Wij mensen zijn doorgaans vrij oppervlakkig. Als we iets of iemand zien, hebben we meteen onze mening klaar, ook als verdere info nog ontbreekt. We weten zeker dat ook jij onmiddellijk een oordeel had over de BMW iX toen je ’m voor het eerst zag. Schaam je niet; wij ook. De vraag is vooral: worden we bij deze test met het schaamrood op de kaken op onze plek gezet, of gniffelen we in ons vuistje omdat we het bij het rechte eind hadden?
Nou, geen van beide. We zijn totaal de weg kwijt. Deze BMW iX xDrive40 is de meest verwarrende auto waarmee we in tijden in aanraking zijn gekomen. Een achtbaan van emoties die je achterlaat met het idee dat je jezelf niet echt meer kent.
De BMW iX xDrive40 is één en al tegenstellingen
Even stap voor stap. Je loopt op de iX af en denkt: allemensen, hoe hebben ze dit toch kunnen doen? Dat front met die smalle, hoge ‘grille’, die moeilijke bumper, knijpende koplampen – brr. Dan stap je in: wauw, wat een wild, futuristisch en onvoorstelbaar prachtig interieur. De vormgeving, de materialen, de uitstraling – we worden er helemaal week van in de knieën.
Dan blijkt dat de iX je persoonlijke BMW ID niet herkent omdat de app op je telefoon weigerde om de auto toe te voegen, en zit je dus ineens in iemand anders z’n stoelhouding met de verwarming op 25 en Sky Radio aan. Zet je dat allemaal recht, dan drijft de nieuwe iDrive-interface je tot wanhoop vanwege de 437 mogelijkheden, icoontjes, functies, presets, verplaatsbare tiles, submenu’s en andere obstakels waar je tijdens het rijden helemaal niet mee bezig wilt zijn. Maar dan het rijden zelf: oef, wat een heerlijkheid. Snel, weldadig en fluisterstil, terwijl je gelukzalig wegzakt in de somptueuze stoelen.
Kritiekpunten en tegenargumenten
Snap je dat we niet meer helemaal weten waar we het zoeken moeten? De BMW iX speelt in op ál onze stemmingen en drijft ons heen en weer tussen beide uitersten. Aan de ene kant kijk je meewarig naar z’n uiterlijk en hekel je z’n omslachtige infotainment, aan de andere kant kun je niet anders dan toegeven dat dit een prachtig gebouwde, magnifiek rijdende auto is.
Alle kritiekpunten zijn onmiddellijk met een even sterk tegenargument te weerleggen. Hij is extreem zwaar, ja: maar BMW zou BMW niet zijn als ze de dynamiek niet via een uitgekiend onderstel en dito besturing op orde zouden hebben. Hoewel je ’m niet sportief kunt noemen, is het echt prettig om met hem onderweg te zijn. Zeker, hij is erg groot, breed vooral, al zie je dat ook terug in dat luchtige interieur.
Het digitale brein van de BMW iX xDrive40
Hij waarschuwt je voor bochten die eraan komen – een BMW die waarschuwt voor bochten! – maar het moet gezegd dat z’n zwik assistentiesystemen uitstekend werkt. Z’n digitale brein wil zóveel zaken simpel maken dat het ingewikkeld wordt; tot je na een aantal gefrustreerde kilometers tijdens een laadsessie eens de tijd neemt om uit te vogelen hoe het nou allemaal precies zit. En het dan ook doorkrijgt.
Onze favoriete auto zal dit niet snel worden. Maar kijken we eens nuchter naar deze BMW iX xDrive40 (de instapper, die snel genoeg is en hooguit qua praktijkbereik wat achterblijft), met een paar slimme opties (infraroodverwarming!) en een betere kleurstelling, dan snappen we het gerust als jij een stuk minder in de war bent.
Specificaties BMW iX xDrive40 Sport High Executive (2022)
Motor
2 elektromotoren
326 pk
630 Nm
71 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
19,9 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
416 km (WLTP)
Laadtijd
7:15 uur bij 11 kW
31 min. bij 150 kW (10-80%)
Afmetingen
4.953 x 1.967 x 1.695 mm (l x b x h)
3.000 mm (wielbasis)
2.440 kg
500 / 1.750 l (bagage)
Prijzen
€ 93.825 (NL)
€ 88.300 (B) – Exclusive
Kees heeft op 28 maart 2022 geschreven:
Altijd nog 100x beter dan een Tesla Y.