Je gaat nog heel veel horen van Xiaomi als automerk, vermoeden we. Na de succesvolle introductie van de SU7 (met wat kleine misstapjes…) is hier het tweede model, de YU7. Binnen enkele minuten kwamen er 289.000 pre-orders binnen voor het nieuwe voertuig. Vrij kort na de introductie verscheen er op het internet een video van een YU7 waarvan de remmen letterlijk in de fik stonden. Heel normaal, zo meent het automerk.

Na enkele rondes op het circuit in China bereikten de voorste remmen een temperatuur van 619 graden Celsius, waardoor de remblokken in de brand vlogen toen de auto in de pit stilstond. Volgens het merk kunnen remmen ‘kort ontbranden’ als ze warmer worden dan 600 graden. Het bedrijf benadrukt volgens CarNewsChina dat de remmen wel volledig bleven werken. Eerder crashten twee SU7’s omdat de remmen helemaal ermee ophielden. Dat zou hier niet het geval zijn.

Volgens het merk stond de auto niet in de zogenoemde Master Mode. Dit betekent dat de elektromotor niet meehielp met remmen, waardoor de remschijven 2.300 kilo aan auto tot stilstand moeten brengen. Door deze enorme last lopen de temperaturen flink op. Het was een organische stof in de remblokken die ontbrandde, legt het merk uit. Als de Master Mode wel aanstond, dan zouden de elektromotoren 0,2 g aan remkracht produceren.

Xiaomi heeft geen ongelijk

Het klinkt catastrofaal dat de remmen spontaan in de fik vliegen, maar het is niet eens zo gek. De politie rijdt tegenwoordig met lichtmetalen velgen omdat de remmen soms in de fik vlogen na een achtervolging. We hebben zelf weleens rokende remmen meegemaakt na een sportieve rit in de bergen. De oplossing is dan om niet stil te gaan staan, maar even een stuk door te rijden tot de remmen weer normale temperaturen hebben. Het komt dus echt vaker voor, hoe gek dat ook klinkt.

Wat kost de Xiaomi YU7?

Met zoveel pre-orders weet je dat het een goede deal moet zijn. En dat is het. Voor omgerekend 32.000 euro krijg je een elektrische SUV met 320 pk en een Chinese actieradius van 835 kilometer. Die range is wat optimistisch, maar je zou het kunnen vergelijken met 700 kilometer in onze WLTP-waardes. De Max-versie biedt 690 pk voor 42.900 euro. Het klinkt aan alle kanten als een goede deal, als je de juiste modus selecteert voor het circuit.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear