Het tweeliter FIA World Touring Car Championship deed het afgelopen weekend voor het eerst Zandvoort aan – zo waar mocht er van de gemeente Zandvoort weer herrie gemaakt worden. Natuurlijk was Jan-Peter van de partij – die gaat straks na zijn premierschap vast en zeker in een opgevoerde Ascona leren racen –, maar het was er vooral koud. De BMW’s van de leiders in zowel het rijders- als het merkenkampioenschap voldeden niet geheel aan de hoge verwachtingen.
 
Race 1 werd een dubbelzege voor Chevrolet (Alain Menu, Nicola Larini ), race 2 won Seat (Gabriele Tarquini). De ogenschijnlijk favoriete BMW’s van Müller, Farfus Jr. en tweevoudig wereldkampioen Priaulx moesten vanwege hun vorige resultaten (tot Zandvoort alle drie ex aequo op de eerste plaats) ieder 35 kg extra dragen en Tarquini’s Seat 20 kg meer; omgekeerd konden alle voorwielaandrijvers omwille van de competitie juist met 25 kg minder toe.
 
Dat dat voor de raceoverwinning uitmaakt, lijkt uit de resultaten van gisteren te blijken. Dat geldt minder voor het kampioenschap, want daar leidt Farfus met zijn BMW nu soeverein.
 
De Nederlandse WTCC-rijders Olivier Tielemans (Alfa) en Tom Coronel (Seat) kwamen helaas niet aan de bak. Tim Coronel won in de Samsung BMW 130i Cup – die voorafging aan de WTCC – de eerste race, Van der Ende de tweede. Eh, toch nog Nederlands succes toch?!

Reacties