Ooit was er een tijd dat elk merk minimaal één offroad-versie van een doorsnee auto had. Of in ieder geval eentje met kunststoffen wielkasten. Zo was er een Renault Scénic RX4, een Volkswagen CrossPolo en van elke Volvo wel een Cross Country. Tegenwoordig zijn het meer de duurdere merken die met offroaders komen, zoals de Porsche 911 Dakar en de Huracán Sterrato. Niet echt budget-offroaders…

Dus wat als je een offroad-behoefte hebt, maar straatarm bent? Dan kun je beter fietsen. Maar als je een schappelijk budget hebt van maximaal 7.000 euro, wat zou je dan kiezen als budget-offroader? De redactie van TopGear doet een aantal voorzetjes voor wat onverwachtse budget-offroaders. Kom je er niet uit, dan kun je altijd nog langs bij Delta4x4 voor een moderne Golf Country.

Mattijn – Seat Altea Freetrack

Stiekem zou ik best graag zo’n Scénic RX4 willen en anders wel een Mazda MX-5 met een liftkit. Maar altijd maar het credo ‘Miata Is Always The Answer‘ gebruiken, dat zou dit beroep te makkelijk maken. Een S60 Cross Country is ook gaaf (sedan-offroaders zie je maar weinig), maar nog net even te duur. Dit is wel een mooie kans om nog een guilty pleasure aan te stippen: de Seat Altea Freetrack.

Een raar mormel met grote kunststoffen bumpers, maar in veel gevallen wel met een 2.0 TSI en vierwielaandrijving. Dat is dus de aandrijflijn van de Golf R, maar dan iets teruggedraaid naar 200 pk. Ik zou hem nog 10 centimeter omhoog zetten, een metalen stootbar op de neus, led-verstralers op het dak en het vermogen naar 300 pk laten verhogen. Kun je best plezier mee beleven.

Ruben – Pontiac Aztek

Pontiac Aztek

Ik heb al eens publiekelijk toegegeven dat ik van de Pontiac Aztek houd. Ja, ook al voordat ie in Breaking Bad verscheen. Soms is een auto immers zo aandoenlijk lelijk dat ie weer tof wordt. Maar dat niet alleen: de Aztek zit vol mooie vondsten, zoals een middenconsole die dienst kan doen als draagbare koelbox en een tent die je aan de achterklep kunt bevestigen. Zo maak je van je sneue MPV zomaar een (bijna) volwaardige leefruimte.

De Aztek heeft een astmatische 3.4 V6 met een viertraps automaat en voorwielaandrijving, of optioneel AWD. Daarmee kom je niet heel ver, maar voor de rest is ie er al redelijk klaar voor: plastic beschermkappen, taaie bekleding, aardig wat ruimte in de wielkasten. Hoog ‘m nog iets op, monteer dikke BFG’s en – handen uit de mouwen – knoop er de 4×4-techniek van een S10 Blazer onder, en je hebt een offroad-torretje dat iedere berggeit angst aanjaagt. Hoe zoiets eruit zou kunnen zien, heeft rendermeester Abimelec al eens aan de wereld getoond. Best cool, toch? Toch?

Bas L. – Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST (Mk V) rood rijdend schuin voor

Als klein Basje ben ik een aantal keer gaan kijken bij de ELE Rally, een rally-evenement dat in de omgeving van Veldhoven, Helmond en Eindhoven wordt verreden. De route kwam (en komt nog steeds, geloof ik) af en toe door het dorp waar ik ben opgegroeid. Daar zag en hoorde ik voor het eerst de rallysport met mijn eigen ogen en oren.

Ik herinner me nog dat rally-uitvoeringen van de Mitsubishi Lancer, Ford Focus RS en Subaru Impreza meereden. De coolste van allemaal vond ik de Fiesta RS. Voor deze challenge had ik graag het ST-broertje van de zesde generatie Fiesta gebruikt, maar die is net te duur.

Ach, de eerste Fiesta ST volstaat ook. Voor een duizendje of drie, vier pik ik er eentje op. Zo houd ik nog wat geld over voor terreinbanden en wat nieuwe dempers en veren om hem wat op te krikken. Daarmee is de Fiesta klaar om te offroaden, of dus om mee te gaan rallyrijden. Win-win!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)