Oh jee, dachten we toen we de BMW X4 M40i gingen testen. Dit wordt weer een gewetenskraker van formaat. Hier gaan we weer wekenlang een pijnlijk brein aan overhouden. Aan de ene kant zijn we het aan onszelf verplicht om niet positief te spreken over iets onzinnigs als een BMW X4. Aan de andere kant: als M Performance zich ermee heeft bemoeid, kan het zomaar zijn dat zo’n enorme half platte SUV-coupé ineens beter rijdt dan een hete hatchback.
Is dat gelukt met de BMW X4 M40i?
Het moet gezegd: de jongens en meisjes van M hebben er met deze BMW X4 M40i niet bepaald de kantjes vanaf gelopen. Zijn de veranderingen aan het uiterlijk nog subtiel te noemen – grotere luchtinlaten, grijze accenten, forse velgen en zwarte uitlaatpijpjes – onderhuids werd er behoorlijk wat gesleuteld.
Zo werden er hardere veren en sterkere stabilisatoren gemonteerd en doen de adaptieve dempers in alle standen minder goed hun best om oneffenheden weg te filteren. Het camber van de voorwielen nam toe voor een scherper weggedrag, de variabele besturing werd aangepast om hierbij aan te sluiten en meer gevoel te bieden. Er zijn grotere remschijven met blokken die beter bestand zijn tegen het heftigere werk. Uiteraard beschikt de X4 M40i over BMW’s xDrive-vierwielaandrijving, die de achterwielen net even iets beter bedeelt dan de voorwielen. Dat is welkom, zeker met de motor die ze monteerden: een 3,0-liter zes-in-lijn met twinscroll-turbo, goed voor 360 pk en 465 Nm, mede dankzij M3/M4-onderdelen als zuigers en krukaslagers. Erachter hangt een conventionele achttraps Steptronic-automaat. De acceleratietijd: 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u, als je de launchcontrol-functie gebruikt.
Klinkt goed allemaal
Op basis van al deze informatie verwachtten we dan ook een aardig goed sturende machine, maar allemensen: de BMW X4 M40i blaast ons van onze sokken. Het is verbluffend hoe stijf hij aanvoelt, hoe snel hij reageert en hoe waanzinnig goed hij zich houdt op de krappe heuvelachtige wegen waar we ‘m proberen. Als een soort gigantische bobslee veegt hij feilloos door de bochten, niet hellend, niet wringend. Je betaalt er een prijs voor in de vorm van een wel erg stevig onderstel, ook in de Comfort-stand, maar hé: als je dat niks vindt, moet je maar iets kopen waar geen M op staat.
Dan de aandrijflijn: we krijgen de neiging om de motor eruit te bikken en op een voetstuk te plaatsen. Niet alleen maakt ie de X4 akelig snel, hij produceert een prachtgeluid – inclusief subtiel turbofluitje – en geeft werkelijk alles onder alle omstandigheden. In Sport deelt de transmissie rake klappen uit als je op- en terugschakelt met de flippers. Op de betere kronkelwegen is het één groot feest van beukende herrie, samengeperste ribben en hardhandig gemasseerde nieren.
Normaal zou ons advies nu zijn: ga liever voor een X3, die is wél mooi en praktisch. Helaas is die er niet als M40i. Waardoor we nu met licht brandende netvliezen moeten zeggen: ja, deze X4 is briljant.
BMW X4 M40i
15/20
Motor
2.979 cc
zescilinder turbo
360 pk @ 5.800 tpm
465 Nm @ 1.350 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,6 l/100 km
199 g/km CO2
G-label
Afmetingen
4.671 x 1.901 x 1.624 mm (l x b x h)
2.810 mm (wielbasis)
1.840 kg
67 l (benzine)
500 / 1.400 l (bagage)
Prijzen
NL € 93.900 (25%)
BE € 69.450
Het vonnis
Het is eigenlijk volstrekt gestoord dat je dit soort rijgedrag kunt persen uit een grote, hoge SUV. En dat maakt het des te leuker. De X4 mag er dan niet uitzien, deze M40i trekt alles recht en maakt alles goed
Reacties