Het vervelende van dit artikel is dat het ook een hoop mensen zal overtuigen om juist een SUV te kopen. Want die lompe dingen blijken best veilig te zijn voor de inzittenden. Sterker nog: hoe zwaarder de auto, hoe veiliger hij blijkbaar is. Tot een bepaald punt. Maar zoals verwacht heeft dit een nare en volledig logische keerzijde: hoe zwaarder de SUV, hoe gevaarlijker hij is voor de rest van het verkeer.

The Economist analyseerde talloze ongelukken in de VS waar twee voertuigen betrokken waren en maakte een grafiek van doden per 10.000 crashes. Het resultaat is voorspelbaar, maar alsnog vrij schokkend. Je ziet de grafiek hieronder in een tweet. Voor het gemak: 1.000 pond is 453 kilo en het omslagpunt ligt op ongeveer 1.700 kilo. Een Volkswagen Golf weegt trouwens ongeveer 1.400 kilo.

Het is logisch dat je in een oude Suzuki Esteem (die we hier kennen als de Baleno) van 900 kilo minder veilig zit dan in een moderne Golf. Dus dat je in een lichter auto meer risico hebt, is niet de schuld van de SUV. Een deel van het extra gewicht zit in de veiligheid. Maar na een bepaald punt worden auto’s niet veiliger voor de inzittenden naarmate ze zwaarder worden, alleen maar onveiliger voor de rest van het verkeer. Dit zijn dus loze en gevaarlijke kilo’s.

In Nederland hebben we toch niet zulke zware auto’s?

De grafiek van The Economist gaat tot boven de 3.000 kilo. In Nederland zijn er nauwelijks personenauto’s die dat halen, ook omdat ze dan bijna geen gewicht meer mogen meenemen. Tenminste, dat zou je denken, maar dat worden er natuurlijk steeds meer nu er steeds meer grote elektrische auto’s bijkomen. De elektrische Mercedes G-klasse weegt 3.085 kilo en de nieuwe Volvo EX90 weegt bijvoorbeeld ruim 2.800 kilo. De elektrische Rolls-Royce Spectre weegt net geen 3.000 kilo.

Is er een nuance te verzinnen?

Het feit blijft dat je beter een voetbal kunt koppen dan een bowlingbal, daar kunnen we weinig aan veranderen. Wel is het zo dat auto’s in de VS al jaren zwaarlijvig zijn, en dat de eerste loeizware EV’s in Nederland pas beginnen te komen. In Amerika zul je dus zware auto’s hebben zonder actieve veiligheidssystemen. Als de bestuurder niet zit op te letten, dan wals je met zo’n auto je voorligger plat.

Hier zullen de zware auto’s in de meeste gevallen een stuk moderner zijn en dus automatisch remmen voor een mogelijk ongeval. Nieuwe zware SUV’s zullen dus beter zijn in het voorkomen van een ongeval. Maar als het fout gaat, dan gaat het nog zo hard fout.

Reacties

  • Logische verklaring heeft op 11 september 2024 geschreven:

    Auto’s zijn de laatste jaren veel zwaarder geworden door veiligheidssystemen en batterijen. Nieuwere auto’s zijn veiliger dan oudere auto’s. Dus een belangrijke verklaring voor deze grafiek is waarschijnlijk dat veel van de nieuwere – en dus veiligere – auto’s zwaarder zijn.

    Omgekeerd is er ook een logische verklaring: meer massa is meer kinetische energie.

    Onderaan de streep heb je een grotere kans om veilig uit een nieuwere auto dan uit een grotere auto te stappen. Wie kent er niet de crashtest tussen een toen nieuwe Renault Twingo en een jaren ’80 Volvo waarbij de Twingo de portieren nog open kon doen en de Volvo in puin lag.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear