
Hoewel waterstof een lekker explosief goedje is, kiezen de meeste autofabrikanten (oké, welgeteld twee) ervoor om brandstofceltechniek te gebruiken voor hun waterstofauto’s. Een brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit, waarna de aandrijving van een elektromotor komt. De Toyota Mirai en de Hyundai Nexo zijn zulke FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicles). Dit type waterstofauto zul je waarschijnlijk in de toekomst het vaakst zien.
Er is nog een andere manier om waterstof te gebruiken, namelijk in een verbrandingsmotor. Je zag dat autofabrikanten een paar jaar geleden veel aan het experimenteren waren met de verbrandingsmotor op waterstof, maar de laatste tijd ligt de focus vooral op de FCEV. Toyota stoft de techniek nu af om ermee te gaan racen. Met een omgebouwde Toyota Corolla willen ze een 24-uursrace honderd procent op waterstof uitrijden.
De voor- en nadelen van een verbrandingsmotor op waterstof
Het grote voordeel is dat waterstof schoon verbrandt; er komt letterlijk water uit de uitlaat. De productie van het spul is momenteel veelal nog niet helemaal groen, maar dat is een kwestie voor een andere keer. De ontbrandingssnelheid van waterstof is acht keer hoger dan die van benzine. Er is dus een snellere respons en meer koppel. En hoewel Toyota er niets over zegt, kunnen we ons voorstellen dat een auto met waterstofverbrandingsmotor lichter is dan een FCEV met een elektromotor, een accu én een brandstofcel. Goed voor racen, dus.
Waterstof verbranden is inefficiënter dan het in een brandstofcel gebruiken. Er moet dus een flinke voorraad van het spul aan boord zijn om een nuttige actieradius te bewerkstellingen. Een andere uitdaging is de temperatuur. Door de explosieve verbranding lopen de motoren al snel te warm. De omgebouwde Corolla is dan ook voorzien van een leger aan sensoren die de gezondheid en temperatuur van de motor in de gaten moet houden. De meetapparatuur voegt een hoop gewicht toe. Het doel van de race is dan ook niet om te winnen, maar om zoveel mogelijk data te verzamelen.
De waterstof-Corolla
In de Toyota Corolla ligt de 4WD-aandrijflijn van de Toyota GR Yaris. In de normale configuratie produceert de 1,6-liter driecilinder met turbo 261 pk. Wat het vermogen is van de Corolla op waterstof is niet bekend. Ook zijn er nog geen productieplannen voor deze waterstofverbrandingsmotor. Toyota deelt alvast een video van de waterstofracer, zodat je kunt horen hoe de auto op waterstof klinkt. Verrassing: niet heel anders dan een normale benzinemotor.
Zo klinkt een verbrandingsmotor op waterstof
Meer van TopGear


De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Concurrent voor AMG? ‘Toyota brengt de GR Corolla naar Europa’

Waarom deze saaie Toyota de beste gepantserde auto is die je kunt kopen

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Dikke file? Met dit (nogal stiekeme) trucje stuur je andere auto’s weg van jouw route

Je kunt het kentekenbewijs van je auto nu al digitaal op je telefoon hebben – zo werkt het

Deze nieuwe wetswijziging lijkt heel goed nieuws voor campers, maar er is een addertje

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Klinkt lekker en is goed voor de aarde. Prima!
H2 of h4, zoek het op.
Wat vaak wordt vergeten is dat bij de verbranding van waterstof NOx vrijkomt. Bij een verbranding van O2 – H2 zou er pure H2O uit de uitlaat komen. Dit is echter in de lucht niet het geval doordat de lucht voor 80% uit stickstof bestaat. Mede door de hoge verbrandingsnelheid van H2 zal er veel NOx onstaan. Hierdoor is het electrolyse van waterstof veel aantrekkelijker, erkomt dan pure H2O uit de uitlaat.
https://www.zantingh.com/nl/nieuws/varigas-een-industrieel-waterstofaardgas-brandersysteem/#:~:text=Waterstof%20verbrandt%20CO2%20vrij,gemengd%20zijn%20en%20aangestoken%20worden.