Daar zaten we met klamme handjes voor de buis. Na de voor Max Verstappen dramatisch verlopen kwalificatie van gisteren, moest hij vanuit de pits starten en aan de slag om nog iets te maken van de Grand Prix van Monaco. Vanuit de pits? Ja, Max’ auto was dusdanig beschadigd gisteren dat het chassis vervangen moest worden, naast een handvol andere zaken, en de regels van de FIA schrijven nu eenmaal voor dat als er aanpassingen aan een auto noodzakelijk zijn, starten vanaf de startgrid niet is toegestaan. Dus moest Max wachten tot de hele startgrid voorbij de pitstraat gereden was voordat hij de pits uit mocht en achter de karavaan kon aansluiten.

Start met safety-car

En dat was relatief makkelijk voor Max, want de start vond plaats vanuit een safety-car-situatie: een beslissing van de wedstrijdleiding omdat het het circuit van Monaco drijfnat was en men verwachtte dat er mogelijk veel crashes zouden plaatsvinden bij een reguliere start. Dus vond er een vliegende start plaats nadat de safety-car zeven (!) rondes de troepen aanvoerde, met Max Verstappen op de 20e plaats en zijn teamgenoot van Red Bull Racing Daniel Ricciardo op plek 1.

Door de glibberpartij ligt Max Verstappen na 12 rondes al op plek 12 – onder andere ‘opstart’-problemen bij Kvyat en het uitvallen van Räikkönen, die zich verremt en een muur toucheert, zorgen ervoor dat Max wat plekken kan klimmen – waarna hij nog diezelfde ronde de pits inging voor een setje andere banden en op plek 17 terugkeert in de race. Ondertussen loopt Ricciardo langzaam weg bij de Mercedessen van Rosberg en Hamilton – die elkaar een beetje in de weg lijken te zitten; Hamilton lijkt wat sneller, maar kan er een tijdlang simpelweg niet langs. Uiteindelijk lukt het hem toch, in ronde 16, waarbij het lijkt dat Rosberg Hamilton de ruimte gunt om te passeren. Een team-order zo blijkt later, Hamilton werd simpelweg sneller bevonden.

Inhaalrace van Verstappen

Max Verstappen begint vervolgens aan een partijtje ik-zet-‘m-er-gewoon-naast, waardoor hij ronde na ronde op een natte baan concurrenten inhaalt en opstoomt naar de 10e plek. Ook omdat er her en der weer auto’s van de baan schieten. Bovendien rijdt Max doodleuk een aantal keer de snelste rondetijd en vanaf ronde 24 droogt de baan langzaam op en breekt de zon door. Op dat moment is Max in gevecht met Esteban Gutierrez van Team Haas om plek 9, maar hij gaat in ronde 31 naar binnen voor een bandenwissel. Vlak daarna heeft Ricciardo problemen bij een pitstop (z’n banden lagen niet klaar, tot zijn grote ongenoegen) waardoor Hamilton de leiding pakt in ronde 33. Maar in ronde 35 gaat het goed mis voor Max.

 

Ronde 35: einde oefening voor Max

Bij het casino schuift Verstappen de vangrail in en is het over en uit. Blokkerend voorwiel, van z’n lijn af, het natte deel van de baan op en de grip is weg. Touché met de muur, auto kapot. Een mislukt raceweekend voor de Nederlander, kun je wel stellen. Met drie dikke fouten (vrije training – geen crash maar een muurschamp, een crash tijdens de kwalificatie en een crash in de race) is Max goed de sjaak in Monaco. ‘Dat is topsport’, aldus onze huiscolumnist en ex-F1-coureur Robert Doornbos. ‘Knop om, lekker gaan karten en jezelf prepareren voor Canada.’ Vooraan strijdt Daniel Ricciardo inmiddels heldhaftig met Lewis Hamilton – Ricciardo wil de eerste plek terug. Hamilton maakt een foutje, Ricciardo lijkt erlangs te kunnen maar Hamilton zet z’n auto ervoor – een tikje een boevenstreek, maar dat is precies de reden waarom Hamilton zo’n killer is. Het gaat om winnen. Hamilton heeft op dat moment echter nog maar één pitstop gemaakt terwijl Ricciardo er al twee deed en op nieuwere banden rijdt. Hamilton lijkt dus te gaan voor de one-stop-strategie.

Hamilton maakt geen foutjes

Hoewel Ricciardo blijft aandringen bij Hamilton, maakt Hamilton geen fout meer en rijdt soepel de race uit en wint z’n 44e Grand Prix. Ricciardo dringt pakweg 10 rondes voor het einde niet meer aan, en wordt tweede, Sergio Perez van Force India derde. Hieronder de einduitslag van de Grand Prix van Monaco:

# Coureur Team Tijd
1 Lewis Hamilton Mercedes 1:59:29.133
2 Daniel Ricciardo Red Bull Racing +7.252s
3 Sergio Perez Force India +13.825s
4 Sebastian Vettel Ferrari +15.846s
5 Fernando Alonso McLaren +85.076s
6 Nico Hulkenberg Force India +92.999s
7 Nico Rosberg Mercedes +93.290s
8 Carlos Sainz Toro Rosso +1 lap
9 Jenson Button McLaren +1 lap
10 Felipe Massa Williams +1 lap

Op naar de Grand Prix van Canada op 12 juni aanstaande, waar Max Verstappen hopelijk zijn nieuwe motor heeft. Door de overwinning van Lewis Hamilton loopt hij in op zijn teamgenoot bij Mercedes Nico Rosberg, die in Monaco telleurstellend 7e wordt. De stand in het Formule 1-klassement is na deze race als volgt:

# Coureur Land Team Punten
1 Nico Rosberg D Mercedes 106
2 Lewis Hamilton ENG Mercedes 82
3 Daniel Ricciardo AUS Red Bull Racing 66
4 Kimi Räikkönen FIN Ferrari 61
5 Sebastian Vettel D Ferrari 60
6 Max Verstappen NL Red Bull Racing 38
7 Felipe Massa BRA Williams 37
8 Valtteri Bottas FIN Williams 29
9 Sergio Perez MEX Force India 23
10 Daniil Kvyat RUS Toro Rosso 22

Foto’s: Getty Images / Red Bull Content Pool / Mercedes

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)