
Hoewel waterstof een lekker explosief goedje is, kiezen de meeste autofabrikanten (oké, welgeteld twee) ervoor om brandstofceltechniek te gebruiken voor hun waterstofauto’s. Een brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit, waarna de aandrijving van een elektromotor komt. De Toyota Mirai en de Hyundai Nexo zijn zulke FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicles). Dit type waterstofauto zul je waarschijnlijk in de toekomst het vaakst zien.
Er is nog een andere manier om waterstof te gebruiken, namelijk in een verbrandingsmotor. Je zag dat autofabrikanten een paar jaar geleden veel aan het experimenteren waren met de verbrandingsmotor op waterstof, maar de laatste tijd ligt de focus vooral op de FCEV. Toyota stoft de techniek nu af om ermee te gaan racen. Met een omgebouwde Toyota Corolla willen ze een 24-uursrace honderd procent op waterstof uitrijden.
De voor- en nadelen van een verbrandingsmotor op waterstof
Het grote voordeel is dat waterstof schoon verbrandt; er komt letterlijk water uit de uitlaat. De productie van het spul is momenteel veelal nog niet helemaal groen, maar dat is een kwestie voor een andere keer. De ontbrandingssnelheid van waterstof is acht keer hoger dan die van benzine. Er is dus een snellere respons en meer koppel. En hoewel Toyota er niets over zegt, kunnen we ons voorstellen dat een auto met waterstofverbrandingsmotor lichter is dan een FCEV met een elektromotor, een accu én een brandstofcel. Goed voor racen, dus.
Waterstof verbranden is inefficiënter dan het in een brandstofcel gebruiken. Er moet dus een flinke voorraad van het spul aan boord zijn om een nuttige actieradius te bewerkstellingen. Een andere uitdaging is de temperatuur. Door de explosieve verbranding lopen de motoren al snel te warm. De omgebouwde Corolla is dan ook voorzien van een leger aan sensoren die de gezondheid en temperatuur van de motor in de gaten moet houden. De meetapparatuur voegt een hoop gewicht toe. Het doel van de race is dan ook niet om te winnen, maar om zoveel mogelijk data te verzamelen.
De waterstof-Corolla
In de Toyota Corolla ligt de 4WD-aandrijflijn van de Toyota GR Yaris. In de normale configuratie produceert de 1,6-liter driecilinder met turbo 261 pk. Wat het vermogen is van de Corolla op waterstof is niet bekend. Ook zijn er nog geen productieplannen voor deze waterstofverbrandingsmotor. Toyota deelt alvast een video van de waterstofracer, zodat je kunt horen hoe de auto op waterstof klinkt. Verrassing: niet heel anders dan een normale benzinemotor.
Zo klinkt een verbrandingsmotor op waterstof
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Concurrent voor AMG? ‘Toyota brengt de GR Corolla naar Europa’

Waarom deze saaie Toyota de beste gepantserde auto is die je kunt kopen

Automerk weigert garantieclaim afgefikte auto omdat eigenaar 135 km/u reed

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Mag je Toyota’s volbloed rallyauto, de GR Yaris Rally2, gebruiken als daily driver?

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

Klinkt lekker en is goed voor de aarde. Prima!
H2 of h4, zoek het op.
Wat vaak wordt vergeten is dat bij de verbranding van waterstof NOx vrijkomt. Bij een verbranding van O2 – H2 zou er pure H2O uit de uitlaat komen. Dit is echter in de lucht niet het geval doordat de lucht voor 80% uit stickstof bestaat. Mede door de hoge verbrandingsnelheid van H2 zal er veel NOx onstaan. Hierdoor is het electrolyse van waterstof veel aantrekkelijker, erkomt dan pure H2O uit de uitlaat.
https://www.zantingh.com/nl/nieuws/varigas-een-industrieel-waterstofaardgas-brandersysteem/#:~:text=Waterstof%20verbrandt%20CO2%20vrij,gemengd%20zijn%20en%20aangestoken%20worden.