Zelfrijdende auto's in de sneeuw - gaat dat goed?

Veel van de auto’s in deze test zijn uitgerust met sensoren voor adaptieve cruisecontrol, semi-autonoom rijden en remassistentie.

Mercedes-amg E 63 S sneeuwdriften
Range Rover Sport SVR vs Suzuki Ignis
Tesla Model S P100D vs Nissan GT-R
Range Rover Sport SVR vs Suzuki Ignis
Mercedes-amg E 63 S sneeuwdriften
Range Rover Sport SVR vs Suzuki Ignis
Tesla Model S P100D vs Nissan GT-R
Range Rover Sport SVR vs Suzuki Ignis

We weten allemaal dat autonoom rijden de toekomst heeft, maar een paar dagen rijden in Zweden leert ons dat die toekomst voorlopig nog even niet is aangebroken. We konden het mooi testen tijdens TopGear Op IJs 2018.

Met ijs bedekte parkeersensoren geven niet alleen irritante piepjes ten beste, maar kunnen er zelfs voor zorgen – in het geval van onze M5 – dat de auto niet meer achteruit wil rijden.
Achteruitrijcamera’s worden verblind en waarschuwingssignalen blijven de dashboards teisteren met mededelingen dat verschillende systemen niet functioneren.

Als het autonome rijden echt wil doorbreken, zijn dat zaken die opgelost moeten worden (hoewel een Fins bedrijf, het voertuigonderzoeks­centrum VTT, een systeem heeft ontwikkeld dat wegen kan ‘lezen’ zonder behulp van zichtbare strepen op de weg, en de sensoren schoonhoudt).

Op een meer basaal niveau zijn veel auto’s al wel goed uitgerust. De Range Rover Sport verdient een speciale vermelding vanwege z’n loeihete verwarmde stuur, veel auto’s hebben stoel- en voorruitverwarming, waar de Tesla er via een app voor zorgt dat je ‘m op afstand alvast kunt starten – en dus voorverwarmen. Als het 20 graden vriest, zijn we daar niet per se tegen.

Overigens zijn fabrikanten van zelfrijdende auto’s druk bezig hun auto’s klaar te maken voor de toekomst. Zoals Waymo, zoals je hieronder ziet.

Sensor schoonmaken zelfrijdende auto

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken