Wiesmann, was dat niet die semi-nostalische tweezits sportauto met BMW-techniek? Precies, dat wás vooral, want het Duitse bedrijf ging in 2014 failliet. Maar nu ís Wiesmann er weer, met een auto die alles hetzelfde en alles totaal anders doet. Maak kennis met de Wiesmann Project Thunderball!

Wiesmann Project Thunderball – zo’n naam belooft wat

Inderdaad, en het heeft er alle schijn van dat ze die belofte ook kunnen waarmaken. Die indruk krijg je in ieder geval wel van de cijfertjes. Zo schijnt de Wiesmann Project Thunderball (toffe naam trouwens) 680 pk te hebben en een 0-100’je in 2,9 seconden te doen. Aantal newtonmeters koppel: 1.100, maar liefst. En daaruit kun je al een beetje afleiden waar je mee te maken hebt. Waar wij in een eerder bericht nog dachten dat hij wel weer een V8 van BMW aan boord zou hebben, zoals altijd, doet deze jongen alles met elektriciteit.

Dat zal dan geen donderende bak herrie geven…

Nee, helaas niet. Maar de Duitsers beloven wel dat de rij-ervaring ‘typisch Wiesmann’ zal zijn. Ook het uiterlijk is dat: de Wiesmann Project Thunderball heeft nog steeds veel weg van een 21e-eeuwse versie van een klassieke Britse roadster. Er zit wel meer dan alleen maar een vleugje Austin-Healy in, om maar wat te noemen. Ook het interieur oogt modern-klassiek, met veel leer en fraaie meters. Al kun je zien dat één van die meters bijvoorbeeld de acculading weergeeft. Ach, het is weer een iets verfrissend anders dan een touchscreen, moet je maar denken.

De Wiesmann Project Thunderball is voorzien van een dikke 92 kWh-accu (waarvan 83 ‘bruikbaar’), wat enorm is voor een roadster. Des te knapper dat ze het gewicht op iets meer dan 1.700 kilo hebben weten te houden. Dit onder meer dankzij het feit dat hij zo’n beetje in zijn geheel van koolstofvezel is gemaakt. Bereik: 500 kilometer. En omdat er 800 volt-techniek is gebruikt, kan hij met 300 kW snelladen. Heel snelladen dus. Met de flippers achter het stuur kun je in vijf gradaties regenererend remmen.

Wat kost die Wiesmann Project Thunderball?

Je raadt het al: goedkoop is ie zeker niet. Wiesmann neemt nú je order aan als je zo’n 3 euroton naar ze overmaakt. Maar goed, dan heb je ook wel wat…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)