De super-SUV is de posterauto van nu. En begint ie op leeftijd te raken, dan gooi je er gewoon wat meer pk’s tegenaan. Of is er hier toch meer aan de hand? Toen Audi’s platte, brede SUV in 2018 verscheen, hadden wij het niet kunnen voorspellen, maar je kijkt hier naar een rasechte droomauto. Echt waar. In de loop der jaren hebben wij van meerdere mensen gehoord – en als we zeggen ‘mensen’, bedoelen we vooral ‘mensen waardoor wij ons oud voelen’ – dat ze absoluut niets liever zouden hebben dan een Audi RS Q8.

Liever dan een Urus. Wat heet: nog liever dan een Revuelto. Het lijkt erop dat we op het punt zijn aanbeland dat extreem potente SUV’s de super- en hypercars voorbij zijn gestreefd in de strijd om de vierkante meters aan de slaapkamermuur. Of blijkt uit die maatstaf alleen al hoe hopeloos verouderd onze denkbeelden zijn?

Krachtigste straatauto met verbrandingsmotor van Audi Sport

Want inderdaad: we kunnen ons er weinig bij voorstellen. Als het dan toch een supersnelle softroader moet zijn, dan heeft de Porsche Cayenne in ons boek de beste kaarten. Of toch in ieder geval betere dan deze rollende kruising tussen een stormtrooper en Alien vs Predator. De 640 pk sterke Performance-versie van de RS Q8 is de krachtigste straatauto met verbrandingsmotor die Audi Sport ooit heeft voortgebracht – en je mag ’m meteen zien als het einde van een tijdperk.

Audi RS Q8 Performance rood (2025) badge detail achterzijde

Immers, het model loopt op zijn laatste benen, en het idee dat deze schaamteloos briesende V8 nog zal worden opgevolgd door een soortgelijk niet-geëlektrificeerd monster kunnen we meteen beantwoorden met een smalend ‘woehaha’. Deze auto draait bovenal om bragging rights, maar tussen de gapende gaten en -matte carbon accenten door heeft Audi zich zowaar een beetje in weten te houden; de musket met RS-logo’s bleef hier achterwege, zodat je bij het stoplicht toch nog een beetje een kenner moet zijn om te peilen of je deze jongen aankunt.

Interieur van de Audi RS Q8 Performance

Binnenin vind je het gebruikelijke feest van breedgeschouderde stoelen, rooddoor-lopen naden en stiekem-geen-suède afwerking – maar ook een verfrissend gebrek aan schermoppervlak. De drie displays zijn helder, bescheiden en fraai geïntegreerd, in tegenstelling tot de led-wanden die je nu in veel auto’s vindt. Bovendien laten ze nog wat functionaliteit over aan echte, mooi klikkende aluminium knopjes. Vroeger was alles beter, en zo. De zit achter het (zowaar ronde) stuur is uitstekend en ook achterpassagiers hebben niets te klagen, met dank aan de toch niet heel sterk aflopende daklijn.

Audi RS Q8 Performance rood (2025) interieur dashboard

Met vierwielbesturing, adaptieve luchtvering en (optionele) actieve stabilisatorstangen doet de RS Q8 zijn best om zijn massa te verhullen, alsook het feit dat hij een stel clowneske 23-inch wielen draagt. Het lukt hem verrassend goed, want in de bravere rijmodi is hij stil, verfijnd en comfortabel en zou je niet zeggen dat je de controle hebt over een 305 km/u snelle warp-machine.

Er is zelfs een eco-assistent die je een groen voetje toont op het moment dat je je gas kunt loslaten om tot de volgende kruising uit te rollen. Precies waar je jonge cryptomiljonairs mee over de streep trekt. Als ze tenminste van de Dynamic-modus of de twee RS-presets op het stuur kunnen afblijven, want zodra je die activeert, wordt het een ander verhaal.

Niet alleen maar show

Als de RS Q8 Performance op scherp staat, zul je het weten ook. De motor begint er uit man en macht aan te sleuren, de uitlaten klappen en brappen en de eerder nog boterzachte transmissie geeft je trappen tegen je achterste alsof je moeder je naar school bonjourt. Bij optrekken op nat wegdek laat de RS Q8 zonder pardon zijn vier stoomwalsbrede banden doorslaan, waarna hij niet alleen hard rechtdoor kan jakkeren, maar dankzij al die ondersteltrucjes ook graag bochten verslindt. Een auto voor de show? Hij heeft ook zeker meer dan genoeg go.

Audi RS Q8 Performance rood (2025) zijkant linksachter schuin

Maar om nou te zeggen dat we na deze ervaring niets anders meer willen dan een RS Q8: nee. En met een Nederlandse prijs van meer dan 2,5 ton (ruim 150k in België) komen er met recht genoeg andere exoten in beeld. Maar we zien nu wel in hoe, als je toch al valt voor de… Audi-heid van Audi, deze machine zomaar eens precies de juiste snaar bij je zou kunnen raken.

Prijzen € 260.990 (NL) / € 152.880 (B)
Motorinhoud 3.996 cc
Motortype V8 biturbo
Power 640 pk/471 kW, 850 Nm
Aandrijving vier wielen, 8v automaat
Acceleratie 0-100 km/u in 3,6 s
<strong>Topsnelheid 305 km/u (optie)
Verbruik 13,1 l/100 km
CO2-uitstoot 297 g/km
<strong>Tankinhoud 85 l (benzine)
Afmetingen 5.022 x 2.007 x 1.686 mm (l x b x h)
Wielbasis 2.998 mm
Gewicht 2.275 kg
Bagage 605/1.755 l

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *