In de tijd van de Outlander PHEV adverteerde Toyota juist met het feit dat de hybrides van Toyota géén stekker nodig hebben. Tegenwoordig kun je de Prius in Nederland en België alleen als PHEV (en dus met een stekker krijgen). En wat blijkt nu: misschien was de oude gedachtegang van Toyota zo gek nog niet. Want een Toyota Prius heeft het record gebroken voor de zuinigste auto ter wereld, maar dan wel de versie zónder stekker. Precies de auto die wij hier niet krijgen.

De nieuwste Toyota Prius (review) kan 70 kilometer volledig elektrisch rijden als je hem oplaadt aan de stekker. Je verbruikt tijdens je dagelijkse rit naar het kantoor dus 0 liter benzine (omgerekend 0 gallons), maar als je langere stukken gaat rijden, dan is een hybride zonder stekker waarschijnlijk zuiniger. Als de accu leeg is, dan sleep je dat extra gewicht van de batterij voor niets mee. Ga je een rit van ruim 5.000 kilometer maken, dan wil je waarschijnlijk liever de hybride zonder stekker.

In Amerika kun je de Prius zonder stekker kopen

In de VS kun je de Prius wel zonder stekker kopen, deze aandrijflijn noemen ze de HEV. De recordauto was er dus eentje zonder stekker. Achter het stuur van de Toyota Prius zat Wayne Gerdes. Hij reed van het stadhuis in Los Angeles naar het stadhuis van New York, wat een trip is van 5.169 kilometer van west naar oost. Dit is net wat uitdagender dan een ritje Zandvoort naar Nijmegen, want met zijn Prius moest hij door de Mojavewoestijn waar het 40 graden is, met heuvels tot twee kilometer hoog.

Hoe zuinig was de Toyota Prius?

De Toyota Prius noteerde een gemiddeld verbruik van 2,52 liter per 100 kilometer. Dat is 1 op 39,68 voor mensen die graag heel onduidelijk communiceren hoe zuinig hun auto is. Je wilt toch gewoon weten hoeveel liter je auto verbruik over een afstand? Dan kun je toch veel beter rekenen met 100 kilometer? Goed, dat is een verhaal voor een andere keer. Minder dan 3 liter per 100 kilometer is extreem zuinig, daar komt het op neer.

De Toyota Prius was niet gemodificeerd om zuiniger te lopen, maar je weet wel zeker dat het rijgedrag van de bestuurder aangepast was. De recordhouder geeft als tips om zo langzaam mogelijk op te trekken en heel ver van te voren al van het gas te gaan. ‘Het Nieuwe Rijden’ dus, maar dan net even wat extremer. Ook hield de bestuurder de route goed in de gaten om zuinig te kunnen rijden. In een file staan, zou funest zijn. Zijn rit leverde hem een officieel Guinness World Record op.

En als ik de zuinigste auto ter wereld wel wil kopen?

De Prius wordt in Europa alleen als PHEV geleverd. In Duitsland kun je hem dus ook niet halen. In de VS kost de Prius omgerekend zo’n 28.000 euro en in Nederland moet de Prius PHEV net geen 45.000 euro kosten. Als jij geen grote stukken rijdt en kunt laden, zal de plug-in hybride alsnog de zuinigste optie zijn. Dus voor de meeste mensen is het niet zo erg dat de Prius HEV niet hierheen komt.

Rij je verder of wil je niet laden, dan kun je bijvoorbeeld de Toyota Corolla (review) kiezen. Deze heeft dezelfde aandrijflijn als de Prius (dus ook géén stekker) en zal dus de zuinigheid kunnen benaderen. Deze kost in Nederland net geen 33.000 euro en je kunt hem ook als stationwagen kopen. Je zult misschien niet 3 liter per 100 kilometer noteren, maar zuipen zal deze hybride Toyota niet doen.

Reacties

  • Erik heeft op 26 september 2024 geschreven:

    Een mooie prestatie., Alleen weer die prijs. Hier in NL een prijs welke bijna 2x zo hoog is als in de US… Wat zijn we toch een kutland op dat gebied,.

    Reageer
  • Sopylum heeft op 22 september 2024 geschreven:

    Grappig. Je geeft aan “Dat is 1 op 39,68 voor mensen die graag heel onduidelijk communiceren hoe zuinig hun auto is. Je wilt toch gewoon weten hoeveel liter je auto verbruik over een afstand?”. Maar een hoeveelheid van 1 (liter) over een afstand van 39,68 (kilometer) volgt precies jouw definitie van duidelijk, toch?

    Reageer
  • Rots heeft op 22 september 2024 geschreven:

    Is de VW XL1 niet veel zuiniger? 1 op 100 dacht ik zo?

    • Rots heeft op 22 september 2024 geschreven:

      Correctie, dat is een diesel.

      Reageer
    Reageer
  • Jack heeft op 15 september 2024 geschreven:

    Mijn Audi a2 1.2 tdi haalt gewoon 3 lirer op 100km altijd en wel bij 100km/u gemiddeld.
    Het wel een diesel

    Zuiniger kan wel en ook de waarde van de prius kan makkelijk verbeterd worden met de zuinigste
    ( zonder hulp van elektrische aandrjjving)
    De audi is wel uit 2002. Volledig Aluminium carroserie, doorboorde tandwielen in de versnellingsbak, extra dunne ruiten, aluminium wielophanning en achterremtrommels(!), magnesium wielen en versmalde spatborden, evenals kleinere bodemvijheid .lichtere stoelvulling, zeilfunctie (automatisch ontkoppelen bij gasloslaten en een startstop zoals nu vele autos hebben) 21lier brandstoftank, goed voor meerdan 600km

    Wat in het stuk ontbreekt is de snelheid die gereden is. Die is van enorme invloed. Bij 130 gebruiken autos 33% meer dan bij 100km per uur.
    Hij loopt ondanks dat alles 167 km/u, en heeft op de duitse autobahn 183km/u op de navigatie geklokt.

    Reageer
  • Fiere belg heeft op 15 september 2024 geschreven:

    Het blijft toch een appart volk, die Nederlanders.

    Reageer
  • Herman heeft op 14 september 2024 geschreven:

    Wat een gelul over het verbruik. In nederland, en wellicht nog andere europeese landen, geven al jaren het verbruik aan 1 ( liter) op xx km. De denigrende opmerking in het artikel is totaal overbodig. Maarja het is van TopGear. Het superieure engelse magazine.

    Reageer
  • Björn heeft op 14 september 2024 geschreven:

    Als ik een lange afstand aan een constante snelheid (70 in zesde versnelling met cruisecontrol) rij, dan kom ik ook aan een verbruik van 2,3L/100KM zonder hybride. Maar dat is maar van korte duur, want ik rij niet als een bezetene groene controlefreak.

    Reageer
  • Dave heeft op 13 september 2024 geschreven:

    “De Toyota Prius noteerde een gemiddeld verbruik van 2,52 liter per 100 kilometer. Dat is 1 op 39,68 voor mensen die graag heel onduidelijk communiceren hoe zuinig hun auto is. Je wilt toch gewoon weten hoeveel liter je auto verbruik over een afstand? Dan kun je toch veel beter rekenen met 100 kilometer?”
    Nou…
    Op zich zou het dan logischer zijn om het aantal liters per kilometer te vermelden. Of milliliters dan, om wat handiger getallen over te houden. Maar een standaard baseren op een getal van 100 ‘van iets’ is nóóit handig.

    • YamahArd heeft op 13 september 2024 geschreven:

      Dit laatste dus. Waarom een verbruik afmeten aan 100km? Waarom geen 1? 10? 500(beetje auto heeft deze actieradius)? 1000? De meeste mensen gaan uit van de tankinhoud van hun auto en als je het aantal kilometers op een liter weet is het vaak heel snel en (vaak) uit je hoofd doorrekenen hoe ver je op een volle tank kan komen. Met liters op 100km wordt dat een heeeeel stuk moeilijker.

      • René heeft op 13 september 2024 geschreven:

        Je zoekt nu een rekensom uit die je maar een keer hoeft te doen (je trainings verandert immers niet) om te beargumenteren dat km/l een logischer verbruik is dan l/100km.

        Maar als je wil weten hoeveel liter je zult gebruiken op je trip (en die afstand is natuurlijk steeds anders), is km/l juist niet handig, maar l/100km zegt dan meer. Is het vakantietrip 500km, dan vermenigvuldig je simpelweg met 5 wat er voor l/100km staat. Dat is echt makkelijker dan je afstand te delen door een getal als 14, omdat je auto 1:14 rijdt.

        • Jacco heeft op 15 september 2024 geschreven:

          Allemaal leuk en aardig om dit zo uit te rekenen, maar die computer die zit er altijd naast. Ga maar eens tanken en dan terugrekenen. Dan kom je er achter dat de boordcomputer je loopt voor te liegen. Is hetzelfde met berijk die je hebt die klopt ook nooit. Zelfs niet een beetje, als ik in 500 km de tank half leeg heb gereden en de auto vrolijk zegt dat ik nog 850km rijden…

          Reageer
        • René heeft op 13 september 2024 geschreven:

          Trainings = tankinhoud, fijn hoor, autocorrect…

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear