
Als je 100.000 auto’s of meer verwacht te verkopen, kun je een fijn budget uittrekken en gerust twintig stuks tegen de muur zetten. Maar als twintig auto’s méér is dan je jaarlijkse productie en je niet eens 100 exemplaren van een model verkoopt, zoals Koenigsegg, dan is een crashtest een dure en tijdrovende exercitie.
De Zweedse hypercarbouwer vond een simpele (lees: extreem moeilijke) en doeltreffende oplossing voor deze uitdaging. Koenigsegg bouwt de monocoques zó sterk dat ze een crashtest overleven. Zo hoeven ze voor meerdere tests maar één koolstofvezel hart te gebruiken. Na de test vervangen ze alle carrosseriedelen en subframes eromheen, maar het duurste onderdeel blijft intact.
En als een Koenigsegg in het echt crasht, blijft de koolstofvezel monocoque dan ook heel? Bij deze One:1, die een flinke klapper maakte op de Nürburgring, in ieder geval wel: de hypercar werd compleet hersteld door de autobouwer zelf.
Zo crashtest Koenigsegg de Regera
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Blijkbaar wil maar niemand deze Koenigseggs van de Chinese overheid kopen

Koenigsegg Regera breekt 0-400-0-record

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Koenigsegg Regera bouwen in acht makkelijke stappen

Op de koffie in de fabriek van Koenigsegg

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Zo zou The Fast and The Furious eruitzien als het in de jaren ’50 was opgenomen

Ferrari 488 GTB vs Hennessey Escalade in een dragrace

Chris Harris over de Ferrari 488 Pista en McLaren 600LT

Sabine Schmitz in een BMW M5 E39 over de Ring

19 mensen in een Opel Corsa – past makkelijk

’The Art of Racing in the Rain’ is de perfecte film

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

Nederlandse lease-favoriet krijgt toch wel een opvolger, ook bij de Volvo-dealer

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

De nieuwste Polestar heet Polestar 7, en die simpele naam is eigenlijk heel verwarrend

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Wat is de veiligste auto van dit moment? En zijn er nu nog onveilige auto’s?

Achtervolging met gestolen pakketbus eindigt lullig voor mensen die op een pakketje zaten te wachten

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

Deze auto is zo onveilig dat ie slechts nul sterren krijgt, NCAP adviseert om ‘niet te kopen

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Jonge bestuurders leren straks nergens meer hoe ze fatsoenlijk kunnen inhalen

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Waarom je straks meer vrachtwagens gaat zien met een vreemd extra wieltje (dat een bijzondere naam heeft)

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Ferrari verbiedt bepaalde kleurencombinaties, ook al heb je veel geld

Reacties