Voor de ultieme Amerikaanse roadtrip wil je het liefst een inheemse V8, een inklapbaar dak en kentekenplaat uit Californië, want dat staat het leukst op de foto. Maar stiekem zou het extreem cool zijn om met je eigen auto Route 66 te trotseren. Is dat mogelijk? En wat kost het om met je eigen auto een roadtrip door Amerika te maken?
Als je een Ford Mustang cabrio wilt huren in bijvoorbeeld San Francisco, dan ben je minimaal 2.200 euro kwijt voor een maandje. Bij de balie zullen ze je dan nog graag extra verzekeringen verkopen. En dan heb je nog kans dat het geen V8 is of dat je een ‘of vergelijkbaar’ krijgt. Dan zit je ineens met een BMW 4-serie cabrio. Niets mis mee, maar niet wat je wilt voor de maximaal Amerikaanse ervaring.
Mag je met je eigen auto rijden in Amerika?
Volgens het verdrag van Genève mogen auto’s die hier toegestaan zijn op de openbare weg ook in Amerika en Canada rijden. Officieel moet je auto dan wel APK-gekeurd zijn en een geldig kenteken hebben. Ook mag je niet langer dan een jaar in de VS zijn met een buitenlandse auto. Het wordt ook aangeraden om een internationaal rijbewijs mee te nemen.
Wat kost het om je auto te verschepen naar Amerika?
We vroegen Marlog Car Handling om een offerte voor een auto van een gemiddeld formaatje. Je brengt je auto naar de loods in Roosendaal, waarna het bedrijf de rest regelt. Na zes tot acht weken staat jouw auto in de haven van Oakland – met uitzicht op de Golden Gate Bridge – op je te wachten. Het perfecte startpunt voor jouw roadtrip. Aan het einde van de rit mag je hem in New York weer inleveren.
Per zeevracht de auto naar Californië verschepen kost 1.550 euro. Daar komt nog 460 euro voor importdocumentatie bij, 70 tot 600 euro borg voor de douane, 530 euro voor het uitladen van de auto en nog 230 tot 330 euro voor de haven. Omdat je de auto niet importeert, betaal je geen importheffing, maar wel 0,125 procent over de waarde van je auto als Harbor Maintenance Fee.
Hou er dus rekening mee dat je zo’n 2.000 euro extra kwijt bent voor alle handelingen in de haven. Terug naar Nederland is het gelukkig een stuk voordeliger. Als je de auto in New York inlevert, kost de zeetocht net geen 900 euro. In Nederland rekent de haven nog 395 euro handelingskosten, 95 euro inklaring en nog even 65 euro voor de administratie.
Je Nederlandse autoverzekering in Amerika
Het loont om de polis te checken, maar de kans is groot dat je auto niet verzekerd is in Amerika. Het is nogal een opgave om contact te krijgen met Amerikaanse verzekeraars, maar gelukkig kwamen we aan de hand van een artikel op wereldreizigers.nl uit bij Thum Insurance en Seguro Gringo. Bij de laatste kun je op de website gelijk zien wat het kost om je Nederlandse auto te verzekeren in Amerika.
Als we voor de vergelijking met de huurauto een maand aanhouden, de reis beginnen in Californië en eindigen in New York, dan komen we voor een bestuurder van 21 jaar of ouder uit op een totaalbedrag van 120 euro. Hierbij ben je gedekt voor 100.000 dollar aan schade voor spullen en voor 200.000 dollar aan letsel bij een ongeluk. En ook nog voor 10.000 dollar aan medische kosten.
Wereldreizigers geeft aan dat de bedragen bij Seguro Gringo wel erg laag zijn; als je een botsing krijgt met een dikke BMW, zit je al bijna aan het totale schadebedrag. Ook zijn de rekeningen van ziekenhuizen in Amerika niet mals. Het zou kunnen lonen om wat meer offertes op te vragen.
Reken wat ruimer voor je gemak
Thum Insurance rekende in 2022 voor een Mitsubishi pick-up (omgebouwd tot camper) van 28.000 dollar net geen 1.700 dollar voor zes maanden, dus zo’n 260 euro per maand. Een offerte voor all-risk was 80 euro meer per maand. Deze verzekering sluit je af voor een half jaar of een volledig jaar. Een WA-verzekering voor een Mercedes Sprinter van 46.000 dollar was ongeveer ongeveer 225 euro per maand.
De hoogte van de premie zal afhangen van verschillende factoren zoals de waarde van je auto, maar ook hoe oud je zelf bent. Neem dus zelf contact op voor een eigen offerte, maar hou voor het gemak zeker rekening met minimaal 500 euro per maand. Dan kan het alleen maar meevallen. Op de totale roadtrip maakt 100 euro meer of minder ook niet uit.
Met je eigen auto een roadtrip in Amerika: de moeite waard?
Je eigen auto naar Amerika verschepen voor een roadtrip zou nooit een rationele beslissing moeten zijn. Als je goedkoop uit wilt zijn, dan moet je een goedkope huurauto nemen. Maar het is dus zeker wel mogelijk – en het is extreem cool om een setje gele kentekenplaten door Death Valley te zien rijden. Alleen al voor de foto’s lijkt het ons de moeite meer dan waard.
Zes heeft op 9 juli 2023 geschreven:
Ik heb dit reeds lang geleden gedaan met mijn klasssieke Renault
In Baltimore aangekomen vervolgens naar St Louis voor de Route 66.
Dat was nog in de gulden tijd en mijn verzekering kostte destijds maar liefst 1000 gulden voor 4 weken..
Maarrr de reis was onbetaalbaar !
Kees heeft op 8 juli 2023 geschreven:
Heb dit in 2002 gedaan met mijn Volvo. Was €1400 kwijt voor een retour en €200 voor verzekering in de US en Canada en hebben een roadtrip van 18000 km gemaakt. Pracht ervaring.
ScuderiaNL heeft op 8 juli 2023 geschreven:
Een Nederlands echtpaar heeft dit ook met de vrachtwagen gedaan, echt gaaf.
Dikke V8 op Hollywood Boulevard
Google/YouTube eens op ‘scaniainamerika’
Of http://www.scaniainamerika.nl/
Hans heeft op 8 juli 2023 geschreven:
Geen enkel probleem. Heb het al tweemaal gedaan en het kan echt wel goedkoper. Even goed zoeken op het internet.
Erik heeft op 8 juli 2023 geschreven:
Waarom schrijven Nederlanders steevast Engelse woorden als “road trip” aan elkaar?
Willem heeft op 9 juli 2023 geschreven:
Dat is gewoon een regel in de Nederlandse taal: Als twee (of meer) woorden samen één nieuw woord vormen, worden ze aan elkaar geschreven. Ze vormen een samenstelling. Het maakt daarbij niet uit of één of zelfs meer woorden uit het Engels komen, zoals lunch. Het is eetafspraak, ontbijtafspraak en dus ook lunchafspraak. Bron:onze taal.nl
Dave heeft op 8 juli 2023 geschreven:
Vrienden van ons hebben dit gedaan om een jaar met een camper door de VS en Canada te rijden.
Achter/onderin de camper stond meteen een motorfiets en 2 fietsen.
Dat was wel degelijk goedkoper dan ter plekke dit allemaal regelen.
Transportkosten kwamen op zo’n €10.000 en werden gerekend op basis LxBxH. Het was daarom bijzonder rendabel om de schotel-installatie van het dak te halen; die scheelde in de H en dus meteen flink in de kosten.