Wanneer je een alledaagse auto hebt, zoals een Porsche 911 GT3, zijn terugroepacties een onhandig iets. Maar niet als je de eigenaar bent van een Bugatti Chiron. Vorige week riep Bugatti alle 47 gebouwde exemplaren van de Chiron terug vanwege een defect in de lasnaden van het mechanisme dat de rugleuning beweegt.

Eigenaren van normale auto’s, zoals een BMW M3, moeten naar de dealer op een onhandig tijdstip, vieze koffie drinken en als het even tegenzit lang wachten. Als je een paar miljoen euro spendeert aan een auto, mag je meer service verwachten.

Ten eerste stuurt Bugatti de wettelijk verplichte brief naar de eigenaren. Dat moet nou eenmaal. Daarna belt een ‘vliegende dokter’ van Bugatti naar de eigenaar (of de wagenparkbeheerder). Het enige wat de eigenaar hoeft te doen, is een tijdstip af te spreken om de sleutels te (laten) overhandigen. De Bugatti-medewerker zorgt ervoor dat de auto met een vrachtwagen wordt opgehaald. De Chiron gaat naar de dealer om het gehele mechanisme te vervangen.

Bugatti vergelijkt de vliegende dokter met de service van een zessterrenhotel. Je kunt elke dag de hele dag terecht bij de specialist met vragen of verzoeken. Bovendien kan de Bugatti-dokter op afstand de klacht analyseren. En als het nodig is, stapt hij in het vliegtuig om de auto te repareren.

5 reacties op “Zo gaat een terugroepactie bij de Bugatti Chiron”

  1. Dit kan toch zo niet langer meer! Zelfs de top of the bill hypercars zijn onbetrouwbaar? Schandalig dit! Een miljoenenproject en niet eens perfect?

    Sowieso is ie toch lelijk. Veel liever zie ik een Veyron SuperSport.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear