Met al die nieuwe merken die in 2023 hierheen komen, is het soms best lastig om ze uit elkaar te houden. Een van die merken is Xpeng. Je weet wel, van die vliegende auto’s die er ooit moeten komen. Voor het zover is dat je ook een richtingaanwijzer naar boven en naar beneden aan boord hebt, doet Xpeng het met conventionele auto’s. Van twee daarvan wordt vandaag bekendgemaakt dat ze naar Nederland komen: de Xpeng P7 en G9.
Als nieuwe speler op de automarkt heb je natuurlijk een unieke eigenschap nodig waardoor men jouw auto’s afneemt. Het lijkt erop dat Xpeng met de G9 snelladen als speerpunt kiest. Hiervoor zet het merk 800-volt laadarchitectuur in, waardoor je kunt laden met een snelheid tot 300 kW. Dit betekent volgens Xpeng dat je er binnen vijf minuten 100 kilometer aan actieradius bij kunt hebben.
De Xpeng P7 onderscheidt zich door meer comfort aan te bieden dan zijn grotere broer. Zo heeft de P7 een elektrische achterklep, soft-close deuren en stuurverwarming. Overigens: de P7 mag dan wat trager laden, een drama is het ook weer niet. Bij een geschikte snellader van 175 kW gaat je accu in 29 minuten van 10 procent naar 80 procent lading.
Specificaties van de Xpeng P7 en Xpeng G9
Zowel de Xpeng P7 als de G9 komt in drie verschillende uitvoeringen. De P7 is er als Long Range met achterwielaandrijving, Performance met vierwielaandrijving en Wing Edition, ook met vierwielaandrijving. De G9 is er als Standard en Long Range met het vermogen naar de achterwielen, en als vierwielaangedreven Performance-versie.
De G9 is de sterkste en snelste van het duo, met 552 pk. De topsnelheid is 200 km/u en het sprintje van 0 naar 100 km/u doet de snelste versie in 3,9 seconden. De achterwielaangedreven G9’s doen er een stuk langer over: 6,4 seconden. De Long Range-uitvoering komt 570 kilometer ver op één lading, de andere twee respectievelijk 460 kilometer en 520 kilometer.
Dan de P7. Die krijgt 473 pk, maar heeft wel meer koppel dan de G9 (717 Nm tegenover 757 Nm). De 0-100-tijd is 4,1 seconden voor de Wing Edition en 6,7 seconden voor de andere twee versies. De topsnelheid is ook hier 200 km/u. Met de Performance en vleugelversie kom je tot 505 kilometer ver, maar het verst komt de Long Range: 576 kilometer.
Prijzen van de Xpeng P7 en G9
De goedkoopste Xpeng van de twee is de P7. Voor de Long Range-uitvoering betaal je tenminste 49.990 euro, de Performance gaat voor 59.990 euro en de Wing Edition is nog eens 10k duurder: 69.990 euro. Xpeng G9 is zoals gezegd wat prijziger. De standaardversie gaat voor 57.990 euro, de versie met de grootste actieradius 61.990 euro en de snelste kost 71.990 euro.
Naast Nederland pakt Xpeng ook maar meteen Denemarken, Zweden en Noorwegen mee bij zijn verovering van Europa. Vanaf vandaag kun je hier een Xpeng P7 of G9 bestellen. Het merk verwacht dat de eerste leveringen van de P7 ergens in juni zullen plaatsvinden. Voor de levering van je Xpeng G9 zul je nog wat langer moeten wachten, tot september.
Blegh heeft op 4 februari 2023 geschreven:
Wat een lelijke hokken!!
@maarten heeft op 3 februari 2023 geschreven:
Steek je hoofd maar in de grond.
Oeigoeren die uitgemoord worden? Geen probleem.
Exportsubsidies om de Westerse industrie kapot te maken? Geen probleem.
Mensenrechtenschendingen? Geen probleem.
Milieuschade omdat nergens eisen aan gesteld worden? Geen probleem.
Grootschalige IP diefstal? Geen probleem.
Kolonisatie van landen met grondstoffen? Geen probleem.
Grootschalige spionage in andere landen via connected devices? Geen probleem.
Dit is wat je steunt als je voor Chinese techniek kiest. Mensen met enig moreel besef zouden beter moeten weten.
Misschien zou je zelf eens een lampje aan moeten doen.
Maarten heeft op 3 februari 2023 geschreven:
Ik heb nooit beweerd dat alles uit China goed is toch?
Gaf alleen aan dat China gewoon de fabriek van de wereld is en we daar nog altijd dankbaar gebruik van maken. Bijna alles wat we tegenwoordig bezitten is in China gemaakt of geassembleerd.
Van telefoons tot laptops, dus een auto is inherent niet anders.
Ben het verder absoluut eens met alle door jou genoemde bewaren.
Pas maar op heeft op 5 februari 2023 geschreven:
Alles wat bedrijven uit China maken met een chip er in kan en zal gebruikt worden om te spioneren. Er zit wat dat betreft een groot verschil tussen Apple dat zelf de ontwerpen maakt en Xiaomi waar de Chinese overheid altijd mee kijkt. Dus ook liever een Tesla of een BMW, ook al wordt die misschien in China gemaakt, dan een Chinees merk als Xpeng.
Maarten heeft op 3 februari 2023 geschreven:
Voor de lichtpunten hierbeneden:
Zijn jullie je ervan bewust dat jullie telefoon ook gemaakt is in China? Je weet wel; dat kastje waar je hele leven in zit?
Duurkoop heeft op 3 februari 2023 geschreven:
50 mille betalen om bespioneerd te worden. Als je dit koopt dan spoor je niet.
Please don't heeft op 3 februari 2023 geschreven:
Keep China sh1t in China.