
Als je 100.000 auto’s of meer verwacht te verkopen, kun je een fijn budget uittrekken en gerust twintig stuks tegen de muur zetten. Maar als twintig auto’s méér is dan je jaarlijkse productie en je niet eens 100 exemplaren van een model verkoopt, zoals Koenigsegg, dan is een crashtest een dure en tijdrovende exercitie.
De Zweedse hypercarbouwer vond een simpele (lees: extreem moeilijke) en doeltreffende oplossing voor deze uitdaging. Koenigsegg bouwt de monocoques zó sterk dat ze een crashtest overleven. Zo hoeven ze voor meerdere tests maar één koolstofvezel hart te gebruiken. Na de test vervangen ze alle carrosseriedelen en subframes eromheen, maar het duurste onderdeel blijft intact.
En als een Koenigsegg in het echt crasht, blijft de koolstofvezel monocoque dan ook heel? Bij deze One:1, die een flinke klapper maakte op de Nürburgring, in ieder geval wel: de hypercar werd compleet hersteld door de autobouwer zelf.
Zo crashtest Koenigsegg de Regera
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Koenigsegg Regera bouwen in acht makkelijke stappen

Op de koffie in de fabriek van Koenigsegg

Koenigsegg Regera Naked Carbon verleidt je

Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg

Eindelijk het geluid van de Koenigsegg Gemera

De snelste auto in Forza Horizon 5

Koenigsegg Jesko: het geluid

Koenigsegg Jesko: dit is de productieversie

Koenigsegg wil vulkaanbrandstof

Koenigseggs veroorzaken prijzige file in Zwitserland

Ferrari 488 GTB vs Hennessey Escalade in een dragrace

Chris Harris over de Ferrari 488 Pista en McLaren 600LT

Sabine Schmitz in een BMW M5 E39 over de Ring

19 mensen in een Opel Corsa – past makkelijk

’The Art of Racing in the Rain’ is de perfecte film

Touwtrekken in GTA 5 is nét iets anders

Je kunt oude Volvo V70-ambulances kopen om een toffe camper van te maken

Volvo ging misschien net even te ver in de zoektocht naar het juiste geluid voor de richtingaanwijzer

Eindelijk het geluid van de Koenigsegg Gemera

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

Polestar O2 is een elektrische roadster om je vingers bij af te likken

Polestar deelt sneer uit aan VW en Tesla in Super Bowl-reclame

Driftauto vliegt spontaan in de fik tijdens evenement

Lamborghini Gallardo Superleggera crasht op Peugeot 107 op de A16

Peugeot 206 GTI crasht hard na kleine stuurfout op Circuit Assen

Plantenbak zwaargewond bij heftige Tesla-crash, maar verder niemand

Man vergeet koppelingspedaal bij starten en crasht zijn Audi R8 tegen zijn huis

Zwarte doos (EDR) verplicht in nieuwe auto’s vanaf 6 juli 2022

Deze eigenaar verbouwde zijn geweldige Ford GT40 en Mustang met YouTube-kennis

De Audi R8 V10 Performance RWD heeft 570 pk op de achterwielen, maar snel zul je niet crashen

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Deze Nederlandse Audi R8 lijkt achtergelaten supercar uit Dubai

De tweede Kalmar Automotive 7-97 is prachtig groen

Hoonipigasus is de Porsche 912 met 1.400 pk van Ken Block voor Pikes Peak

Deze eigenaar verbouwde zijn geweldige Ford GT40 en Mustang met YouTube-kennis

Waarom sommige offroaders een metalen draadje spannen tussen de motorkap en het dak

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Prodrive werkt aan een (tweedeurs!) Subaru Impreza restomod

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

Reacties