De vorige 5-serie Gran Turismo werd door velen een beetje een lelijkerdje gevonden. Maar wacht even. Als je hem beschouwt als een lagere, rankere X6, dan ziet ie er al een stuk minder afstotelijk uit. Het probleem was dat BMW ‘m als een 5-serie hatchback betitelde, en zo uitgedost had ie inderdaad een nogal fors achterwerk. Waarom werd hij niet gepresenteerd als een lage crossover? We brachten dit ter sprake bij de man die de nieuwe 6-serie Gran Turismo heeft ontworpen, en hij lachte een beetje en zei dat we veel te moeilijk deden. Maar hij gaf wel aan dat op de lijst van verbeterpunten het uiterlijk bovenaan stond.

Maar dit is geen 5-serie?

Hoe dan ook, de grote GT heet geen 5 meer, maar 6. En in dit geval een BMW 640i xDrive Gran Turismo. De achterkant is lager en niet meer zo plomp dankzij een slimmere vormgeving van andere delen. Hij ziet er daardoor minder zwaar uit, maar hij is nogal altijd behoorlijk robuust. Op de weegschaal is hij inderdaad lichter, zo’n 150 kilo. Grote delen van de carrosserie zijn van aluminium, en die idiote en zware achterklep hebben ze vaarwelgezegd. Het automatisch uitklappende spoilertje mocht blijven. Hij heeft de wielbasis van de 7-serie, net als de 5 GT, en met hoger geplaatste voorzittingen is het binnen echt een grote, luxe salon geworden. Het dashboard, het instrumentarium en de stoelen zijn er, gebaseerd op die van de nieuwe 5-serie, een stuk op vooruitgegaan – ze zullen ook gebruikt worden in de komende 6 Gran Coupé. Alles ademt vakmanschap en luxe. Het iDrive-systeem kent nu waanzinnig veel mogelijkheden wat betreft connectiviteit, maar de basis­taken – muziek, navigatie met verkeersinfo, bellen – voert het nog steeds prima uit. Al blijft die draaiknop van het ­iDrive- ­systeem een matige oplossing als alternatief voor een touchscreen. Hoewel de auto daar ook mee is uitgerust. Alleen, het zit te ver van de bestuurder om het lekker te kunnen bedienen. Dat scheelt vette vingerafdrukken, maar toch.

Hoe rijdt de BMW 640i xDrive Gran Turismo?

Op de weg gedraagt de 6 GT zich uiterst subtiel en stil. De testauto is voorzien van alle toeters en bellen. Hij heeft de krachtigste motor van het hele gamma (dit is de BMW 640i xDrive Gran Turismo) en maakt gebruik van vierwielaandrijving. Daarbij zit er ook het Executive Drive-optiepakket op (ter waarde van 5.498 euro), met zaken als vierwielbesturing, adaptieve luchtvering en een systeem tegen overhellen. Heerlijk allemaal, en een goed (lees: goedkoper) alternatief voor een dikdoenerige 7-serie. Zijn stuurgedrag is progressief, de tractie laat niet af, en op slecht wegdek gedraagt hij zich voorbeeldig. Maar de besturing geeft weinig feedback en het gaspedaal heeft niet veel invloed op hoe de auto in de bochten aanvoelt. Net als je een beetje lol met de GT denkt te gaan maken, wil hij er niks meer van weten en begint hij zich wat bedeesd en afstandelijk te gedragen. Maar de potentiële 6 GT-koper zal het worst zijn. Die maalt om andere zaken.

Wat dan?

Ruimte is het sleutelwoord. Als je achterin zit bij een grote zakensedan, zeker als de daklijn ‘sportief’ afloopt, kun je door de zijramen weinig zien. Je kijkt dan meestal tegen een raamstijl of het dak. BMW loste dat op door raamstijlloze deuren te plaatsen en de achterzitting zo laag mogelijk te houden. Bedenk daarbij dat je businessclass-beenruimte hebt en je snapt dat je achterin de 6 GT vorstelijk kunt zitten. Stiekem gokt BMW dan ook op kopers die zich voorheen lieten vervoeren in een 7-serie, maar dat in de huidige tijd van bescheidenheid niet meer durven. Te groot, te opschepperig. Als verantwoord ondernemende CEO klinkt het een stuk beter als je laat vervoeren in een modelletje kleiner. Wat ie dus niet is.
Als je de achterklep automatisch laat openen, valt op dat je, als je de achterbank platlegt, gerust een koelkast kunt vervoeren. Ook met de achterbank in de normale stand beschikt de 6 GT over een kofferbak waar je u tegen zegt. Het verklaart waarom de vorm van de auto, als je er van buitenaf naar kijkt, nog steeds nogal pompeus aandoet. Dit is simpelweg noodzakelijk om z’n binnenste al die ruimte te geven. Geloof ons: neem even plaats op de achterbank en je wordt vanzelf fan. Maar wat de meeste tijd veel belangrijker is, is dat hij bij elke snelheid heerlijk rijdt. De zescilinder doet fluwelig zijn werk en klinkt, zeker als je wat gas geeft, heerlijk. Waarmee de BMW 640i xDrive Gran Turismo voor het lange-­afstandenwerk een geweldige auto is. En de prijs is, ondanks de Nederlandse opslagen aan belastingen, nog best aangenaam voor een 340 pk sterke zes-in-lijn. De vraag is: wil je ‘m? Zoals al eerder aangegeven: als je op zoek bent naar een minder dik alternatief voor een 7-serie, dan zit je met de 6 GT goed. Dat geldt ook als je een vergelijk­bare Audi of Mercedes zoekt: die is er niet. Ja, een A7 of CLS zien er veel beter uit (net als de 6 Gran Coupé trouwens), maar bieden niet de binnenruimte die de 6 GT in overvloed heeft. Wil je een flinke gezinsauto waarmee je onbekommerd Autobahn-kilometers kunt vreten, dan is de 6 GT ook het overwegen waard.

Welke kies je?

Toch zouden wij dan, met een vergelijkbaar budget, voor een 5 Touring gaan. De 540i met vierwielaandrijving is frac­tioneel goedkoper, biedt dezelfde motor waarmee ie nog net iets sneller accelereert, maar bovenal: hij rijdt fijner, dus sportiever. We schreven al eerder over de 5 Touring dat ie alles biedt wat je van een auto zou wensen, de 6 GT overtreft hem vooralsnog niet. Door z’n styling. Maar de door BMW genomen stap om ‘m van 5 naar 6 om te dopen en hem een meer aansprekend uiterlijk mee te geven, is een sprong voorwaarts. Als consument heb je simpelweg meer te kiezen.

Specificaties BMW 640i xDrive Gran Turismo


Motor
2.998 cc
zescilinder turbo
340 pk @ 5.500 tpm
450 Nm @ 1.380 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,7 l/100 km
159 g/km CO2

Afmetingen
5.091 x 1.902 x 1.538 mm (l x b x h)
3.070 mm (wielbasis)
1.910 kg
68 l (benzine)
610 / 1.800 l (bagage)

Prijzen
€ 88.686 (NL)
n.b. (B)

Vonnis
Een BMW die geen directe concurrent vormt voor Audi of Mercedes. De 5 Touring rijdt lekkerder, maar in de 6 GT draait het allemaal om de inzittenden en wat zij meeslepen. Vergeet de oude 5 GT: dit is de betere giga-hatchback

Reacties

  • Henri heeft op 3 januari 2018 geschreven:

    Wil ik!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Henri Reactie annuleren

(verplicht)