
Het is soms nog best lastig om een auto te vinden die aan al je wensen voldoet. Want een ruime doch niet al te grote stationwagon met pittige benzinemotor, automaat, complete uitrusting en hoge mate van betrouwbaarheid vind je niet overal. Zeker als je wilt dat deze lekker eigenzinnig is én vierwielaandrijving heeft. Kortom, wat kost een Subaru Levorg tegenwoordig?
Want de Subaru Levorg is typisch zo’n auto die men nieuw niet koopt, maar waar men op de occasionmarkt wel om staat te springen. Het was een absolute verkoopcatastrofe in Nederland, maar we durven te wedden dat er zat particulieren zijn die nu op een auto zitten te azen met de kwaliteiten van de Subaru Levorg. Het is wel een bijzondere auto, maar in principe is het voor veel Nederlandse gezinnen de perfecte auto. Dus is het wat?

Wat kost een Subaru Levorg als occasion (2014-2020)?
Specificaties
Het is in principe heel erg simpel, want Subaru heeft alleen maar dikke uitvoeringen in Europa geleverd. Speciaal voor onze markt ontwikkelde het een downsize-motor: een 1,6-liter met turbo, goed voor 170 pk en 250 Nm. Bijzonder: het is een boxermotor. Daar stoppen de bijzonderheden niet, want elke Levorg heeft namelijk vierwielaandrijving. Dat is permanente vierwielaandrijving, geen part-time systeem dat gangbaar is in deze klasse. Ook bijzonder: een CVT automaat is altijd standaard.

Er was in Europa keuze uit een GT Comfort en GT-S Premium. Qua uitrusting zit het meeste dat je nodig hebt, er wel op. De GT-S heeft dan nog leer, mooiere wielen, navigatie en een schuif-kanteldak standaard. Opties waren verder niet echt mogelijk. Dus in principe is elke gebruikte Levorg interessant, want in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld een Golf of een 3-serie zijn er geen kale exemplaren.
Hoeveel zijn er in Nederland?
Weinig! In Nederland rijden er op dit moment 145 exemplaren van de Subaru Levorg. De Levorg is een auto die nieuw maar mondjesmaat verkocht werd. Waar de Outback en Forester nog op een vaste klantenschare met caravan kan rekenen, was dat bij de Levorg veel minder het geval. Dat is op zich wel vreemd, want de auto is geschikter voor Nederland dan die twee, ook BPM-technisch gezien.
Wat kost een Subaru Levorg als occasion?
De keuze is niet reuze. Integendeel. Er staan ongeveer tien exemplaren van te koop in ons land. De goedkoopste Subaru Levorg van ons Nederland kost 17.995 euro. Dan heb je een zilveren exemplaar met 105.000 kilometer op de klok. De meeste – zo niet alle – exemplaren vind je tot 25.000 euro. Ze kosten allemaal ongeveer evenveel omdat er geen verschillen zitten tussen Levorgs. Ze hebben allemaal dezelfde motor en bijna allemaal dezelfde uitrusting. En ze zijn ongeveer even oud en hebben ongeveer evenveel gelopen.
Wat kost een Subaru Levorg als occasion in Duitsland?
De keuze in Duitsland is vele malen groter. Dat komt vooral omdat het aanbod in Nederland echt summier is, overigens. De goedkoopste Subaru Levorg in Duitsland kost 9.800 euro. Dan heb je een exemplaar uit 2016 met 276.000 km op de klok. Daar is mee gereden, zullen we maar zeggen. Tussen de 12.000 en 15.000 euro is er behoorlijk wat keuze tussen exemplaren met ongeveer anderhalve ton aan ervaring.

Het belangrijkste om rekening mee te houden is dat de Levorg ondanks de 1.6 turbomotor alsnog een relatief hoge CO2-uitstoot heeft op papier. Dus met invoeren moet je nog wel iets BPM afdragen. Tip: zoek een wat ouder exemplaar met minder kilometers. Over kilometers krijg je namelijk geen BPM-korting, maar over de leeftijd wél.
Is de Subaru Levorg betrouwbaar?
Ja, heel erg. Het is ook in die zin typisch zo’n auto die nieuw voor bijna niemand interessant is, maar gebruikt wel. Er zijn echter wel degelijk issues waar je rekening mee moet houden. De dempers zijn niet denderend, dat waren ze nieuw ook niet. Je kunt ze omwisselen voor WRX-dempers. Die passen gewoon. Het lijstje is niet echt schrikbarend:
- Dempers niet denderend: slijten vrij snel
- Lak kwaliteit is matig, let op beschadigingen, met name aan de voorzijde
- Afwerkingsmissers (chroomstrips die loslaten)
- TPMS-sensoren functioneren niet foutloos

Hoe rijdt zoiets?
Als een Subaru. Dat kun je positief of negatief benaderen. In principe is het een rare combinatie tussen Impreza, WRX en Legacy qua techniek. Het is niet een overdreven sportieve auto. Integendeel, het is sowieso geen auto die je sportief moet willen rijden. De transmissie is daar niet echt voor geschikt. Ook is het geen bijzonder communicatieve auto. De besturing is erg snel en precies, maar heeft nauwelijks gevoel.

Vierwielaandrijving, een turbo, die luchthapper in de motorkap: onwillekeurig denk je dat het een sportieve auto is, maar het is dan weer geen WRX-light. Dat gezegd hebbende, het is een prettige metgezel. Met 170 pk heb je meer dan voldoende vermogen om met het verkeer mee te komen en in tegenstelling tot de oude atmosferische motoren heb je iets van bruikbaar koppel onderin. Als je de auto op koppel rijdt, houdt de CVT de toeren lekker laag, wat erg prettig rijdt, eigenlijk.
Wat zijn de concurrenten van de Subaru Levorg?
Zoals gezegd, de Levorg is een beetje een raar maatje. Het is geen volwaardige D-segment auto. Dat zijn de Subaru Legacy en Outback. Dus het zit een beetje tussen C- en D-segment in. De Levorg lijkt duur voor een C-segmentauto, dus vergelijken we hem met eveneens bijzondere concurrenten uit dit segment. Uiteraard is elke stationwagon met AWD en automaat tussen de 15.000 en 25.000 een concurrent. Die zijn er dus niet zoveel
Mercedes CLA 250 4Matic Shooting Brake

De Mercedes CLA Shooting Brake rekt het begrip van een Shooting Brake wel, want die hebben eigenlijk slechts drie deuren. Het rekt het begrip voor eens stationwagon ook, want bijzonder ruim is de CLA Shooting Brake niet. Wel heb je een dikke turbomotor, automaat en vierwielaandrijving, net als de Subaru Levorg. De Mercedes is aanzienlijk sportiever qua inslag, ietsje vlotter ook. De CLA vind je in Nederland wel, maar deze specifieke uitvoering is zeldzaam.
Seat Leon X-Perience 1.8 TSI 4×4

Hier had net zo goed de Skoda Octavia Scout of Volkswagen Golf Alltrack kunnen staan. Net als de Seat Leon zijn dat stationwagons die ongeveer even groot zijn en alle drie vierwielaandrijving hebben. De 1.8 TSI-motor levert op papier slechts 10 pk meer, maar gevoelsmatig lijkt dat gat groter te zijn. Ook is de Seat nog ietsje ruimer. Het is overigens wel zoeken naar zo’n X-Perience model, want die zijn in Nederland nauwelijks verkocht.
Mini Clubman Cooper S All4

Waar de Levorg vrij snel een maatje te groot wordt ingeschaald, is dat bij de Mini precies andersom. Men denkt dat het een B-segment auto is (Polo, Corsa), maar het is toch echt een C-segment stationwagon, net als de Levorg. Net als de Levorg ook met een vrij hopeloze transmissie als je sportief wil rijden en net als bij de Levorg heb je een luchthapper in de motorkap. De Levorg is wel aanzienlijk ruimer en standaard completer uitgerust, bij de Mini was alles een optie. Wel is de Mini aanzienlijk vlotter.
Is een Subaru Levorg zijn prijs waard?
Bijna. In Nederland zijn ze behoorlijk prijzig. Dat komt doordat het absoluut een interessante auto is, maar er weinig aanbod is. In Duitsland liggen de prijzen aanzienlijk lager en is het aanbod beter. Het is dus zeker een auto om in de gaten te houden of te importeren. De kosten die je kwijt bent aan brandstof, win je terug met de betrouwbaarheid. En is het niet leuk om een auto te rijden die compleet anders is dan de rest? Niet alleen de Levorg is zeldzaam, de techniek is dat ook.
Lees ook: Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
