
Als je recentelijk in een moderne auto hebt gereden, dan heb je ongetwijfeld gemerkt dat de auto het vaak beter denkt te weten. Het ding piep regelmatig of voert een correctie uit om je binnen de lijntjes te houden. Vaak net zo irritant als een passagier die aan je stuur trekt. Beter zou het zijn als jij dan het stuur mag loslaten – en dat mag binnenkort met de eerste zelfstandig rijdende auto van Nederland.
Ford is de eerste autofabrikant die Europese goedkeuring scoort voor ‘Level 2+’-autonoom rijden. De Mustang Mach E mag daarom helemaal zelf op de snelweg rijden tot snelheden van 130 km/u. Nu al is dit geactiveerd voor Duitse en Engelse klanten en volgens het AD komt het systeem naar verwachting aan het einde van dit jaar (wat al heel snel is) naar de rest van Europa – en dus naar Nederland.
Tot nu toe moest je altijd het stuur vasthouden
Nu is het zo dat een hoop auto’s in theorie al zelfstandig kunnen rijden, maar door de wetgeving is het verplicht om altijd je handen aan het stuur te houden. Laat je de handjes toch wapperen, dan beginnen de auto’s te miepen en kort daarna stoppen de autonome systemen. In sommige gevallen is het zelfs zo dat de auto zichzelf dan stilzet, omdat ie bang is dat er iets mis is met de bestuurder.

Ford noemt het systeem BlueCruise. Helemaal op eigen houtje kunnen Fords met dit systeem op de snelweg binnen de lijntjes blijven en andere auto’s inhalen. Zoals je gewend bent van auto’s met adaptieve cruisecontrol, accelereren en remmen Fords met BlueCruise ook zelfstandig. Het is niet toegestaan om tijdens het handsfree rijden je telefoon vast te houden; je moet blijven opletten.
De eerste zelfstandig rijdende auto mag op de meeste Nederlandse snelwegen
Het systeem werkt alleen bij snelwegen die door Ford zijn goedgekeurd, zogenoemde Blue Zones. Volgens het AD komt dit in Nederland neer op 95 procent van de snelwegen. Ford zal als het zover is vast een kaartje plaatsen met alle wegen. In tunnels of onder slechte weersomstandigheden, schakelt het systeem zichzelf uit. In de sneeuw moet je dus zelf rijden. Ook pakt BlueCruise geen afritten.
De Ford Mustang Mach-E is de eerste auto die zelfstandig mag rijden in Nederland. BlueCruise zal wel een optie worden waar maandelijks voor betaald moet worden. De eerste drie maanden zullen gratis zijn, laat Ford weten aan TopGear Nederland. De nieuwe BMW 5-serie die binnenkort in de showrooms verschijnt, mag het ook. Het verbaast ons niets als Tesla binnenkort ook met een update komt waarbij de handjes van het stuur mogen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
5 reacties op “Dit jaar al kun jij een zelfstandig rijdende auto kopen in Nederland (met de handen los!)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Veel zijn te dom om licht te bedienen , mist-achtelichten blijven een week na de mist nog steeds branden voor ze uitgedaan worden , of men rijdt zonder achterlicht in de regen omdat de auto het licht genoeg vindt . Tesla-rijders blijven soms onnodig links rijden met rechter baan leeg . Ben je te lui of te dom om auto te rijden , neem alstublieft openbaar vervoer !
Hardware is benodigd hiervoor. Software alleen werkt niet als de benodigde sensoren er niet zijn.
Mijn elektrieke pony kan na updates ook in Blue Cruise zelfstandig rijden op level 2-en-een-beetje. Je hoeft je handen in Blue Cruise niet te gebruiken voor het autorijden, maar je ogen nog steeds wel: je krijgt al heel snel een waarschuwing als je naar even -maar naar de zin van meneer Ford veeeeel te lang- naar het scherm, je nagels, of de dropjes in de middenconsole kijkt. Maar op de tast mag je alles doen. Alles? Ja, alles, als je ogen maar op de weg gericht blijven!
Hopelijk later ook verkrijgbaar op een nieuwe Ford Kuga.
Is dit een kwestie van een update van software? Of moet de hardware van deze auto’s ook anders zijn? Wij hebben een Hyundai Ioniq 5. Zou die ook die hier ook geschikt voor zijn?