
Had je ooit verwacht dat een Amerikaanse auto de bestverkochte auto van Nederland zou zijn? Tien jaar geleden waarschijnlijk niet. Zou een Chinese auto dan over een paar jaar bovenaan de verkooplijsten zijn? Xpeng droomt er in ieder geval wel over met deze G6. De EV is in zijn thuisland China al een tijdje te koop en maakt nu de oversteek naar Europa.
Volgens Xpeng heeft de nieuwe G6 de ‘elektrische marktleiders in het vizier’. Het kan niet missen dat het merk duidelijk zijn pijlen richt op de Tesla Model Y, wat momenteel de bestverkochte auto van Nederland én Europa is. De wielbasis is met 2,89 meter op de centimeter gelijk aan de Model Y. De maximale actieradius van een Model Y is 533 kilometer, terwijl de Xpeng G6 maximaal 570 kilometer ver moeten kunnen komen.
De Xpeng is sterker, maar niet sneller dan de Tesla
Ook qua vermogen delft de Tesla het onderspit: 437 pk in de sterkste Model Y tegenover 476 pk in de G6 AWD Performance. Bij die uitvoering geeft Xpeng trouwens een waarschuwing: ‘De AWD Performance is er alleen voor mensen met een sterke maag.’ Hij gaat in vier seconden van 0 naar 100 km/u, wat 0,3 seconden trager is dan in de snelste Model Y.
Opladen kan bij de Tesla met maximaal 250 kW: bij de Xpeng met zelfs 280 kW. Daarmee duurt het opladen van de G6 van 10 naar 80 procent minder dan 20 minuten. Tesla heeft het over 241 kilometer bijladen per kwartier. Nog een fijne bijkomstigheid voor de G6: de Xpeng kan stroom afgeven aan externe producten, zoals je e-bike of een airfryer.
Verder is de Xpeng G6 vanbinnen riant uitgevoerd met een groot panoramadak, verstelbare en verwarmde stoelen rondom, vier USB-poorten, twee draadloze laadplekken voor telefoons en een audiosysteem met 18 speakers. Het bestuurdersdisplay meet 10,2-inch en het middenscherm 14,96-inch. Optioneel zet Xpeng er nog een uitklapbare trekhaak onder.
De prijs van de Xpeng G6
Vanaf mei dit jaar is de elektrische SUV te bestellen. Wat je betaalt voor de G6 is nog niet bekend. De prijzen volgen aan het einde van april. Of de nieuwe Xpeng klanten kan kapen bij Tesla, zal helemaal in Nederland afhankelijk zijn van de prijs. Je krijgt bij de aanschaf van een G6 zeven jaar of 160.000 kilometer garantie.
Om qua prijs te kunnen concurreren met Tesla moet de goedkoopste G6 een prijs hebben onder de 43.990 euro. Dat is de prijs van de goedkoopste Model Y. De Model Y Long Range gaat in Nederland voor minimaal 50.990 en de Performance-versie kost tenminste 56.990 euro. Binnenkort komen we erachter of dat Xpeng lukt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
13 reacties op “Deze Chinese Xpeng G6 wil eigenlijk de bestverkochte auto van Nederland worden”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de Xpeng G6 een serieus alternatief voor de Tesla Model Y? (review)

Zie jij (zonder te spieken) van welk automerk deze Tesla-tegenhanger is?

Doei files: bij deze Cybertruck-killer krijg je een gratis helikopter (die achterin staat)

Is de Xpeng G6 een serieus alternatief voor de Tesla Model Y? (review)

Deze Xpeng is net iets meer dan een schaamteloze Cybertruck-kopie uit China

XPeng G9: Flink goedkoper dan de Duitsers, maar ook net zo goed?

XPeng P7 review: De zoveelste Chinese nieuwkomer maakt een goede indruk

Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Zustermerk van Volvo komt met eigen supercharger netwerk, ook in Nederland

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Haha, eerst zien en dan geloven. Onze havens staan vol van die dure elektrische auto’s die niemand wil. En de overheid maar beweren dat het elektrische verhaal een succes is, lekker niet dus en terecht. Veel te duur voor “de gewone man”.
Gewone mensen die zich zorgen maken over Chinese spionnage. Wie is er dan eigenlijk gek en kun je die angst beschrijven in een echt risicomodel? Ga je eraan dood of word je er ziek van, of heb je paychologosch wat achtervolgingswaanzin dat iemand je minnares of minnaar zal ontdekken? Ik snap het echt niet goed. Van mij mogen ze alles natrekken en weten, ook mijn private leven. Ik ben een wetenschapper en weet dat ik hier maar tijdelijk ben en ook al mijn kennis niet van mij komt maar ‘gestolen’ is van anderen. Is dat een angst waard? Nee, integendeel. Laat kennis maar vrij blijven, anders word ik wel een beetje bang… +je
Mooie auto. Nu nog een leuk prijsje en dealer daarvan vinden. Ik heb nog een Aygo’tje in te ruilen. En al dat gezever over spionage en ‘volg”software. Alsof dat zo belangrijk is. Zodra je op social media zit, ben je al praktisch overal ‘gesignaleerd’. Of gebruik je geen mobiel of navigatie.
Fijn dat jij het allemaal recht praat. Als je een Chinese auto rijdt, help je China actief mee om te spioneren in Nederland. Dan ben je dus een landverrader.
Alsof de Amerikanen zo lief zijn en niet spioneren….
🎯
En onze overheid laat dit soort
Praktijken gewoon gebeuren alsof
er niets aan de hand is ?
Spionage bestaat opeens niet meer zeker …. 🙈
Ping pang pong, hoeveel Oeigoeren werken in een concentratiekamp voor Xpeng?
Geen een
Topgear, gaan jullie Voice of Europe achterna, maar dan met Chinees bloedgeld?
Hoe kunnen jullie aan jezelf verkopen dat jullie dit soort producten, die het resultaat zijn van industriële spionage en oneindige overheidsubsidies aan het promoten zijn? Hebben jullie nooit gehoord dat Chinese politici letterlijk zeggen dat ze de Westerse industrie willen vernietigen? Door dit soort artikelen helpen jullie de Chinese propaganda.
Het is niet alleen het resultaat van spionage, maar een van de doelen is ook spionage. Met alle camera’s, telefoonkoppelingen en GPS informatie, worden Chinese auto’s zonder uitzondering door de Chinese overheid gebruikt om op de gebruikers en hun omgeving te spioneren. Als je in zo’n auto rijdt, help je een kwaadaardig regime te spioneren in Nederland.
Waarom zou China spioneren? Met een auto. Veel staat al op Google
Precies dat, China doet helemaal niks is gewoon gebakken lucht mensen zijn gewoon bang, China domineert gewoon de auto industrie momenteel en tja dan wilt Europa het stoppen terwijl het hun eigen schuld is.
Ook zitten er in veel Europese auto’s veel camera’s en op je telefoon staat ook genoeg info, snap niet dat mensen zich hier druk overmaken die spionage onzin.