Niets mis met elektrische auto’s, maar we zien onszelf toch liever in het weekend in de weer met een bougiesleutel in plaats van met een laptop. In onze ideale toekomst is er plek voor zowel elektrische voertuigen als benzineauto’s, al helemaal als het op de hobby aankomt. Gelukkig zijn diverse automerken druk in de weer een goedje dat het leven van de (bestaande) brandstofmotoren kan verlengen. In dit artikel vertellen we je iets meer over eFuels, ook wel gewoon synthetische brandstoffen genoemd. Deze peut zou in bestaande benzinemotoren gebruikt moeten kunnen worden, zonder aanpassingen.

Wat is eFuel?

Veel mensen denken bij synthetische brandstof aan omgebouwde diesels die lopen op gebruikt frituurvet, maar dat is heel iets anders. Waar reguliere benzine gebrouwen wordt van olie uit de grond, worden eFuels volledig door de mens gemaakt. In de beginfase zal de eFuel gemengd worden met conventionele benzine, maar in de toekomst moeten auto’s op volledig synthetische brandstof rijden. Het gebruik van eFuel is CO2-neutraal, en dus niet nadelig voor onze groen-met-blauwe knikker in de ruimte.

Hoe maken ze eFuel of synthetische brandstof?

We geven het proces van de productie van synthetische brandstoffen hier even (sterk) versimpeld weer. Wil je meer de diepte in, dan is Google je vriend. In principe pak je voor het maken van eFuel bestaande CO2 uit de lucht. Dat is één deel. Het tweede deel is zeewater, dat je met groene energie omzet in waterstof. Dan volgt een proces waarvoor je gestudeerd moet hebben en het resultaat zijn synthetische brandstoffen.

Als dat kan, waarom hebben we dan überhaupt nog elektrische auto’s nodig?

Het is niet realistisch om te denken dat we straks de hele wereld kunnen laten draaien op eFuels. Zeker nu kost het nog een hoop energie om de brandstof te maken. Vorig jaar meldde The International Council on Clean Transport dat de peut nu waarschijnlijk 3 tot 4 euro per liter kost. Het doel van een fabrikant als Bosch is om synthetische brandstof te verkopen voor 1,20 euro per liter. We zijn er dus nog niet.

Wat is de volgende stap?

Als het gaat om eFuels hoor je nu vaak de naam Porsche langskomen. Het liefhebbersmerk wil graag dat de bestaande 911-modellen kunnen blijven rijden en dat ze in de toekomst benzinemotoren kunnen blijven verkopen. Bij wijze van test zal Porsche de deelnemers van de 911 GT3 Cup daarom op de groene brandstof laten rijden. Ook de F1 overweegt om de brandstof te introduceren. De racerij zal dan als proefkonijn dienen om het goedje vervolgens voor de massa uit te rollen.

Dus gaat eFuel de brandstofmotor redden?

De elektrische opmars is niet meer te stuiten, en dat is niet erg. Als EV’s goedkoper worden en de laadinfra nog beter, zijn de stekkerauto’s prima te gebruiken als dagelijks vervoer. Voor de mooie dagen en in het weekend staat er bij de echte fans dan een brandstofauto klaar. Eentje waaraan je zelf kunt klussen zonder geëlektrocuteerd te worden.

Reacties

  • Wilfred heeft op 28 april 2021 geschreven:

    Dank voor deze toelichting! Er zijn helaas genoeg media die de kreet Efuels vertalen naar bio brandstof (E5, E10, E85 en wat daar nog tussen gaat komen).

    • RallyFan heeft op 1 juli 2023 geschreven:

      Is het trouwens dan niet enorm verwarrend deze dingen efuels te noemen als er al E10 etc bestaat????????? das toch lomp….

      Reageer
    Reageer
  • Marky heeft op 28 april 2021 geschreven:

    Ik denk meer aan GTL oplossingen….synthetishe diesel…keuze genoeg . Helaas spelen er minder eerbare motieven mee in dit mileu wereltje

    • Wilfred heeft op 28 april 2021 geschreven:

      Wordt GTL niet gemaakt van aardgas? Het resultaat is een stuk schoner dan ‘gewone’ diesel, maar het blijft fossiele brandstof.

      • Adriaan heeft op 4 mei 2021 geschreven:

        Gtl kan net als alle efuels elke vorm van methaan als bron gebruiken, het proces wat hier niet genoemd word is het Fischer tropsch proces om methaan om te zetten in langere ketens (benzine en diesel dus). Dit kan dus ook van methaan uit een vergiste die nu rechtstreeks verbrand word voor energie

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Freek heeft op 28 april 2021 geschreven:

    Ik gebruik in mn 35 jaar oude Suzuki racer al synthetische 2takt race brandstof van Ecomaxx ! Heeft een hoog Ron van ca102 en een hoge MON van 88 ! Het geeft een super schone verbranding en presteerd geweldig . ( wel duur )

    Reageer
  • Jan. heeft op 28 april 2021 geschreven:

    Kan niet snel genoeg komen eindelijk een antwoord op de EV en Hybride.

    Reageer
  • Richard heeft op 27 april 2021 geschreven:

    Thank You Lord! Gooi mijn motor en 2CV6 maar vol! En dan gewoon weer 500km+++ rijden tot de volgende tankstop en niet een half uur lang wachten, om 80% prik te laden…

    Reageer
  • JarnoBakker heeft op 27 april 2021 geschreven:

    1,20 de liter word hier in Nederland dus waarschijnlijk dik 2,00 euro de liter

    • Evan heeft op 28 april 2021 geschreven:

      Al denk ik ook dat daar nog wat bovenop komt, de belasting betaal je nu vooral voor het milieu. Dat zal dus minder worden. Maar het klopt dat in Nederland grofweg ⅔ van de prijs die je aan de pomp betaald bestaat uit heffingen.

      Reageer
    Reageer
  • Hans heeft op 27 april 2021 geschreven:

    Dat wordt dan ook de auto waarmee ik met mijn caravan over de Alpen kan rijden?

    • patje heeft op 28 april 2021 geschreven:

      eentje op benzine?? als je caravan niet te veel weegt mss wel maar ik zie dat voor mijn 1700kg wegende sleurhut nog niet gebeuren omdat benzine motoren te weinig koppel hebben of ge moet al een dikke benzine motor in je wagen hebben 😉

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Evan Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear