Platina is zeldzaam, kostbaar en cruciaal voor brandstofcellen. Tenminste, dat laatste wás het, volgens een aantal slimmeriken van het Imperial College London. Zij hebben een manier gevonden om ijzer als katalysator te gebruiken in waterstof-aangedreven auto’s. Als waterstofauto’s toch nog van de grond komen, zou dat betekenen dat autofabrikanten geen bergen kostbaar en zeldzaam metaal nodig hebben en waterstof brandstofcellen goedkoper worden.

De lastige uitleg

Het is nogal lastig om in een kort verhaaltje uit te leggen hoe platina in een brandstofcel werkt. Het komt er op neer dat kleine deeltjes platina in een speciaal polymeer ervoor zorgen dat de waterstofmoleculen worden gesplitst in protonen en elektronen. Die laatste worden gebruikt om de motor van elektriciteit te voorzien. De protonen worden met de zuurstof van de lucht gemixt om puur water te creëren. Dat is hoe het ongeveer werkt in een notendop.

De slimmeriken bij het Imperial College London kwamen erachter dat stikstof, koolstof en individuele atomen van ijzer ongeveer hetzelfde katalyserende effect hadden als platina. Dit komt doordat een enkel ijzeratoom andere eigenschappen heeft dan de atomen van een stuk ijzer.

De simpele uitleg

Als je al dacht dat bovenstaande tekst de Nobelprijs voor de Wetenschap verdient, wacht dan maar tot je de exacte uitleg van de onderzoekers zou horen. Gelukkig legde Professor Anthony Kucernak het in begrijpelijke termen uit. ‘Ongeveer 60 procent van de kosten van een brandstofcel zijn voor het platina. Om te zorgen dat waterstof een bruikbaar alternatief is voor fossiele brandstoffen, moeten de kosten omlaag.’ En zelfs wij snappen dat stikstof en ijzer goedkoper zijn dan platina. En dat zou dus betekenen dat waterstof brandstofcellen goedkoper worden in de toekomst.

Zal er dan toch nog een toekomst zijn waarin auto’s op waterstof een belangrijke rol gaan spelen? Dit lijkt in ieder geval een goede stap voorwaarts te zijn.

Advertentie

Reacties

  • Svenn says at 10 mei 2022:

    Gewoon even een paar kleine aanpassingen doorvoeren Peter, kijk maar:
    https://topgear.nl/autonieuws/yamaha-en-toyota-ontwikkelen-waterstof-v8/

    Jacco, jij denkt toch niet dat de burgers minder belasting gaan betalen he? Misschien alleen het eerste jaar om ze te lokken. Daarna schroeven ze de belasting gewoon weer omhoog zodat de zakken weer gevuld worden bij de regering.

    Gelukkig gaan we de auto’s en scooters dan ook weer horen aankomen, want ze rijden je allemaal geruisloos, maar wel met een kolere gang, voor je kloten..

    Reply
  • Jacco says at 4 mei 2022:

    Begin maar met de massa aanleg van waterstof stations, gewoon alle huidige stations die gaan verbouwen verplichten om minimaal een paar waterstof tank mogelijkheden te bieden. Enige wat mensen tegen houd om op waterstof te rijden is dat er amper tank mogelijkheid is, verder bied het alleen maar voordelen want je auto is lichter dus minder bandenslijtage, minder wegenbelasting en minder Millieu belasting met maken en recyclen van de auto

    Reply
  • Elchino says at 3 mei 2022:

    Voor al die roeptoetende tegenstanders van waterstof, die maar blijven gillen dat het allemaal te duur is, dit wordt de toekomst naast batterij rijden. En bijv heel Europa in de avond aan de stekker is ook onmogelijk lijkt me, dat gaat gewoon niet werken. De afgelopen maanden gaan de wetenschap en de ontdekkingen zo snel dat het haast lijkt alsof de praktijk de theorie inhaalt en alle argumenten van tegenstanders als sneeuw voor de zon verdwijnen.

    Reply
  • Peter says at 3 mei 2022:

    Ik zou mij nog eens inlezen hoe een waterstof auto met brandstofcel precies werkt Sander

    Reply
  • sander says at 2 mei 2022:

    volle bak hier op inzetten dus, dit is een goed alternatief voor fossiele brandstoffen en…de autoindustrie kan voorlopig nog steeds motoren maken zoals ze gewend zijn!

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie