Als iedere auto in het verkeer straks zelf rijdt, gaan ze direct met elkaar communiceren. Volgens een Brits onderzoek zou dit het aantal (dodelijke) ongelukken op de weg flink kunnen verminderen. Dat onderzoek komt van de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). Die instantie voorspelt dat er vanaf 2040 jaarlijks 3.900 levens gered worden dankzij zelfrijdende auto’s. In totaal zouden er 60.000 ‘serieuze’ ongevallen op de weg voorkomen worden. Ook voegen zelfrijdende auto’s 342.000 banen toe in het VK waarvan 12.250 in de automobiel sector, zo denkt men.
Financieel gaan we er flink op vooruit met zelfrijdende auto’s
De zelfrijdende auto’s gaan volgens de onderzoekers ook een grote impact hebben op de economie. Ze schatten in dat de auto-industrie straks financieel vijf keer zo groter wordt. Dat betekent dat de Britse schatkist groeit naar 66 miljard pond, of omgerekend naar euro’s ongeveer 76 miljard. En het kan zelfs beter. Als de transitie vijf jaar eerder ingaat, pakt Groot-Brittannië 45 miljard pond extra (ongeveer 52 miljoen euro).
De helft van het extra geld komt onder andere door minder verzekeringswerk doordat er minder ongelukken zijn. De andere helft komt volgens de onderzoekers van ‘de echte economische impact’. Denk hierbij aan het salaris van mensen die rijden voor hun beroep, zoals bus-, tram-, metro-, taxi- en vrachtwagenchauffeurs. Nu we het zo formuleren: is er dan nog wel ruimte voor autojournalisten?
De keerzijde van zelfrijdende auto’s
Allemaal leuk en aardig, die grote getallen, maar we kunnen de problemen uit de echte wereld er niet mee omzeilen. Denk eens aan al het werk dat verricht moet worden aan de kant van de regelgeving. De hele verschuiving naar nog slimmere auto’s financieren wordt ook niet goedkoop en dan hebben we het nog niet eens gehad over de groep nee-knikkers die niet geloven in zelfrijdende auto’s. En durf eens het onderwerp CO2-compensatie aan te snijden.
Ook zijn er nog lang niet genoeg mensen opgeleid die de ommezwaai kracht bij kunnen zetten. Zo moeten er meer geleerden komen in robotica, softwareontwikkeling, cyberveiligheid en data-analyse volgens het onderzoeksteam. Wil je dus graag niet meer zelf rijden? Kies een nieuw carrièrepad en help bij de transitie naar zelfrijdende auto’s. Eh, maar hoe is dan nog de vraag. Mailtje naar de SMMT?
Chris heeft op 3 november 2023 geschreven:
Alleen al in Amsterdam zullen dan meer dan 3900 meer verkeersdoden per jaar vallen omdat (brom) fietsers en voetgangers zich niet aan de verkeersregels houden en dus overreden worden.
Trevor Hoff heeft op 2 november 2023 geschreven:
3900 minder doden, waar wereldwijd? of UK maar hoeveel hebben ze er dan nu?
Het gaat hetzelfde als met leren op school door computers, kunnen niet meer lezen, schrijven, rekenen etc. Dus aantal doden zal dus gaan stijgen want de mens kan straks niets meer zelf. Lopen/fietsen wordt dan nog dodelijker maar dan geef ik ze wel gelijk de zorg kosten worden stuk lager en de vergrijzing ook. Plus minder woningen nodig.
Kortom hoe minder mensen zelf kunnen hoe eerder we naar een schonere, rustigere, goedkopere wereld gaan en met een paar 100 jaar heeft de natuur de wereld weer voor zichzelf met de paar mensen die nog over zijn die wel iets konden. Die kunnen dan de cyclus opnieuw opstarten en weer van alles opnieuw uitvinden en zich verbazen over wat weer een paar 100 jaar bij archeologische vinden.
Ik blijk alles wel zelf doen, is nog veel leuker ook. Rest my case
rik heeft op 3 november 2023 geschreven:
Beste, ik kan niet anders dan 100 % met u akkoord zijn.
@realiteit heeft op 1 november 2023 geschreven:
Gelukkig hebben andere merken in tegenstelling tot Elon Musk wel enig moraal.
De Realiteit heeft op 1 november 2023 geschreven:
De teller staat momenteel op bijna honderd doden als gevolg van de beta testen die meneer Musk uitvoert in de maatschappij in plaats van op de testbanen waar fatsoenlijke fabrikanten dit doen.
Buiten de snelwegen gaat volledig zelfstandig rijden er nooit komen.