De VR6 is een gevalletje ‘je snapt het of je snapt het niet’. Er zullen talloze mensen best teleurgesteld zijn vanwege dit bericht en er zullen nog meer mensen zijn die niet snappen waarom het jammer is dat een auto die je hier niet kunt kopen, niet meer leverbaar is met een motor die in Nederland al jaren niet meer verkocht wordt.
Vroeger kon je de bijzondere zescilinder van Volkswagen in Nederland krijgen in bijvoorbeeld de Golf of Vento. De bijzondere motor wint de harten van een hoop fans vanwege het kenmerkende geluid en omdat mensen nu eenmaal van afwijkende dingen houden. Vanwege zaken als uitstoot is de motor hier al eventjes uit het aanbod, maar in Amerika lag de VR6 nog in de Volkswagen Atlas en Atlas Cross Sport.
De vernieuwde versies van de Volkswagen Atlas en Atlas Cross Sport zijn zojuist onthuld, maar bij de ingang van de nieuwste levensfase laat het merk de zescilinder vallen. In plaats daarvan krijgt de grote Atlas een viercilinder met ongeveer hetzelfde vermogen. De zescilinder met turbo had 280 pk en de nieuwe 2.0 TSI heeft 273 pk. Daarmee is de laatste VR6 voor de Amerikaanse markt helaas gesneuveld.
De prijs van de Volkswagen Atlas zonder VR6 in Amerika
De nieuwe Atlas is een mooi moment om je weer even te verbazen over de prijzen in Amerika. Wat denk je dat zo’n grote SUV daar kost? In Nederland kost een Tiguan je al minimaal 42.000 euro. De Atlas? Die heb in Amerika voor omgerekend slechts 32.000 euro. Een Tiguan kost in Amerika omgerekend ongeveer 24.000 euro, trouwens.
Volkswagen bouwt nog VR6-motoren
In China is de VR6-motor nog wel leverbaar in de Atlas, die daar Teramont heet. Ook de iets grotere Talagon kun je daar nog kopen met de VR6-motor. In China noemt Volkswagen de motor trouwens een V6, waarschijnlijk omdat dat minder uitleg behoeft. Ook is er in China nog een Audi Q6 met de zescilinder.
John heeft op 11 februari 2023 geschreven:
Alles moet kapot, als gast kapot…
EV’s maken met kapot dan je lief is