Het is niet altijd makkelijk om Goliath te zijn. Daar sta je dan, als topper, als ferme knaap, gespierd en alles, in topvorm. Je hebt de kracht, je hebt de ervaring. Je zou je niet moeten laten uitdagen door een jochie in korte broek dat staat te zwaaien met een sok met een steen erin, laat staan dat je het tegen hem af zou moeten leggen. Maar soms zijn die Davids behoorlijke ettertjes.

Range Rover Sport SVR

In dit geval draait het om de beste 4×4 ter wereld versus een relatief groene, kleine hatch met vierwielpretenties. Een ijsbeer van een Range Rover Sport die het opneemt tegen een knuffelbeertje dat Suzuki Ignis heet. Dat kan niet anders dan een bloedige strijd worden. Aan de andere kant: als er zo weinig grip voorhanden is als hier, wat zal er dan doorslaggevend zijn – zwaar, krachtig en slim, of licht, bescheiden en eenvoudig? De cijfers benadrukken het dilemma alleen maar, en bieden geen oplossing voor het probleem. De Range Rover in kwestie is de nieuwe Sport SVR, met z’n 575 pk en 700 Nm uit een 5,0-liter supercharged V8. Hij klauwt naar de aarde via 22-inch velgen met standaard vierseizoenbanden, via vierwielaandrijving die duizenden kilometers lang getest is in het terrein. Hij heeft een achttraps Commandshift 2-transmissie, compleet met flippers aan het stuur, en de hele mikmak aan instelbare rij-dynamica (voor het gaspedaal, de schakelmomenten, de gevoeligheid van de besturing en je voorkeuren voor de ophanging), plus het gebruikelijke Land Rover Terrain Response 2-systeem voor lastige situaties in het terrein.
Deze versie heeft een actief elektronisch sperdifferentieel met torque-vectoring (via de remmen, niet actief), dat uitgerust is met een dynamisch programma dat specifiek is ontworpen voor de sportievere rijder. Plus de gebruikelijke stabiliteitsprogramma’s, een launch-functie bij weinig grip, een tweetraps transferbak en genoeg nullen en enen in z’n elektronische brein om het Einstein moeilijk te maken.

Het is een opvaller…

Je ziet ‘m ook niet snel over het hoofd. Hij is bedekt met dusdanig veel koolstofvezel en andere lichtgewicht materialen dat hij de indruk wekt dat hij minder weegt dan een normale Range Rover Sport, ook al is dat aperte onzin. Koolstofvezel is gebruikt in de motorkap (afgrijselijk lelijk), de inlaten aan de zijkanten (waarachter echter geen daadwerkelijke gaten schuilgaan) en nog wat kapjes en afdekkingen hier en daar.
Dan is er een viertal vierkante ‘uitlaten’ dat onder de achterbumper vandaan steekt, en dat een tamelijk fantastische schorre gorgel laat horen; maar zoals wel vaker zie je, als je ’s avonds in het donker achter ‘m rijdt, dat de echte, minder mooie uitlaatpijpen zich ergens erachter bevinden. En snel? Op een droge weg kan dit 2.310 kilo zware blok automobiele iconografie een top halen van 280 km/u en van 0 naar 100 km/u rijden in 4,5 seconden. Een doetje is hij dus niet echt. Echter, we bevinden ons niet op een droge weg. We bevinden ons niet eens op een weg. We bevinden ons namelijk op een meer. En dat is letterlijk waar vermogen niets is zonder controle en beheersing.

Hallo daar, Suzuki Ignis

Dat is precies waar de Suzuki Ignis in beeld komt. Die bevindt zich in het spectrum aan de andere kant van waar de Range staat – zowel psychologisch als technologisch. Hij ziet eruit als een minibusje, snoezig en schattig, en met zo’n lieflijk snuitje dat je eigenlijk meteen een deuk in ‘m wilt trappen. Voorin ligt een natuurlijk ademende, 90 pk sterke 1,2-liter motor, die de voorwielen aandrijft door middel van een handgeschakelde vijfbak, en hij heeft een starre achteras. Jazeker, min of meer de techniek van een oude Transit-bus.
Tevens heeft dit Suzuki Ignis-topmodel een vloeistofkoppeling die een deel van het vermogen naar achter verplaatst als de voorwielen doorslippen, een systeem dat Suzuki AllGrip noemt. En dan heeft de Ignis nog de beschikking over het SHVS (Suzuki Hybrid Vehicle System) dat de kortademige verbrandingsmotor een beetje helpt. In essentie is dit niet meer dan een accu onder de passagiersstoel die 2 pk en 48 Nm aan koppel levert – onder de juiste omstandigheden. Wellicht ten overvloede: zelfs met banden zo smal als je hand en een gewicht van 920 kilo slaat het rubber van zulke cijfers niet spontaan aan het smelten.

We zijn onder de indruk van deze Suzuki

Nu verwacht je waarschijnlijk dat we niet al te verrassend zullen concluderen dat de Suzuki dolgelukkig is op z’n winterbanden, als een terriër op cafeïne, dat hij sneller is dan iemand ooit zou hebben gedacht, dat ie heerlijk overstuurt en dat iedereen erg van ‘m onder de indruk is? Dat ie zelfs sneller is dan een aantal van de aanwezige supercars die we reden met de veiligheidssystemen uit? Nou, inderdaad. Hij is absoluut briljant op sneeuw. En op ijs. En in de modder. Zo lang je ‘m met niet al te veel respect behandelt, klautert, glijdt, klauwt en klimt ie tegen alles op en van alles af, en terwijl ie daarmee bezig is, maakt ie je aan het lachen. Nee, hij is geen terreinwagen, maar hij is wel anders, lollig, vrolijk en simpelweg goed.

Ze zijn allebei goed

Maar de verrassing hier is dat de Range Rover dat ook is. Je zou denken dat ie in de problemen zou komen, omdat hij te groot, te krachtig en te technologisch zou zijn. Ja, hij had duidelijk voordeel van z’n winterbanden (in plaats van eerder genoemd vierseizoensrubber waarop elke Range Rover Sport uit de fabriek komt), maar Land Rover staat zoals bekend z’n mannetje als het aankomt op 4×4-systemen – en dat steken ze niet onder stoelen of banken. Hoewel ie aanvoelt alsof hij zijn achteras aanzienlijk meer trekkracht toebedeelt dan de vooras, komt de Range Rover Sport SVR behoorlijk vlot vooruit op het ijs en in de sneeuw, daarbij geluiden makend alsof hij een gewonde olifant is. Hij smijt met z’n overdadige hoeveelheden koppel, vindt grip waar dat er nauwelijks is, en maakt gehakt van situaties waarvan je op het eerste gezicht nog denkt: dat wordt lastig. Ondanks al z’n uiterlijk vertoon en z’n poenerige materialen is dit onderhuids nog altijd een echt, bruikbaar Land Rover-product. En dan bovendien een product dat heel, heel snel is. Zo zie je maar: ga nooit op het uiterlijk af. Schijn bedriegt, immers. Sneeuw niet, echter.

Specificaties Range Rover Sport SVR


Prijs:

€ 210.365 (NL) / € 134.500 (B)

Motor:

5.000 cc
V8 supercharged
575 pk
700 Nm

Aandrijving:

vier wielen
8v automaat

Prestaties:

0-100 km/u in 4,5 s
top 280 km/u

Verbruik:

12,8 l/100 km
294 g/km CO2  G Label

Gewicht:

2.310 kg

Specificaties Suzuki Ignis 1.2 Stijl AllGrip Smart Hybrid


Prijs: € 20.499 (NL) / niet leverbaar (B)

Motor:

1.242 cc
viercilinder

90 pk
120 Nm

Aandrijving:

vier wielen
5v handbak

Prestaties:

0-100 km/u in 11,5 s
top 165 km/u

Verbruik:

4,7 l/100 km,
106 g/km CO2  C label

Gewicht: 860 kg

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)