
Als je recentelijk in een moderne auto hebt gereden, dan heb je ongetwijfeld gemerkt dat de auto het vaak beter denkt te weten. Het ding piep regelmatig of voert een correctie uit om je binnen de lijntjes te houden. Vaak net zo irritant als een passagier die aan je stuur trekt. Beter zou het zijn als jij dan het stuur mag loslaten – en dat mag binnenkort met de eerste zelfstandig rijdende auto van Nederland.
Ford is de eerste autofabrikant die Europese goedkeuring scoort voor ‘Level 2+’-autonoom rijden. De Mustang Mach E mag daarom helemaal zelf op de snelweg rijden tot snelheden van 130 km/u. Nu al is dit geactiveerd voor Duitse en Engelse klanten en volgens het AD komt het systeem naar verwachting aan het einde van dit jaar (wat al heel snel is) naar de rest van Europa – en dus naar Nederland.
Tot nu toe moest je altijd het stuur vasthouden
Nu is het zo dat een hoop auto’s in theorie al zelfstandig kunnen rijden, maar door de wetgeving is het verplicht om altijd je handen aan het stuur te houden. Laat je de handjes toch wapperen, dan beginnen de auto’s te miepen en kort daarna stoppen de autonome systemen. In sommige gevallen is het zelfs zo dat de auto zichzelf dan stilzet, omdat ie bang is dat er iets mis is met de bestuurder.

Ford noemt het systeem BlueCruise. Helemaal op eigen houtje kunnen Fords met dit systeem op de snelweg binnen de lijntjes blijven en andere auto’s inhalen. Zoals je gewend bent van auto’s met adaptieve cruisecontrol, accelereren en remmen Fords met BlueCruise ook zelfstandig. Het is niet toegestaan om tijdens het handsfree rijden je telefoon vast te houden; je moet blijven opletten.
De eerste zelfstandig rijdende auto mag op de meeste Nederlandse snelwegen
Het systeem werkt alleen bij snelwegen die door Ford zijn goedgekeurd, zogenoemde Blue Zones. Volgens het AD komt dit in Nederland neer op 95 procent van de snelwegen. Ford zal als het zover is vast een kaartje plaatsen met alle wegen. In tunnels of onder slechte weersomstandigheden, schakelt het systeem zichzelf uit. In de sneeuw moet je dus zelf rijden. Ook pakt BlueCruise geen afritten.
De Ford Mustang Mach-E is de eerste auto die zelfstandig mag rijden in Nederland. BlueCruise zal wel een optie worden waar maandelijks voor betaald moet worden. De eerste drie maanden zullen gratis zijn, laat Ford weten aan TopGear Nederland. De nieuwe BMW 5-serie die binnenkort in de showrooms verschijnt, mag het ook. Het verbaast ons niets als Tesla binnenkort ook met een update komt waarbij de handjes van het stuur mogen.
5 reacties op “Dit jaar al kun jij een zelfstandig rijdende auto kopen in Nederland (met de handen los!)”
Laat een antwoord achter aan Evert van Wijk Reactie annuleren
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Veel zijn te dom om licht te bedienen , mist-achtelichten blijven een week na de mist nog steeds branden voor ze uitgedaan worden , of men rijdt zonder achterlicht in de regen omdat de auto het licht genoeg vindt . Tesla-rijders blijven soms onnodig links rijden met rechter baan leeg . Ben je te lui of te dom om auto te rijden , neem alstublieft openbaar vervoer !
Hardware is benodigd hiervoor. Software alleen werkt niet als de benodigde sensoren er niet zijn.
Mijn elektrieke pony kan na updates ook in Blue Cruise zelfstandig rijden op level 2-en-een-beetje. Je hoeft je handen in Blue Cruise niet te gebruiken voor het autorijden, maar je ogen nog steeds wel: je krijgt al heel snel een waarschuwing als je naar even -maar naar de zin van meneer Ford veeeeel te lang- naar het scherm, je nagels, of de dropjes in de middenconsole kijkt. Maar op de tast mag je alles doen. Alles? Ja, alles, als je ogen maar op de weg gericht blijven!
Hopelijk later ook verkrijgbaar op een nieuwe Ford Kuga.
Is dit een kwestie van een update van software? Of moet de hardware van deze auto’s ook anders zijn? Wij hebben een Hyundai Ioniq 5. Zou die ook die hier ook geschikt voor zijn?