Jazeker, de Alfa Romeo 4C Spider CPZ Track Edition is vernoemd naar Circuit Park Zandvoort. Hij pronkt dan ook met speciale badges met de plattegrond van het circuit op z’n voorschermen. Daarnaast zit er een echtheidscertificaat bij dat is ondertekend door niemand minder dan prins Bernhard van Oranje, eigenaar van het circuit en, naar het schijnt, begenadigd Alfist.
Wat is er nog meer bijzonder aan deze Alfa Romeo 4C Spider CPZ?
Verder krijg je standaard een paar plakken koolstofvezel op het dashboard, de spiegels en het dak. Je krijgt rode stiksels, dikke ‘Titanio’-velgen (18 inch voor, 19 inch achter) en een persoonlijke Guido Sportiva-rijvaardigheidscursus op het duinencircuit. Alfa installeert zelfs een speciale GPS-laptimer voor je, al moet je je daar niet al te veel bij voorstellen: het is een vrij knullig apparaatje dat met een zuignap tegen de ruit geplakt zit en zich alleen laat bedienen door mensen die vroeger erg bedreven waren met hun Atari. Desalniettemin best geinig, want hij herkent circuits automatisch en kan zelfs de lijnen onthouden die je hebt gereden.
Natuurlijk sta je te popelen om je nieuwe 4C op Zandvoort uit te proberen. Je vraagt je ongetwijfeld af wat voor technische updates Alfa uitvoerde om de CPZ Track Edition extra circuitgeschikt te maken. Een verlaagd onderstel met stuggere veren en geavanceerde dempers? Speciale banden? Vierpuntsgordels en een brandblusinstallatie? Nee, het is nog interessanter: in het verlengde van het licht masochistische karakter van de 4C – voel je getergd, nietig mens – werd aan deze Track Edition technisch helemaal niets aangepast.
Is dat een teleurstelling?
Ergens wel een beetje, maar aan de andere kant: het is niet dat je met de 4C ooit iets tekortkwam qua wendbaarheid, of qua herrie en rauwe beleving. We rijden de Alfa Romeo 4C Spider CPZ met het stoffen dakje netjes opgerold en weggeborgen. Ploffen en knallen teisteren onze oren wanneer we de 1,75-liter viercilinder turbo en z’n flippertransmissie aan het werk zetten. Je zitpositie bevindt zich op de grond, zand en steentjes kletteren om je heen tegen de koolstofvezel monocoque. Het dikke, onbekrachtigde stuur betrekt je fysiek bij de belevenissen van de voorwielen wanneer je het vederlichte Alfaatje met een krankzinnig tempo van bocht naar bocht kegelt. Kom op, als je hier niet genoeg aan hebt in je sportauto-met-kenteken, moet je misschien gewoon een paar richtingaanwijzers op een formuleracer monteren.
Alfa Romeo Nederland brengt niet meer dan twintig CPZ Track Editions op de markt voor een meerprijs van 5.200 euro. Dat betekent dat de prijzen beginnen bij 77.450 euro voor de dichte 4C, voor deze Spider ben je minstens 88.350 euro kwijt. Geen paniek als je achter het net vist: koop een standaard 4C met wat opties en je wordt er geen haar minder gelukkig van.
Motor
1.742 cc
viercilinder turbo
240 pk @ 6.000 tpm
350 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 257 km/u
Verbruik
6,9 l/100 km
161 g/km CO2
E label
Afmetingen
3.990 x 1.868 x 1.189 mm (l x b x h)
2.390 mm (wielbasis)
974 kg 40 l (benzine)
110 l (bagage)
Prijzen
NL € 88.350 (25%)
B niet verkrijgbaar
Vonnis
Als je een extra ruige en volledig circuitklare 4C zoekt, moet je deze niet hebben, maar de rechtgeaarde Alfa-gek heeft met de CPZ Track Edition toch maar mooi iets bijzonders in handen met wat aardige extra’s
Reacties