Is er iets mis met de 1.2 TFSI in de A1?
Nee, eigenlijk niet. Maar we leven in een periode waarin het hip is om in een auto met een kleine en vooral zuinige motor onderweg te zijn. Fabrikanten geven daar massaal gehoor aan en knagen waar ze knagen kunnen; de driecilinders vliegen ons om de oren. Bij Audi heeft dat geresulteerd in de 1.0 TFSI, een blokje van nog geen 90 kilo, maar wel met 95 pk en 160 Nm aan trekkracht. En vanwege z’n geringe (fabrieks)verbruik zit er een Ultra-sticker op de bips van de Audi A1 1.0 TFSI Ultra.
De 1.0 TFSI in de A1 is helemaal nieuw ontwikkeld en wijkt volgens de Audi-techneuten op flink wat punten af van de motor die recent in de Volkswagen Polo is geïntroduceerd. Zo is het motormanagement specifiek voor de A1 geprogrammeerd, wordt er meer geluidsisolatie toegepast en zijn de motorsteunen en het uitlaatsysteem afwijkend. Het pakt voor de A1 in ieder geval goed uit.
Rijdt de Audi A1 1.0 TFSI Ultra nog wel fijn?
De 1,0-liter is mooi in balans, loopt trillingsvrij en maakt een levendige indruk. Het blokje heeft niet veel toeren nodig. Net boven stationair toerental pakt hij al vrolijk op, zonder te bokken. Hij heeft bovendien een vrij lange adem. Oké, spectaculair is het acceleratievermogen natuurlijk niet, maar het feit dat de motor al zo vroeg bij de les is, wordt gewaardeerd.
Als we dan toch gaan bezuinigen op cilinders, kunnen we dat ook doen op het aantal versnellingen, moet Audi gedacht hebben. De fabrikant vindt vijf stuks voor de standaard handbak voldoende. De hogere versnellingen zijn uiteraard wat langer gerekt om te voorkomen dat op snelwegtempo de zuigers buiten adem raken. Daar kunnen we best mee leven, gezien het levendige karakter van het blokje, ook bij lage toeren. Kun jij dat niet, dan is er altijd nog de optionele S-tronic transmissie met zeven versnellingen.
Het is wel de Duitse kwaliteit die we gewend zijn toch?
De Audi A1 1.0 TFSI Ultra voelt solide en degelijk aan, stelt absoluut niet teleur, maar is ook geen uitblinker. Neefje Volkswagen Polo doet qua rijden bijvoorbeeld niet voor ‘m onder. De elektromechanische stuurbekrachtiging is nieuw en opereert snelheidsafhankelijk. Via Drive Select – eveneens een primeur in de A1 – kun je de mate van bekrachtiging instellen. Leuk, maar overbodig voor een reguliere A1. Net als de instelbare schokdempers trouwens.
Noemenswaardig zijn de uiterlijke wijzigingen aan de A1 eigenlijk niet. Nieuw en wel zichtbaar is de optionele Active Kit, die de A1 van extra plastic en stickers voorziet. Daarnaast heeft Audi nog wat gerommeld met de uitvoeringen en uitrustingsmogelijkheden. Naast de basisuitvoering is er keuze uit een Design- en een Sport-uitvoering. Uiteraard kan die naar hartenlust worden aangevuld met allerlei pakketten en opties. We hebben het niet gecheckt, maar de A1 schijnt in meer dan een miljoen verschillende combinaties geleverd te kunnen worden. Succes met kiezen.
Motor
998 cc
driecilinder turbo
95 pk / 160 Nm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 11,6 s
top 182 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,3 l/100 km
97 g/km CO2
B-label
Afmetingen
3.973 x 1.740 x 1.416 mm (l x b x h)
2.469 mm (wielbasis)
1.015 kg
45 l (benzine)
270 l (bagage)
Prijzen
NL € 19.150 (20%)
BE € 17.500
Het vonnis
De nieuwe 1.0 TFSI is een aanwinst voor de A1. Het blokje is mooi in balans, loopt trillingsvrij en maakt een levendige indruk. Maar ja, het is en blijft een driecilinder
Reacties