Zo crashtest Koenigsegg de Regera

Crashen, springen en slaan met een hamer: Koenigsegg doet het allemaal

crashtest koenigsegg regera
crashtest koenigsegg regera
crashtest koenigsegg regera
crashtest koenigsegg regera
crashtest koecrashtest koenigsegg regeranigsegg regera
crashtest koenigsegg regera
crashtest koenigsegg regera
crashtest koenigsegg regera
crashtest koenigsegg regera
crashtest koecrashtest koenigsegg regeranigsegg regera

Als je 100.000 auto’s of meer verwacht te verkopen, kun je een fijn budget uittrekken en gerust twintig stuks tegen de muur zetten. Maar als twintig auto’s méér is dan je jaarlijkse productie en je niet eens 100 exemplaren van een model verkoopt, zoals Koenigsegg, dan is een crashtest een dure en tijdrovende exercitie.

De Zweedse hypercarbouwer vond een simpele (lees: extreem moeilijke) en doeltreffende oplossing voor deze uitdaging. Koenigsegg bouwt de monocoques zó sterk dat ze een crashtest overleven. Zo hoeven ze voor meerdere tests maar één koolstofvezel hart te gebruiken. Na de test vervangen ze alle carrosseriedelen en subframes eromheen, maar het duurste onderdeel blijft intact.

En als een Koenigsegg in het echt crasht, blijft de koolstofvezel monocoque dan ook heel? Bij deze One:1, die een flinke klapper maakte op de Nürburgring, in ieder geval wel: de hypercar werd compleet hersteld door de autobouwer zelf.

Zo crashtest Koenigsegg de Regera

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws