Als je vindt dat dit eruitziet als een kruising tussen een BMW X6, een Range Rover Evoque en een Dakar-racer, dan kunnen we je de hand schudden. Wat het eigenlijk is: de Zarooq Motors Sand Racer, ontworpen door Anthony Jannarelly (van de Lykan Hypersport) en gebouwd in de Verenigde Arabische Emiraten.

Zarooq – vernoemd naar de snelste slang van de hele woestijn, schijnt het – voorziet het gevaarte van een 3,5-liter V6 middenmotor, goed voor 300 pk of, als je het heel lief vraagt, 500 pk. Dat is genoeg, want de Sand Racer weegt slechts iets meer dan 1.000 kilo, wat betekent dat 0-100 km/u in de snelste versies minder dan vier seconden in beslag zou nemen. Als je onderweg geen zandheuvels tegenkomt, tenminste.

Naar het schijnt zal de Sand Racer gewoon goedgekeurd worden voor gebruik op de openbare weg. Niet dat je 'm daar wilt gebruiken: hij heeft achterwielaandrijving en veerwegen van zo'n 45 centimeter, genoeg voor het meest bizarre stuntwerk in de Arabische duinen. Zarooq Motors is voornemens om een off-road raceklasse met de auto's te beginnen met als doel om autosport in de Emiraten te promoten. En, naar we aannemen, om heel veel glasvezel carrosseriepanelen aan de deelnemers te kunnen verkopen.

Als alles volgens plan verloopt, is de Zarooq Sand Racer begin volgend jaar te krijgen voor prijzen die beginnen rond 85.000 euro. Tenzij je 'm hier in Nederland invoert en (waarschijnlijk met heel veel moeite) op kenteken weet te zetten; dan kost ie ongeveer zes miljard of zo.

Reacties