Een diesel-A1, dat moet fijn kilometers vreten. Dat klopt – maar wat heb je daarvoor over? Onze Belgische vrienden zullen zich helemaal suf lachen als ze dit lezen, maar we gaan het toch even over de Nederlandse prijs van de A1 hebben. Stel, je wilt zo’n appetijtelijke mini-Audi met…
Een diesel-A1, dat moet fijn kilometers vreten. Dat klopt – maar wat heb je daarvoor over?
Onze Belgische vrienden zullen zich helemaal suf lachen als ze dit lezen, maar we gaan het toch even over de Nederlandse prijs van de A1 hebben. Stel, je wilt zo’n appetijtelijke mini-Audi met de niet overbemeten, maar ook zeker niet onprettige 1.6 TDI-motor. Omdat je basisuitvoeringen per definitie schuwt, kies je voor de Ambition, met 16-inch velgen, sportonderstel, mistlampen en mooie bekleding die ‘Heartbeat’ heet. Hoeveel ben je daarvoor kwijt, gok je? 20.000 euro? 22.000 euro?
Vergeet het. Voor een A1 1.6 TDI Ambition mag je bij Audi 25.150 euro neerleggen. Dat lijkt al erg pittig, maar wie denkt dat hij voor dit bedrag klaar is, komt bedrogen uit. Wil je graag (handbediende) airconditioning en een mooie radio? Tast nog maar eens diep in je portemonnee. Zo kan het gebeuren dat onze redelijk aangeklede test-A1 – die zaken als klimaatregeling, stoelverwarming en het verplichte led-lichtpakket ontbeert – de lieve som van 31.484 euro kost. Dat is evenveel als bijvoorbeeld een Golf GTI, om maar even binnen het VAG-concern te blijven. Je kunt er zelfs een aardige Passat voor kopen.
Het was wellicht een foutje om ons in de prijslijst te verdiepen vóór we gingen rijden, want nu worden al onze bevindingen overschaduwd door de hoeveelheid euro’s die je ervoor kwijt bent. Ja, hij rijdt heerlijk; maar hij is wel duur. Absoluut, hij is schitterend afgewerkt; maar hij is wel duur. Zeker, alle dames staren je kwijlend na wanneer je langs een winkelcentrum rijdt; maar allemachtig, wat is ie duur.
Echter, betekent dit niet juist dat de A1 heel erg van deze tijd is? Mensen willen immers wel downsizen, maar ze willen er aan luxe niet op inleveren. Als je nou per se een sjiek stadsbakje wilt hebben als opvolger voor je A3, en je bént bereid er ruim 30.000 euro voor neer te tellen, dan mag je ook het beste van het beste verwachten. De A1 is niets minder dan dat.
Echt sportief vinden we ‘m nog steeds niet, maar dat wil niet zeggen dat dit kleintje geen serieuze auto is. Geen moment heb je het idee dat je met ‘my first Audi’ op pad bent. Rij 120 op de snelweg, en stilte overheerst. De extra isolatie die Audi in alle kieren en gaten propt, loont echt, en de kleine diesel draait bij die snelheid nauwelijks meer dan 2.000 toeren. Mede dankzij de stoere 17-inch velgen op ons exemplaar gaat sturen als op rails, en de vijfversnellingsbak schakelt prettig soepel en trefzeker. De zitpositie is uitstekend, want stuur en stoel zijn uitgebreid verstelbaar.
Het onderstel is stevig, maar niet stuiterig. En natuurlijk is Audi’s handelsmerk, het interieur, ook hier weer dik in orde. Kom je in een Mini, en zeker in een DS3, nog wel eens een lelijk knopje of kwalijk randje tegen, in de A1 voel je je simpelweg als in een auto uit de topklasse.
Ja, hij is schreeuwend duur, en dat zal voor veel mensen een probleem zijn. Maar de A1 richt zich juist op degenen voor wie het dat niet is. Heb je diepe zakken en hoge verwachtingen, dan kun je met deze Audi moeilijk mis grijpen.
Reacties