De persoon van wie je de hamster tot op het bot beledigd hebt, zal niet snel naar jou toekomen voor autoadvies. Maar wellicht is er iemand in je kringen zonder de sociale voelsprieten om te weten dat je hem of haar stiekem haat. Misschien omdat hij een KitKat eet zonder hem te breken of omdat hij vaak Engelse woorden gebruikt waar dat helemaal niet nodig is. Echt, seriously.
Laten we voor de gein een budget nemen van tussen de 5.000 en 10.000 euro. Voor de rest is het vrije invulling. Het mag een ronduit slechte auto zijn of juist een soort paard van Troje; een auto waar dat onbenul aanvankelijk heel blij mee is, en die zich pas als barrel openbaart als het veel te laat is. We horen graag jouw suggesties – en vooral je motivatie. Voor nu zijn dit de suggesties van de TopGear-redactie.
Ruben – Lexus LS 400
Lastig hoor. Je grootste vijand wens je natuurlijk veel autoproblemen toe, maar de ellende is dat belabberde auto’s vaak ontzettend leuk zijn. En dat deze persoon er tussen de frustraties door plezier aan beleeft, dat kunnen we natuurlijk niet hebben. We moeten dus een auto hebben die én slecht, én niet spannend is. Kom daar maar eens om. Toch denk ik een goede kandidaat te hebben: een oude Lexus met 600.000 kilometer en een onbekende onderhoudshistorie.
Het mooie is: je wekt de indruk met een goede tip te komen (‘is Toyota, gaat niet stuk!’), maar plaveit tegelijkertijd de weg voor allerlei misère door gebrekkig onderhoud, iets waar uiteindelijk geen enkele auto tegen is opgewassen. Het liefst stuur je het slachtoffer advertenties van exemplaren met luchtvering – lekker prijzig om te repareren. Het enige risico: er is altijd een kans dat Lexus gonna Lexus en het ding toch gewoon probleemloos doorrolt. En daarbij nog lekker rijdt ook. Snert.
Mattijn – Landwind CV9
Dit moet ‘m geweest zijn | Foto: © Overlaet
Er zijn een paar details die ik me nog goed kan herinneren van de AutoRAI-beurzen van flink wat jaren geleden. Een boekje van de Peugeot 206 CC waar je heel snel doorheen moest bladeren om het dak te zien bewegen, dat je de achterkant van de Corvette C6 kon indeuken als je erop drukte, en de stoelen van de Landwind CV9. Als je ging zitten, dan verdween elke vorm en was het alsof je op een schoonmaakspons terecht was gekomen.
En eigenlijk is dat gevoel van slechte kwaliteit in bijna vijftien jaar tijd nooit meer overtroffen. Als ik aan een slechte auto denk, dan denk ik aan de CV9. Je haalt ze tweedehands voor zo’n 4.000 euro en het zou voor iedereen de laatste keuze moeten zijn (koop gewoon een oude Espace of Alhambra). En dus ook de eerste keuze voor je aartsvijand. Want zelfs als ie ‘m lekker vindt rijden, dan moet ie vroeg of laat naar een dealer voor wat onderhoud. Moet ook leuk zijn voor een merk dat hier niet meer bestaat.
Bas L. – Daihatsu Copen
Het is nog een verdraaid lastige opgave om iets heel naars te vinden in deze prijsklasse. Probeer het zelf straks maar eens als je klaar bent met het lezen van dit bericht. Maar goed, terug naar mijn keuze: de Daihatsu Copen. Allereerst alleen al om het feit om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden met ‘ik zou de Daithatsu Copen’.
Hij is niet praktisch met plaats voor twee, het stuur aan de rechterkant en met het dak erop word je aardig claustrofobisch. Daarnaast heb je weinig vermogen – er zijn versies met 68 pk uit een 700-cc viercilindertje – en is hij ook niet mega zuinig: ongeveer 1 op 16, meent een verkoper. Een exemplaar dat wij tegenkwamen, stamt uit 2004 en heeft bijna twee ton op de teller. Enige nadeel: het ding rijdt wel heel leuk. Verdorie.
Jeroen – Lancia Thesis
Niet gaan steigeren, ik weet dat veel autoliefhebbers de Lancia Thesis hoog hebben zitten. Juist dát is de reden dat ik ‘m aan zou raden als mijn grootste vijand mij om advies zou vragen. Dat verdient uitleg. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat iemand die advies vraagt voor een auto binnen dit budget, niet per se autoliefhebber is. Een autoliefhebber weet wat ie wil, zeker als hij of zij 5 tot 10k te besteden heeft.
Als een non-liefhebber een Thesis koopt, zadel je hem of haar op met een enorm sociaal probleem. Bij ieder kruispunt, op iedere parkeerplaats, eigelijk overal waar jouw vijand in de Thesis komt aanrollen, moet hij of zij omgaan met kwijlende Lancia-liefhebbers en andere autogekkies die graag álles over de Thesis willen weten. Waar komt ie vandaar? Hoe kom je bij deze auto? Hoe rijdt hij? Is het je eerste Lancia? Heb je ook weleens een tienklepper gereden? Wat is ie móói hè?! Om gek van te worden, als je zelf niets met auto’s hebt.
Dat de Lancia Thesis die ik vond, een 2.4 JTD Emblema, dik 5 ton op de teller heeft en de laatste jaren vooral heeft binnengestaan, maakt bovendien de kans op onkosten misschien nog ietsje groter als er plots weer veel mee wordt gereden. Bovendien lust de Thesis best een slok en zit je vanwege zijn bouwjaar (2002) vaak te emmeren met milieuzones. Dat moet je er dan weer niet bijzeggen als je hem aanraadt, natuurlijk.
Outlaw99 heeft op 20 juni 2023 geschreven:
tweedehands lada starten wel in de winter maar dat is het enige goede dat ik kan bedenken…
Ikke heeft op 19 juni 2023 geschreven:
Elke Dacia.
Maikel heeft op 19 juni 2023 geschreven:
Elke auto met de 1.2 puretech motor van stelantis. Binnen zeer korte tijd distributieriem vervangen (elke 50.000km) hoog olieverbruik en als je geluk hebt een paar kromme kleppen door een gebroken distributieriem en dat is alleen als ie nog zo goed als nieuw is met nog geen ton op de teller
Hans heeft op 18 juni 2023 geschreven:
Geef die persoon gewoon geen advies.
Het siert je niet een ander willen en wetens slecht advies te geven.
Weinig niveau dit artikel.
Guus heeft op 20 juni 2023 geschreven:
Helemaal mee eens, Hans.
Martin heeft op 18 juni 2023 geschreven:
Zonde hoor, geen Renault Laguna? Een Mercedes E uit 2002?
Een Chrysler Sebring? Een Pacifica, of een Cadillac CTS?
Een Sharan op lpg?
No Limit heeft op 18 juni 2023 geschreven:
Mijn vader heeft ooit een chinese EV leenauto gekregen (weet het merk niet meer) toen zijn auto een onderhoudsbeurt nodig had. Een EV geen hybride met 160km actieradius en stoelen met hetzelfde comfort als een kerkbank en als je een bocht maakte zat je op schoot bij je passagier.
Jacco heeft op 18 juni 2023 geschreven:
Citroen c5, waarbij de enige bekerhouder in het middenvakje tussen de stoelen zit waar geen enhele beker normaal inpast en als je wilt drinken telkens dat rotklepje moet openmaken of met dat ding open blijven rijden. Een keer als leenauto gehad, nog nooit zo erg aan zoiets klein geërgerd elke dag weer