Zelfstandig rijdende auto’s brengen een gewetenskwestie met zich mee: in het geval van een onontkoombaar fataal ongeluk, wie trekt er dan aan het kortste eind? De auto zal een keuze moeten maken. Verschillende landen houden hier een verschillende mening op na. Zou een autonome auto jou sparen in een ongeluk?

Gedragscode voor autonome auto’s

Duitsland is tot nu toe het enige land dat een gedragscode heeft ingesteld voor autonome auto’s. De wet bepaalt dat een zelfrijdende auto geen onderscheid mag maken tussen persoonlijke kenmerken. In andere woorden: de auto mag geen rekening houden met factoren als geslacht of leeftijd.

Nu wordt die gedragscode misschien prima geaccepteerd in Duitsland, maar op andere plekken in de wereld denkt men er anders over. Onderzoekers bouwden de Moral Machine, een tool om online te testen hoe verschillende mensen, met verschillende culture-achtergronden, zouden reageren op dilemma’s die plaatsvinden in het verkeer met autonome auto’s. Enkele miljoenen mensen, verspreid over meer dan 200 landen, deden mee aan de test.

Uit onderzoek blijkt

De onderzoekers trokken de conclusie dat A) er moeten zoveel mogelijk mensenlevens gespaard worden, B) mensenlevens zijn belangrijker dan dierenlevens én C) het is belangrijker om jonge levens te sparen dan oude levens. Duidelijke taal, zou je denken. Maar dat is de conclusie als de meeste stemmen wereldwijd gelden. Want er zijn ook zaken waarover de meningen zijn verdeeld.

Zo blijkt dat ze in Aziatische landen over het algemeen van mening zijn, dat het leven van een oudere persoon meer waard is dan dat van een kind. De mensen daar zouden het dus enigszins accepteren als een autonome auto ervoor kiest om richting een kind te sturen, in een situatie van twee kwaden. In Latijns-Amerika daarentegen, is het omgekeerde juist de norm: daar willen ze dat het kind gered wordt. Ook zouden de mensen daar er eerder voor kiezen om het leven van een man te ontnemen dan een vrouw.

Dus, zou een autonome auto jou sparen in een ongeluk?

Dat hangt dus nogal af van je geslacht, leeftijd en locatie. Het lijkt erop dat autobouwers hun autonome auto’s per land en wetgeving anders in moeten stellen. Of zou het verstandig zijn om de testresultaten van de hele wereld te verwerken tot één universele gedragscode voor de autonoom rijdende auto? In dat geval zou de machine zijn best doen om nooit en te nimmer baby’s, meisjes, jongens en zwangere vrouwen (in die volgorde van belangrijkheid) aan te rijden. In een ongelukkige situatie zal er dan echter niet worden uitgeweken voor honden, katten en mensen die plotsklaps oversteken.

Bron: Trouw

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)