Geen paniek. Audi is inderdaad weer aan het husselen geweest met de naampjes, maar we leggen het allemaal uit. Waar het merkje Sportback bij de A3 en A7 vroeger aangaf dat het de praktischer variant met vijf deuren was, geeft het nu aan dat het gaat om de sportiever ogende versie van de Q5. Het naampje Q4 was immers al ingepikt door de elektrische SUV.
De Audi Q5 Sportback conformeert aan de trend van SUV met een aflopende coupé-daklijn die de Ssangyong Actyon jaren geleden inzette. Al is het vaak de BMW X6 die er met die twijfelachtige eer vandoor gaat. Het voordeel van de Q5 Sportback ten opzichte van de normale Q5? Dat is er niet, behalve dat het er misschien wat stoerder uitziet. En we moeten toegeven dat we best te spreken zijn over het uiterlijk van deze Q5.
Overigens is het ook niet zo dat je veel inlevert. De kofferbak is (onder de hoedenplank) 10 liter kleiner (40 met de bank plat) en achterin kun je als volwassene nog redelijk zitten. Voor iets minder ruimte en toegenomen swagger betaal je ongeveer 2.000 euro extra.
De binnenkant van de Audi Q5 Sportback
Qua interieurdesign is de Audi Q5 Sportback gelijk aan de normale Q5. En dat is goed nieuws, want wat betreft interieurs weten de mensen van Audi dondersgoed wat ze doen. De materialen zijn mooi, er zijn fysieke knopjes voor de verwarming en achter het stuur zit een mooi groot scherm. Het grootste nadeel is het ontbreken van de draaiknop om in te zoomen bij de navigatie. Audi besloot die knop weg te halen bij de facelift vorig jaar en helaas kwam hij niet terug bij de Sportback.
De cabine is aangenaam geïsoleerd en de EV-stand van deze plug-in hybride voegt extra rust toe. Zelfs als de 2,0-liter viercilinder bijspringt, is het aangenaam stil in de Audi Q5. Dat sluit aan bij de volgende observatie, waarbij we er nog niet over uit zijn of het een puntje van kritiek is.
Waarom de Audi Q5 Sportback TFSI e een softie is
De motor mist wat emotie. Het is een beetje een knuffelrapper; loopt er stoer bij, maar is een softie. Met de juiste bumpers ziet de Q5 Sportback eruit als een quasi-RS en dan verwacht je iets van geluid of betrokkenheid. Begrijp ons niet verkeerd, met 299 pk is de Q5 Sportback vlot zat, maar het gaat allemaal zo stil en moeiteloos. Misschien dat de Sportback zich daar meer had mogen onderscheiden van de normale Q5?
Qua rijden biedt de Q5 Sportback het bekende lichte en oncommunicatieve stuurgevoel, dat wel comfortabel is. Het onderstel is ook prima comfortabel en voegt verder weinig spanning toe.
Bijzonder aan de motorisering is de feedback in het gaspedaal. Op het moment dat je in de buurt komt van een bocht of een rotonde, voel je een klein trillinkje in het rechterpedaal dat vergelijkbaar is met wat je voelt in het rempedaal als het ABS ingrijpt. Tegelijkertijd verschijnt er een groen icoontje in het schermpje achter het stuur van een voet die van het gas gaat.
De melding helpt zuinig te rijden
Deze melding is volgens de Q5 Sportback het ideale moment om het gas los te laten en de auto te laten uitrollen voor maximale efficiëntie. Kijkend naar hoeveel mensen op de weg vrij laat remmen voor rotondes (en dus best slecht anticiperen), zou het voor velen geen slecht idee zijn dit eens te ervaren, om te zien hoe ver van tevoren het gas er al af kan. Al moeten we wel zeggen dat zo zuinig rijden als de Audi aangeeft het tempo redelijk uit het verkeer haalt.
Verder zijn er genoeg andere veiligheidssystemen, maar die vallen met name op door hun onopvallendheid. En dat is dan weer erg fijn.
Specificaties Audi Q5 Sportback 50 TFSI e S edition (2022)
Motor
1.984 cc
viercilinder turbo hybride
299 pk @ 5.250 tpm
450 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 239 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,5 l/100 km
42 g/km CO2
Afmetingen
4.689 x 1.893 x 1.658 mm (l x b x h)
2.819 mm (wielbasis)
2.150 kg
54 l (benzine)
455 / 1.365 l (bagage)
Prijzen
€ 73.375(NL)
€ 63.830 (B) – S Line
Reacties