in Duitsland was het model wat populairder, mede door scherpere nieuwprijzen,

Wat kost een Porsche Cayman (987C) als occasion?

Het aanbod van de Porshe Cayman (987C) in Nederland is niet zo groot. Er staan ongeveer 50 exemplaren te koop. Dus zeg maar tien procent van alle Caymannen. De goedkoopste Porsche Cayman van Nederland kost 20.600 euro. Dan heb je een Cayman 2.7 automaat uit 2008 met 141.000 kilometer op de klok. Tussen de 25.000 en 30.000 euro is er een behoorlijke keuze. Er zit niet enorm verschil tussen de gewone en de S en de automaat en de handbak.

Porsche Cayman (987C) rood (2005) zijkant rechts schuin achter

Heb je een budget van 30.000 tot 40.000 euro, dan kun je facelift-modellen shoppen. Een nette Cayman S met niet al te veel kilometers komt dan in beeld. Het duurste exemplaar is een Cayman R uit 2011 met 74.000 kilometer ervaring. Deze moet nog 72.500 euro kosten. De Cayman R is zeldzaam, maar dat is wel een hele hoop geld.

Wat kost een Porsche Cayman (987C) als occasion in Duitsland?

Het aanbod in Duitsland is groter dan in Nederland, uiteraard. Qua prijzen is het verschil minder groot. De goedkoopste Porsche Cayman (987) in Duitsland kost 19.950 euro. Dan heb je een 2.7 uit 2008 met 129.000 kilometer op de klok. Dat is dan wel een import uit de VS. Sowieso kom je in Nederland en Duitsland geregeld auto’s tegen uit de VS. Logisch: het aanbod is daar nog groter en vaak zijn ze aanzienlijk rijker uitgerust. Ook in Duitsland is de keuze tot 30.000 euro enorm groot.

In tegenstelling tot in Nederland zien we daarboven ook nog Caymans. Uitvoeringen met speciale kleuren, uitrusting of bijzonder lage kilometerstanden. Ook de Cayman S Sport (303 pk dankzij een sportuitlaat) komen we in Duitsland tegen. De Cayman R eveneens. Die beginnen zo rond de 50.000 euro, aanzienlijk lager dan in Nederland dus.

Porsche Cayman (987) rood (2009) zijkant rechts schuin voor en Porsche Cayman S (987C) groen (2009) zijkant links schuin achter bij elkaar

Waar je echt even goed op moet letten, is de uitrusting. De Porsche Cayman is namelijk een auto die heel sober of extreem luxe kan zijn. Standaard waren ze écht kaal. De dure hardware (middenmotor, achterwielaandrijving) werd deels goedgemaakt met een eevnoudige standaarduitrusting en prijzige opties. Je kon ze heel erg luxe aankleden, dus het spectrum bij gebruikte auto’s is breed.

Gescheiden airco, cruise control, dikke wielen, sportstoelen, navigatiesysteem en dergelijke waren een optie. Ook leer was niet standaard. Zelfs een gekleurde band op de voorruit niet. Aan de andere kant waren veel dure 911-opties ook gewoon mogelijk, dus PTS (speciale lak), keramische remschijven (PCCB), lederen dashboard, Bose audio, schaalstoelen en dergelijke waren ook mogelijk.

Is de Porsche Cayman (987C) betrouwbaar?

Een goed gebouwde auto is zeker niet altijd een betrouwbare auto. Het geval is dat je min of meer dezelfde uitdagingen hebt als bij een 911, maar dan bij een goedkopere auto. Alle IMS-problemen zijn ruimschoots gedocumenteerd op het internet. Overigens is de kans heel erg groot dat het al eens aangepakt is. De postfaceliftmodellen hebben een ander type motor (MA1) en hebben hier geen last van. Sowieso zijn de faceliftmodellen een stukje betrouwbaarder.

Porsche Cayman S (987C) grijs (2006) zijkant rechts schuin achter dwarsdoorsnede

Het probleem is dat je op een gegeven moment weer aan de beurt bent. En tja, als je dan toch bezig bent, kun je net zo goed de koppeling, vliegwiel en andere attributen meteen meenemen. Vanwege de middenmotorlayout is het niet heel erg makkelijk sleutelen aan een Cayman. Dus check wat er al gedaan is. Veel mensen hebben de (dure) Porsche-dealer ingeruild voor een universele garage. Dat hoeft niet een probleem te zijn als het een Porsche-specialist is.

Hoe rijdt zoiets?

Uiteraard rijdt een Cayman niets minder dan briljant. Een Cayman is iets lichter, sterker en stijver dan een Boxster en dat merk je. Het is een bijzonder verfijnde sportwagen die delicate input vereist. Het bijzonderst is de besturing. Het lijkt enorm veel op een 911 van de 997-generatie, waarschijnlijk omdat het stuurhuis identiek is. Er is geen vaagheid rond de middenstand, de weerstand is flink maar de auto reageert op de stuurbeweging. Schakelen is typisch Porsche, dus je moet wel met beleid en kracht schakelen.

Porsche Cayman S (987) groen (2009) voorkant rijdend door bocht

Het is zeker niet hard werken, maar je moet alles in de auto bewust bedien. Beide motoren klinken briljant. De vroegere indirect ingespoten blokken en de latere 2,9 maken het mooiste geluid, zeker met het optionele sportuitlaat. Echt snel zijn ze niet. Met name als je een 245 pk-versie met automaat hebt. Op zich kun je leven met dat topvermogen, maar onderin mist ie een beetje pit. Een moderne diesel of EV is sneller. Als je in de Cayman zit, interesseert je dat je dat overigens helemaal niets.

De Cayman S is de gene die je wil. Onderin is deze aanzienlijk beter bij de les en doorhalen in de toeren is een genot. Ook heeft de Cayman S grotere remmen, die bijzonder goed zijn. Qua comfort is er heel goed mee te leven. Het is een sportauto, maar het is zeker niet te hard. Laat je niet afschrikken door kleine wielen. Op 17 inch rijdt de Cayman gek genoeg het beste. Je mist een tikkeltje scherpte bij het insturen, maar het lagere onafgeveerde gewicht en grotere comfort geven de Cayman een Lotus-esque beleving.

Wat zijn de concurrenten van de Porsche Cayman (987)?

In eerste instantie is natuurlijk de grootste concurrent voor de Porsche Cayman zijn open broer, de Porsche Boxster. Want laten we wel zijn, voor veel mensen zal de Cayman een auto voor ‘erbij’ zijn. En als je een auto voor ernaast hebt, waarom geen cabrio? Dat geeft een enorme dimensie. De Boxster is beter te vinden, ietsje goedkoper en rijdt ook bijzonder goed. Dan zijn er nog een paar alternatieven:

Porsche 911 (996)

De stelregel is dat je voor het geld van een Cayman een 911 hebt die dan een generatie ouder is. Dat zou in dit geval betekenen dat je kunt kijken naar een Porsche 911 van de 996-generatie (1997-2004). Qua prestaties ligt het heel dicht bij elkaar. De 911 heeft het voordeel van een achterbankje, handig voor huisdieren, kinderen of grote aardappelzakken. Het dashboard is een groot verschil, dat is bij de 911 (996) flink verouderd.

Porsche 911 Carrera (996) grijs (1997) zijkant grijs schuin voor

Lotus Evora

Als je een zescilinder coupé zoekt met briljante besturing en een zescilindermotor, kun je niet om de Evora heen. Er zijn ook grote verschillen. De V6 is bij lange na niet zo speciaal als de Porsche-motor, maar wel veel betrouwbaarder. Ook is de Evora nog ietsje exotischer en specialer. Wel merk je dat de Porsche iets grondiger is afgewerkt. Je zou er dagelijks prima mee kunnen rijden. Het chassis is wel speciaal van de Lotus: uitzonderlijk soepel

Lotus Evora blauw (2009) zijkant rechts schuin voor

BMW Z4 Coupé (E85)

Als je een aparte coupé zoekt die gebouwd is op basis van een cabrio (meestal is het andersom), is de Z4 een optie. De Z4 Coupé 3.0i kun je vergelijken met de Cayman, de Z4 M Coupé met de Cayman S. In rechte lijn is de BMW sneller, maar de wegligging van de Porsche is (veel) beter. De BMW heeft eigenlijk een paar modificaties nodig om echt leuk te zijn. Wel is het een absolute klassieker in wording.

BMW Z4 Coupé 3.0si (E85) grijs (2006) zijkant rechts schuin achter

Is een Porsche Cayman (987) zijn prijs waard?

Ja, absoluut. De Porsche Cayman is een bijzondere auto. Toen deze net uitkwam, viel de Cayman een beetje tegen. Dat kwam door de hoge prijzen, rare positionering ten opzichte van de Boxster en omdat het autojournaille niet alles van Porsche de hemel in kan schrijven. Al die reviews staan nu in een andere context. De Cayman is een bijzondere klassieker voor de toekomst.

De ervaring en beleving van de auto is uniek. Het is een bijzonder delicate auto met een zeldzaam goede balans. Het enige dat je kan aanmerken is dat ze niet extreem snel zijn. Let wel, ze zijn voldoende vlot, maar tegenwoordig zijn de parameters anders. Het is dus het tegenovergestelde van de gemiddelde EV. Niet zo snel in rechte lijn, maar juist waanzinnig goed op alle andere vlakken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *