
Als je 100.000 auto’s of meer verwacht te verkopen, kun je een fijn budget uittrekken en gerust twintig stuks tegen de muur zetten. Maar als twintig auto’s méér is dan je jaarlijkse productie en je niet eens 100 exemplaren van een model verkoopt, zoals Koenigsegg, dan is een crashtest een dure en tijdrovende exercitie.
De Zweedse hypercarbouwer vond een simpele (lees: extreem moeilijke) en doeltreffende oplossing voor deze uitdaging. Koenigsegg bouwt de monocoques zó sterk dat ze een crashtest overleven. Zo hoeven ze voor meerdere tests maar één koolstofvezel hart te gebruiken. Na de test vervangen ze alle carrosseriedelen en subframes eromheen, maar het duurste onderdeel blijft intact.
En als een Koenigsegg in het echt crasht, blijft de koolstofvezel monocoque dan ook heel? Bij deze One:1, die een flinke klapper maakte op de Nürburgring, in ieder geval wel: de hypercar werd compleet hersteld door de autobouwer zelf.
Zo crashtest Koenigsegg de Regera
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear



Koenigsegg Regera breekt 0-400-0-record


10 van de snelste cabrio’s ter wereld


Koenigsegg Regera bouwen in acht makkelijke stappen


Op de koffie in de fabriek van Koenigsegg


Koenigsegg Regera Naked Carbon verleidt je



Waarom de Koenigsegg Jesko onze Hypercar van het Jaar 2022 is


Rijden met de Koenigsegg Jesko Absolut: de snelste Koenigsegg ooit (1.600 pk!)


Walkaround Koenigsegg CC850: Christian von Koenigsegg vertelt je alles over zijn eigen CC850


Zo werkt de unieke handbak van Koenigsegg, die tegelijk ook een automaat is


Dit is de prijs van de Koenigsegg CC850, de supercar met handbak en 1.385 pk



Blijkbaar wil maar niemand deze Koenigseggs van de Chinese overheid kopen


Ferrari 488 GTB vs Hennessey Escalade in een dragrace


Chris Harris over de Ferrari 488 Pista en McLaren 600LT


Sabine Schmitz in een BMW M5 E39 over de Ring


19 mensen in een Opel Corsa – past makkelijk


’The Art of Racing in the Rain’ is de perfecte film


Touwtrekken in GTA 5 is nét iets anders


Ook de Polestar 2 krijgt achterwielaandrijving en meer vermogen (plus een nieuwe neus)


Volvo komt met een serieuze concurrent voor de Volkswagen ID. Buzz (met 550 pk?)


Volvo legt uit waarom ze weer overstappen op achterwielaandrijving


Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving


Volvo vindt het onzin om bij dure auto’s óók nog extra geld te vragen voor stoelverwarming



Waarom de Koenigsegg Jesko onze Hypercar van het Jaar 2022 is


Pechvogel vindt zijn Audi RS 3 bedolven onder de modder terug bij autobedrijf


Dit zijn de veiligste auto’s van 2022 die je in Nederland kunt bestellen


Op deze beruchte weg gaan zoveel auto’s kapot dat de politie het niet meer aankan


Dit is niet hoe je de onderkant van je auto moet wassen in de wasstraat


Vrachtwagen blokkeert iedereen die hem wil inhalen in bizarre video


Zo pijnlijk weinig blijft er over van een golfkarretje in een crashtest


Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar


De laatste Bugatti Chiron is geveild voor een recordbedrag


Rijden met de Porsche 911 Dakar in de woestijn en in de sneeuw


Deze SR10 XXR is een nog snellere Radical


De Bizzarrini Giotto is een Italiaanse supercar zoals die zou moeten zijn


Ferrari 296 GTS review: Is de 296 als cabrio net zo fenomenaal?


Zo zorg je er simpel voor dat het volumeknopje altijd omhoog wijst (bij je gewenste volume)


De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride


Met deze eenvoudige tips hou je je roadtrip zo goedkoop mogelijk


Porsche heeft de Parijs-Dakar 959 van Jacky Ickx gerestaureerd


Deze Nissan Ariya gaat van de Noordpool naar de Zuidpool rijden


Reacties