Het jaar begint nu echt op zijn einde te lopen, dus het is tijd om alvast vooruit te blikken. Ook volgend jaar vieren er weer een hoop auto’s hun vijftiende verjaardag. Daarmee zijn ze nog lang geen oldtimer, maar het betekent wel dat ze zich youngtimer mogen noemen in 2022. Tijd voor een mooi overzichtje van auto’s die volgend jaar voor de zakelijke rijder een stuk voordeliger worden. Overigens zijn er nog een hoop andere auto’s die vanaf volgend jaar in aanmerking komen voor de youngtimerregeling, maar voor dit artikel zetten we vooral de gaafste op een rijtje. Welke leuke auto’s worden youngtimer in 2022?

Wat is de youngtimerregeling?

De youngtimerregeling geldt voor zakelijke rijders. Wie een nieuwe auto leaset en deze ook privé gebruikt, betaalt 22 procent bijtelling over de cataloguswaarde. Voor elektrische auto’s geldt in 2022 een bijtelling van 16 procent tot een grens van 35.000 euro. Voor elke cent daarboven moet 22 procent betaald worden. Voor youngtimers geldt een uitzondering op deze regels. In 2022 is de bijtelling voor youngtimers nog steeds 35 procent, maar deze wordt berekend over de dagwaarde. De dagwaarde van de meeste youngtimers zal aanzienlijk lager zijn dan de cataloguswaarde van nieuwe auto’s. Zo rij je voor hetzelfde (of minder) geld een oudere, maar vaak dikker aangeklede auto.

Wanneer is een auto youngtimer?

Dat is heel simpel. Zodra een auto vijftien jaar oud is, is hij volgens de regeling een youngtimer. Het gaat om het bouwjaar van de auto en niet per se om het introductiejaar van een model. Zo kan de ene BMW 3-serie E90 wél een youngtimer zijn omdat hij vijftien jaar oud is, en de andere niet, omdat hij wat later uit de fabriek kwam. Daarom zie je soms dat van twee identieke auto’s de oudere van de twee wat duurder is, omdat hij aantrekkelijker is voor zakelijke rijders.

Welke auto’s worden youngtimer in 2022?

Alpina B3

In 2007 kwam de Alpina B3 zijn dieselbroer, de D3, vergezellen. Alpina pakte de achterwielaangedreven 335i en schroefde het vermogen op naar 360 pk en 500 Nm. De 0-100-tijd van alle varianten was net onder de 5 seconden. Hij kwam als sedan, stationwagen, coupé en als cabriolet. Het grote nadeel is dat de B3 van zichzelf al relatief zeldzaam is, laat staan dat je makkelijk een exemplaar vindt dat precies uit 2007 komt en dus youngtimer is in 2022. Heel misschien moet je dan een jaartje wachten. Eén troost: de BMW 3-serie Cabrio (E93) kwam ook in 2007 uit.

Audi A5

Dit was toch wel een fenomenale periode voor Audi. Hoewel de designs al iets meer naar elkaar toe begonnen te kruipen, waren het relatief simpele maar elegante ontwerpen. Dat maakt dat je met de oudste Audi A5 nog prima voor de dag kunt komen. De levering van de Sportback en de Cabrio begon pas later, dus voor de youngtimerregeling in 2022 kun je alleen de A5 coupé kiezen. Voor rond de 6.000 euro heb je er al eentje met een hoge kilometerstand. Gooi er nog zo’n 5.000 euro bij en je moet een nette kunnen vinden.

Audi R8

Geen introductie nodig, toch? De Audi R8 reed na een staande ovatie bij I, Robot het witte doek af zo de straat op. De automaatversies van de eerste-generatie R8 zijn het voordeligst, met een aanschafprijs van rond de 50.000 euro. Ze zijn er wel hoor, exemplaren uit 2007 met een handbak, maar ze zijn wat zeldzamer en dus zo’n 20.000 euro duurder. We willen je wel een kleuradvies gegeven, maar eigenlijk staat elke fabriekskleur de Audi R8 wel goed. De R8 V10 is helaas nog geen youngtimer.

Mercedes C-klasse (W204)

Als je zakelijk een beetje netjes voor wilt komen rijden, moet je misschien een beetje oppassen met een wit exemplaar met iets te dikke velgen. En laat die met getinte koplampen zeker staan. Kies voor een chique uitvoering in een bescheiden kleur, en je hebt – net als bij de A5 – een design te pakken dat de tand des tijds goed doorstond. Je kunt bij de C-klasse van de W204 naast de sedan zelfs al kiezen voor een Estate. Ook hier geldt: shop niet té goedkoop en zoek voor zo’n 10.000 euro een net exemplaar uit.

Zelfs de Nissan GT-R wordt youngtimer in 2022

Als je een goedkope youngtimer zoekt in 2022 om op de maandlasten te besparen, dan is een Nissan GT-R misschien niet de beste optie. Leuk is ie wel. De leveringen van de Nissan GT-R begonnen in 2007 en met een beetje zoekwerk moet je er wel eentje kunnen vinden voor zo’n 50.000 euro. Uiteraard kun je de prijs met gemak verdubbelen als je meer vermogen uit de V6 wilt halen. Je boekhouder weet vast wel hoe je een upgrade van de turbo’s kunt wegschrijven op de zaak. Hou je hem standaard, dan rij je alsnog met 485 pk op alle wielen.

Mini Clubman

Als je in je Vinexwijk eigenlijk niet wilt uitdragen dat je een oude bak rijdt vanwege de youngtimerregeling, dan moet je een Mini kiezen. Niemand kan die dingen van elkaar onderscheiden en iedereen zal denken dat je een nieuwe Clubman hebt gekocht. Trouwens helemaal niets mis mee, want alle Mini’s zijn leuk om in te rijden. In 2007 kwam Mini met de Clubman, die je herkent aan z’n lange dak en een gek extra deurtje rechts. Voor zo’n 6.000 euro heb je wel een exemplaar dat in 2022 als youngtimer gereden mag worden.

Mitsubishi Lancer Evolution X (een klein beetje youngtimer in 2022)

Dit mag je niet verder vertellen, maar de Lancer Evolution X zou je ook al als youngtimer kunnen rijden. In Amerika en Europa kwam de vierwielaandrijver pas in 2008 uit, maar Japan kreeg hem iets eerder. Dat betekent wel dat je er eentje moet importeren met het stuur aan de rechterzijde. Of wacht anders gewoon een jaartje voordat je in je Lancer Evo-youngtimer stapt.

Honda Civic Type R

Voor zo’n 10.000 euro moet het je wel lukken om een Honda Civic Type R uit 2007 te vinden. Dan heb je de FN2-generatie met die kenmerkende driehoeksuitlaatjes en de dubbele achterruit. En nu we weer wat fotootjes van de hatchback googelen, moeten we toegeven: toch best een vet ding om te zien. Misschien niet helemaal het type auto waarmee je serieus wordt genomen bij een zakenrelatie.

Andere opties voor youngtimers in 2022

– Nissan Qashqai (eerste generatie) – Peugeot 308 (eerste generatie) – Dacia Logan (eerste generatie) – Volvo V70 (derde generatie) – Mazda CX-7 – Subaru Impreza hatchback

Reacties

  • Robert heeft op 24 december 2021 geschreven:

    Bmw x6 en x5 E 71 en E 7

    • Robert heeft op 24 december 2021 geschreven:

      E70

      Reageer
    Reageer
  • Hihi heeft op 20 december 2021 geschreven:

    “Misschien niet helemaal het type auto waarmee je serieus wordt genomen bij een zakenrelatie”. En dan zie je in het rijtje overige suggesties een Peugeot 308 en een Dacia Logan. Daarmee wordt je niet alleen bij een zakenrelatie niet serieus genomen, maar eigenlijk helemaal ergens. Auto’s voor autohaters.

    Reageer
  • Jochem heeft op 19 december 2021 geschreven:

    Wat dacht je van de V8 vantage !

    Reageer
  • Yorick heeft op 19 december 2021 geschreven:

    Het waren de Audi TT’s (eerste generatie) die in de film I Robot voorkwamen, niet de R8s.

    • WilbertSmid heeft op 20 december 2021 geschreven:

      Will Smith’s Audi in de film was de Audi RSQ Concept, waarvan de styling gedeeltelijk is gebruikt voor de Audi R8. Als je naar de RSQ kijkt zie je ook flinke sidescoops achter de deuren, wat me toch een stuk meer doet denken aan de middenmotor R8 dan aan de Golf-gebaseerde Audi TT.

      Maar ach, je zei het met heel veel zelfvertrouwen op het internet dus dan zal het wel waar zijn.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan WilbertSmid Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear