WLTP genadeslag voor plug-in hybrides

Het Outlander PHEV-effect gaat nu Europa-wijd - door de WLTP komen de stekkerhybrides niet meer in aanmerking voor gunstige regelingen

Foto('s): VolkswagenVolkswagen Passat GTE 2015 stekker
Volkswagen Passat GTE 2015 stekker

Je zag het in Nederland al met de Outlander PHEV: zonder financiële stimulans zijn plug-in hybrides niet levensvatbaar. Na het wegvallen van de gunstige bijtelling, kocht geen kip de stekkerhybride meer.

In een aantal landen in Europa werden de PHEV’s nog wel kunstmatig in leven gehouden door gunstige regelingen, maar de komst van de WLTP-testmethode trekt nu de stekker uit een aantal hybrides. De uitstoot schiet namelijk over de magische grens van 55 gram CO2 per kilometer heen.

Tot de facelift van de Passat stopt Volkswagen met de productie van de GTE-versie. Ook de Golf GTE verdwijnt uit het aanbod en komt voorlopig niet terug. De Panamera en de Cayenne moeten voorlopig ook even zonder stekkervariant, zo meldt Automotive News Europe.

De Mitsubishi Outlander PHEV weet overigens met een update onder de 50 g/km te blijven en zal stug doorverkopen. Of in ieder geval in het aanbod blijven. Volvo blijft zijn stekkerhybrides aanbieden, maar ze zullen volgens de nieuwssite allemaal boven de 50 gram gaan zitten. De BMW 530e én de X5 45e zullen dankzij een grotere accu onder de 50 gram duiken.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken