WLTP maakt snelle auto's goedkoper, zo lijkt het

De WLTP geeft een lagere uitstoot voor bepaalde snelle auto's, en dat scheelt in de BPM

Subaru BRZ
Lotus Exige S 380
Subaru BRZ
Lotus Exige S 380

De nieuwe WLTP-testmethode zorgt voor een flinke toename van de grijshaar-dichtheid bij autofabrikanten. En een afname in haardichtheid. De Porsche-fabriek blijft nog een flinke tijd gesloten en de BMW M3 sneuvelde al. Stress alom, dus.

Maar het is niet alleen maar slecht nieuws. We hadden al langer het vermoeden dat een aantal leuke en snelle modellen beter (of eigenlijk eerlijker) uit de WLTP-test zou komen. Want een grote motor is niet inherent aan een groot verbruik. Zo reden we ooit een Corvette C6 Z06 van de Ardennen naar Nederland met een verbruik van 11 liter op de 100 kilometer.

Grotere motoren hoeven in sommige gevallen minder hard te werken dan hun kleinere tegenhangers. Ze doen het vooral slecht in de oude NEDC-meetmethode. De WLTP geeft een realistischer beeld van de uitstoot. En als de uitstoot zakt, gaat de BPM omlaag. Anderzijds heb je auto’s als de Fiat 500 met de piepkleine TwinAir-motor. Op papier retezuinig, maar in de praktijk moet de kortademige motor veel inspanning leveren en verbruikt dus veel meer. We verwachten dat deze motor een flink pak slaag krijgt in de WLTP-test.

Welke auto’s worden goedkoper?

Tot nu toe was het slechts een vermoeden, maar voor een aantal auto’s is het nu bevestigd. De Autovista Group zette alvast wat uitslagen naast elkaar. De Ford Mustang GT met 5,0-liter V8 stoot volgens de NEDC-methode 275 gram CO2 per kilometer uit. Volgens de WLTP is dat 10 gram minder. Daarmee zakt de BPM van bijna 65.000 euro naar 60.000 euro. Wie ’t kleine niet eert, en zo.

De Subaru BRZ met automatische transmissie noteert een hogere uitstoot in de WLPT dan in de NEDC, terwijl de handbak zakt in uitstoot. Voorheen was de automaat zogenaamd zuiniger en aantrekkelijker. Zoete gerechtigheid, noemen we dat, want een BRZ koop je niet met een automaat.

Ook de potente Lotus Exige Cup 430 zakt een stuk in de uitstootcijfers. Fijn voor die ene koper in Nederland. Het is verder nog even afwachten welke auto’s zullen stijgen of zakken. Volgens Autovista Group zal de CO2-uitstoot gemiddeld stijgen met 25 procent. Op papier, dus.


preview

Nieuwste van TopGear

Autonieuws