We moeten natuurlijk nooit verrast zijn als Ferrari de prijzen van zijn product gaat aankondigen. Een Ferrari zal nooit goedkoop zijn. En weet je, dat is ook helemaal niet erg. Een Ferrari is snel, vol drama, visueel prikkelend en lekker exclusief. Je betaalt niet alleen voor het merk, maar ook voor de magie erom heen. En toch waren we behoorlijk verrast toen we erachter kwamen wat een setje wielen voor de Ferrari Purosangue kost.

Want, doe eens een wilde gok. Wat denk je? Hoeveel denk jij dat een setje nieuwe, originele velgen kost voor de Purosangue? 10.000 euro? 15.000 euro? Helaas, dat is fout. De kosten voor een setje wielen voor de Purosangue kunnen oplopen tot 56.595 euro per set van vier. Dat is inclusief verzendkosten, verzekering (niet gek met zulke dure wielen), importtaksen en BTW.

Wat kost zo’n setje Purosangue wielen inclusief accessoires dan?

Dat is dus nog zonder banden, bouten, balanceergewichtjes, ventieldopjes en TPMS-sensoren. Bestel je die erbij, dan kom je uit op 58.578 euro. Dat is ten opzichte van de nieuwprijs van de auto – vanaf een half miljoen euro ongeveer – alsnog een hoog bedrag. Het is wel een bijzondere set velgen. Naast het feit dat ze gesmeed zijn (geperst uit één stuk aluminium), betreft het een breedset én een hoogteset. Dat houdt in dat de wielen achter breder en hoger zijn aan de voorkant.

wielen Purosangue

Voor zijn de wielen 9×22 (dus 9 inch breed, 22 inch in diameter) en achter 11,5×23. De banden (255/35 R22) vóór kosten ongeveer 500 euro per stuk voor een setje verse Michelin Pilot Sport 4S-banden, de Ling Long Sport Master is 4 keer zo goedkoop. De achterbanden (315/30 R23) kosten je ongeveer 650 euro per stuk voor de Michelins – Ling Long maakt deze maat gelukkig niet.

Waarom zijn de velgen zo krankzinnig duur?

Je betaalt overigens niet zozeer voor de kwaliteit van de velg, dan wel de zeldzaamheid ervan. Het gaat namelijk in dit geval om de gesmede velgen met matzwarte afwerking. Toevallig de wielen die je ziet op alle afbeeldingen van Ferrari. Bestel je exact dezelfde wielen in het zilver, dan scheelt dat enorm veel geld, die kosten namelijk 17.409 euro per set (exclusief accessoires en banden). Ook ziet het er tijdlozer, fraaier en gek genoeg minder goedkoop uit (alhoewel smaken uiteraard verschillen).

Lees ook: Waarom kopers van een Ferrari Purosangue van 500.000+ euro er vaak niet eens eentje willen

De velgen zijn namelijk hetzelfde als de veel goedkopere gesmede wielen. Je kunt overigens ook een setje gegoten wielen bestellen. Dan ben je slechts 6.769 euro kwijt exclusief accessoires, banden en montage. Daarmee zijn het duurste gegoten velgen die we ooit hebben gezien, maar het is in elk geval beter te behappen dan de prijs van een leuke hete hatchback.

Eén reactie op “Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue”

  1. Doe inderdaad de volledig alukleur-velgen. Die met zwart is toch een beetje kermis (of EV).
    De Ling Long banden vóór en Michelins achter, een fijn plan voor de rij-eigenschappen 😂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *