Niets mis met elektrische auto’s, maar we zien onszelf toch liever in het weekend in de weer met een bougiesleutel in plaats van met een laptop. In onze ideale toekomst is er plek voor zowel elektrische voertuigen als benzineauto’s, al helemaal als het op de hobby aankomt. Gelukkig zijn diverse automerken druk in de weer een goedje dat het leven van de (bestaande) brandstofmotoren kan verlengen. In dit artikel vertellen we je iets meer over eFuels, ook wel gewoon synthetische brandstoffen genoemd. Deze peut zou in bestaande benzinemotoren gebruikt moeten kunnen worden, zonder aanpassingen.

Wat is eFuel?

Veel mensen denken bij synthetische brandstof aan omgebouwde diesels die lopen op gebruikt frituurvet, maar dat is heel iets anders. Waar reguliere benzine gebrouwen wordt van olie uit de grond, worden eFuels volledig door de mens gemaakt. In de beginfase zal de eFuel gemengd worden met conventionele benzine, maar in de toekomst moeten auto’s op volledig synthetische brandstof rijden. Het gebruik van eFuel is CO2-neutraal, en dus niet nadelig voor onze groen-met-blauwe knikker in de ruimte.

Hoe maken ze eFuel of synthetische brandstof?

We geven het proces van de productie van synthetische brandstoffen hier even (sterk) versimpeld weer. Wil je meer de diepte in, dan is Google je vriend. In principe pak je voor het maken van eFuel bestaande CO2 uit de lucht. Dat is één deel. Het tweede deel is zeewater, dat je met groene energie omzet in waterstof. Dan volgt een proces waarvoor je gestudeerd moet hebben en het resultaat zijn synthetische brandstoffen.

Als dat kan, waarom hebben we dan überhaupt nog elektrische auto’s nodig?

Het is niet realistisch om te denken dat we straks de hele wereld kunnen laten draaien op eFuels. Zeker nu kost het nog een hoop energie om de brandstof te maken. Vorig jaar meldde The International Council on Clean Transport dat de peut nu waarschijnlijk 3 tot 4 euro per liter kost. Het doel van een fabrikant als Bosch is om synthetische brandstof te verkopen voor 1,20 euro per liter. We zijn er dus nog niet.

Wat is de volgende stap?

Als het gaat om eFuels hoor je nu vaak de naam Porsche langskomen. Het liefhebbersmerk wil graag dat de bestaande 911-modellen kunnen blijven rijden en dat ze in de toekomst benzinemotoren kunnen blijven verkopen. Bij wijze van test zal Porsche de deelnemers van de 911 GT3 Cup daarom op de groene brandstof laten rijden. Ook de F1 overweegt om de brandstof te introduceren. De racerij zal dan als proefkonijn dienen om het goedje vervolgens voor de massa uit te rollen.

Dus gaat eFuel de brandstofmotor redden?

De elektrische opmars is niet meer te stuiten, en dat is niet erg. Als EV’s goedkoper worden en de laadinfra nog beter, zijn de stekkerauto’s prima te gebruiken als dagelijks vervoer. Voor de mooie dagen en in het weekend staat er bij de echte fans dan een brandstofauto klaar. Eentje waaraan je zelf kunt klussen zonder geëlektrocuteerd te worden.

14 reacties op “Wat zijn eFuels of synthetische brandstoffen?”

  1. […] Niet al te lang geleden kondigde Lamborghini aan dat al hun modellen ofwel plug-in hybrides zouden worden, ofwel ook helemaal elektrisch. Volkswagen, Skoda en Seat zullen ook overwegend elektrische modellen gaan verkopen. Porsche komt ook met meer stekkerauto’s, maar gaf wel eerder aan zo lang mogelijk met de benzineauto door te willen gaan. Porsche is bijvoorbeeld ook druk bezig met synthetische brandstoffen. […]

    • Uiteindelijk worden het hybride auto’s. Deels accu tot ca 100km voor de dagelijkse rit en voor de rest methanol gemaakt van waterstof en co2. Thuis opladen is dan mogelijk voor de korte ritten. Methanol zal altijd duurder zijn dan stroom omdat je eerst stroom moet maken om methanol te maken.

  2. Dank voor deze toelichting! Er zijn helaas genoeg media die de kreet Efuels vertalen naar bio brandstof (E5, E10, E85 en wat daar nog tussen gaat komen).

    • Is het trouwens dan niet enorm verwarrend deze dingen efuels te noemen als er al E10 etc bestaat????????? das toch lomp….

  3. Ik denk meer aan GTL oplossingen….synthetishe diesel…keuze genoeg . Helaas spelen er minder eerbare motieven mee in dit mileu wereltje

    • Wordt GTL niet gemaakt van aardgas? Het resultaat is een stuk schoner dan ‘gewone’ diesel, maar het blijft fossiele brandstof.

      • Gtl kan net als alle efuels elke vorm van methaan als bron gebruiken, het proces wat hier niet genoemd word is het Fischer tropsch proces om methaan om te zetten in langere ketens (benzine en diesel dus). Dit kan dus ook van methaan uit een vergiste die nu rechtstreeks verbrand word voor energie

  4. Ik gebruik in mn 35 jaar oude Suzuki racer al synthetische 2takt race brandstof van Ecomaxx ! Heeft een hoog Ron van ca102 en een hoge MON van 88 ! Het geeft een super schone verbranding en presteerd geweldig . ( wel duur )

  5. Thank You Lord! Gooi mijn motor en 2CV6 maar vol! En dan gewoon weer 500km+++ rijden tot de volgende tankstop en niet een half uur lang wachten, om 80% prik te laden…

    • Al denk ik ook dat daar nog wat bovenop komt, de belasting betaal je nu vooral voor het milieu. Dat zal dus minder worden. Maar het klopt dat in Nederland grofweg ⅔ van de prijs die je aan de pomp betaald bestaat uit heffingen.

    • eentje op benzine?? als je caravan niet te veel weegt mss wel maar ik zie dat voor mijn 1700kg wegende sleurhut nog niet gebeuren omdat benzine motoren te weinig koppel hebben of ge moet al een dikke benzine motor in je wagen hebben 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear