In 2011 werd de Audi Q3 ook door ons nogal lauw ontvangen. We vonden het eerder een A3 met een waterhoofd dan een stoere SUV. Audi heeft ‘m nu een schoonheids-behandeling en de naam Audi RS Q3 gegeven.

Maar of die behandeling helpt is de vraag

De meest opvallende wijziging in een wereld waarin facelifts van auto’s steeds minder opvallend zijn, is z’n neus. De vorm van de grille is iets anders. Aan de bovenkant wordt de sieromlijsting breder en loopt door richting de koplampen. Ook de achterkant is iets strakker getrokken, met meer horizontale lijnen om ‘m wat breedte te geven. Maar bestel een basis-Q3 en hij ziet er nog steeds uit als een A3 met waterhoofd.

Daar is wel wat aan te doen. De standaard 16 inch wielen kun je vervangen door 19  of 20 inch exemplaren. Daarnaast kan je een dynamisch onderstel bestellen waardoor ie wat lager komt te staan. Het comfort wordt er wat minder op, maar wie mooi wil zijn – of in dit geval: minder lelijk – moet pijn lijden. Vergeet ook de achterspoiler niet, boven de achterruit. Dat geeft ‘m net een beetje meer smoel, al zal het nooit een schoonheid worden.

Gelukkig is er ook nog een oplossing: de Audi RS Q3

Dan krijg je ‘m in z’n meest stoere verpakking en ziet ie er een stuk beter uit. Bovendien – laten we z’n sullige uiterlijk nu maar vergeten – krijg je er als klapstuk een overheerlijke 2,5-liter vijfcilindermotor bij die 340 pk levert en 450 Nm koppel. Daarmee vlieg je mensen zo snel voorbij dat ze niet eens tijd hebben om te zien dat de Audi RS Q3 een lelijk eendje is. Van 0 naar 100 gaat ie in 4,8 seconden. Hij knalt moeiteloos en in één streep naar z’n top van 250 km/u.

Audi heeft bovendien z’n onderstel verbeterd en veiligheidssystemen aangepast. De snelheid van schakelen en nog een hoop elementaire zaken waardoor het echt een bijzonder prettig rijdende auto is zijn ook verbeterd. Het commentaar is vaak dat Audi’s nogal kunstmatig aanvoelen. Deze Audi RS Q3 is precies communicatief genoeg om ‘m als een klein monstertje over binnenwegen te gooien en smijten. Z’n vierwielaandrijving zorgt voor heel veel grip en de afstelling van z’n onderstel, vering en demping houden ‘m keurig vlak en strak op de weg. De vorige Q3, en ook de Audi RS Q3, reed al bovengemiddeld. Deze generatie gooit daar nog een delicaat schepje bovenop. Dat is knap van Audi.

Wij kiezen liever de RS 3..

Ondanks z’n fijne weggedrag, z’n vermogen en z’n praktische kanten zouden wij ‘m niet bestellen. Ook de braaf gemotoriseerde andere Q3-variaties niet, hoe goed en schoon en krachtig de motoren ook zijn, hoe fijn het ook is dat ie in Nederland iets goedkoper is geworden en hoe prettig het ook is dat xenon-verlichting standaard is. Simpelweg omdat Audi met de A3, en dus ook de RS3, een prachtig alternatief biedt met nog betere rijeigenschappen, een aansprekend uiterlijk en meer motorvarianten. Dat je dan een lagere instap hebt en iets minder bagageruimte moet je op de koop toe nemen, want wie mooi wil zijn…

Specificaties Audi RS Q3 2.5 TFSI quattro S-tronic


Motor
2.480 cc
vijfcilinder turbo
340 pk / 450 Nm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,4 l/100 km
198 g/km CO2

Afmetingen
4.411 x 1.841 x 1.580 mm (l x b x h)
2.603 mm (wielbasis)
1.655 kg
64 l (benzine)
356 / 1.261 l (bagage)

Prijzen
NL n.n.b.
BE n.n.b.

VONNIS
Voor z’n uiterlijk zou ie een dikke onvoldoende krijgen, maar omdat ie zo verrekte goed rijdt en in elkaar steekt, scoort ie toch een ruime voldoende. Dus: koop een A3

Reacties