
Als je 100.000 auto’s of meer verwacht te verkopen, kun je een fijn budget uittrekken en gerust twintig stuks tegen de muur zetten. Maar als twintig auto’s méér is dan je jaarlijkse productie en je niet eens 100 exemplaren van een model verkoopt, zoals Koenigsegg, dan is een crashtest een dure en tijdrovende exercitie.
De Zweedse hypercarbouwer vond een simpele (lees: extreem moeilijke) en doeltreffende oplossing voor deze uitdaging. Koenigsegg bouwt de monocoques zó sterk dat ze een crashtest overleven. Zo hoeven ze voor meerdere tests maar één koolstofvezel hart te gebruiken. Na de test vervangen ze alle carrosseriedelen en subframes eromheen, maar het duurste onderdeel blijft intact.
En als een Koenigsegg in het echt crasht, blijft de koolstofvezel monocoque dan ook heel? Bij deze One:1, die een flinke klapper maakte op de Nürburgring, in ieder geval wel: de hypercar werd compleet hersteld door de autobouwer zelf.
Zo crashtest Koenigsegg de Regera
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Blijkbaar wil maar niemand deze Koenigseggs van de Chinese overheid kopen

Koenigsegg Regera breekt 0-400-0-record

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Koenigsegg Regera bouwen in acht makkelijke stappen

Op de koffie in de fabriek van Koenigsegg

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

Zo zou The Fast and The Furious eruitzien als het in de jaren ’50 was opgenomen

Ferrari 488 GTB vs Hennessey Escalade in een dragrace

Chris Harris over de Ferrari 488 Pista en McLaren 600LT

Sabine Schmitz in een BMW M5 E39 over de Ring

19 mensen in een Opel Corsa – past makkelijk

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Wat is de veiligste auto van dit moment? En zijn er nu nog onveilige auto’s?

Achtervolging met gestolen pakketbus eindigt lullig voor mensen die op een pakketje zaten te wachten

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
