De iX M60 is geen volbloed M-model zoals de M3. Nee, onder de M3 zit nog een M340i, een iets subtielere versie die wat vriendelijker is voor de dagelijkse kilometers. Al zouden we deze BMW iX M60 met zijn uiterlijk nooit subtiel durven noemen. Als je hem moest koppelen aan een van je vrienden, zou je zeggen dat ie een leuk karakter heeft.
Vriendelijk, zo durven we deze BMW gerust te omschrijven. De types van de M-divisie van BMW weten voor het onderstel een perfecte balans te vinden tussen comfort voor elke dag en een wegligging die direct vertrouwen wekt. Zo’n lel van een elektrische SUV weegt wel iets, maar het zwaartepunt zit nog relatief laag en de banden lijken niet heel veel moeite te hebben met de extra kilootjes. Zelfs de remmen hebben een aardige bite, iets wat geen gegeven is bij zware SUV’s.
Kun je niet beter een Tesla kopen?
Twee elektromotoren zijn goed voor 619 pk, 1.015 Nm en een 0-naar-100-tijd van 3,8 seconden. We geven toe dat we dat aanvankelijk wat teleurstellend vinden, want voor ongeveer hetzelfde geld rij je een Model X Plaid met 1.020 pk en een sprinttijd van een seconde minder. Maar na met beide gereden te hebben, geniet de BMW iX M60 wel een duidelijke voorkeur. Met de Tesla rij je jezelf gerust misselijk, en laten we heel eerlijk zijn: wat heb je nou écht aan 1.000+ pk?
Wat je inlevert aan snelheid, krijg je bij BMW ruimschoots terug aan afwerking en comfort – al moet het interieur (net als de buitenkant) wel je smaak zijn. Het grote leren dashboard mag je ook een omgevallen koe vinden en de enorme fauteuils (die voortreffelijk zitten, maar voor een M wel wat steun missen) misstaan niet in de lobby van een hotel, maar het geheel steekt goed in elkaar. Het stuur kun je zo diep verstellen dat de achterpassagier zou kunnen sturen.
Het beste nepmotorgeluid tot nu toe
Bij rustig rijgedrag reageert het rechterpedaal niet te urgent, wat fijn is voor de passagiers; en zodra je het vermogen aanspreekt, zit er geen moment aarzeling in de auto. Het kunstmatige geluid dat via de speakers de cabine vult, sluit naadloos aan bij de beleving. Het is een van de aangenaamste ‘nepgeluiden’ voor een EV tot nu toe en het nodigt echt uit om te accelereren – net als het geluid van een potente benzinemotor, nog niet zo lang geleden.
Het is overigens geen nagebootste zes-in-lijn of iets dergelijks, maar een geluid dat specifiek voor deze auto werd ontwikkeld door filmcomponist Hans Zimmer. Het kippenvel van een echte benzinemotor zal digitaal geluid nooit geven, maar het vult de leegte deels.
De BMW iX M60 is een goed teken voor wat komen gaat
Bijzonder genoeg merk je dat de BMW iX M60 soms zijn koppel iets te graag kwijt wil. Bij stevige acceleratie merk je dat de auto dan naar links of rechts wil trekken. Torque steer noemen we dat, een kwaaltje dat we vooral treffen bij snelle voorwielaandrijvers. Echt onbedoeld één kant op vliegen doet de BMW iX M60 trouwens niet.
Een elektrische auto met een zweem van beleving, gerieflijk genoeg voor de dagelijkse kilometers en met voldoende sportiviteit voor als de kinderen zijn afgezet op het schoolplein. Het maakt ons wel heel benieuwd naar wat er gebeurt als de M-divisie zijn tanden zet in een volwaardig elektrisch M-model.
Specificaties van de BMW iX M60 (2023)
Motor
2 elektromotoren
619 pk
1.015 Nm
112 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
21,8 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
567 km (WLTP)
Laadtijd
5,5 uur bij 22 kW
35 min. bij 195 kW (80%)
Afmetingen
4.953 x 1.967 x
1.696 mm (l x b x h)
3.000 mm (wielbasis)
2.670 kg
500 / 1.750 l (bagage)
Prijzen
€ 140.671 (NL)
€ 140.600 (B)
EV fan heeft op 2 juli 2023 geschreven:
Hondslelijk maar nog altijd minder lelijk dan een Tesla X en uiteraard een veel betere auto dan die Tesla. De echte concurrent voor deze auto is dan ook geen Tesla maar een Mercedes EQS SUV. En die ziet er wel goed uit en is een top auto. Zou mijn keuze zijn.
Jerry heeft op 2 juli 2023 geschreven:
Het is idd vreemd dat ze vergelijken met tesla als Mercedes de benchmark is.