In elk nichegaatje past een BMW, zo las je al eerder over de 4-serie Gran Coupé. Dat model kunnen we best geslaagd noemen. Maar soms slaan zelfs de betere fabrikanten de plank volledig mis. Dat bewijst BMW vol overtuiging met de X4.
Er gaat geen dag voorbij of BMW komt met een nieuw model op de proppen. Heel soms met een auto waarvan je echt niet weet wat je ermee moet. Van onze therapeut moeten we het altijd positief benaderen: BMW durft het aan om zijn nek uit te steken voor weer een nieuw model in de markt, een compactere broer voor de brute X6. Ze noemen de coupé-SUV X4 en bij even cijfers in de typenaam weet je dat ze in München iets grotesk in afmetingen en/of voorkomen hebben bedacht.
Dat kan heel goed uitpakken. De eerder genoemde X6 is in een beperkte markt best succesvol, vooral vanwege z’n enorm imposante voorkomen. Was het een hond geweest, dan was het een knoeperd van een bulldog met de naam Spike. Met de X4 wil BMW het kunstje herhalen, alleen is dat meer een chihuahua die Brutus heet. Het klopt gewoon niet. De woorden ‘sierlijk’ en ‘sportief’, die we normaal gesproken bezigen bij een coupé, durven we niet in één adem met X4 uit te spreken.
Met dank aan het standaard aanwezige automatische sperdifferentieel achter, de stijvere veren en dempers en de kortere overbrenging in de stuurinrichting kun je heerlijk stoeien in de bocht. In de sport-modus van de (wat ons betreft verplicht te bestellen) adaptieve dempers elimineer je het onderstuur goeddeels, en hij wil sneller de bocht door dan jouw lef dat toelaat. Daar houdt het mee op. Hij kan niet zonder die hulpmiddelen; de X4 heeft ze hard nodig. De hoofdontwerper vertelde dat hij de besturing expres wat zwaarder heeft gemaakt om je er steeds bewust van te laten zijn dat je met een zwaar, hoog voertuig op weg bent. Zal allemaal best, maar wij vonden ‘m lomp en gevoelloos sturen.
Zoals je van een BMW mag verwachten had ie verder weinig moeite met het verorberen van asfalt. Een van de belangrijkste motoren zal de 35d zijn, want bij zo’n shiner als de X4 hoort een dikke motor. Maak het ‘ik-wil-wel-maar-kan-niet’-effect nou niet erger door een minidieseltje te kiezen. Dat neemt niet weg dat de 1.860 kilo, schoon aan de haak, best wat inspanning van de motor vergt. Nu is algemeen bekend dat het theoretische verbruik van auto’s lang niet overeenkomt met de praktijkervaring, maar we vermoeden dat het in het geval van de X4 wel eens heel dramatisch kan uitpakken.
De voorkant is onder de gordel tot aan de b-stijl identiek aan de X3, alleen zijn de daklijn en de stoelpositie lager. Waarbij BMW ervoor zorgde dat dat hoog-op-de-bok-gevoel, dat bij een SUV hoort, er nog steeds is. Verder naar achter is de koets compleet anders, met een acceptabele ruimte voor de achterpassagiers, maar de zitpositie is niet optimaal, omdat de leuning van de achterbank te weinig lichaamsgewicht opvangt. Daarom: wil je een Beierse midi-SUV, kies dan voor de X3.
BMW X4 xDrive35d
8/20
Motor
2.993 cc
zescilinder turbo
313 pk / 630 Nm
Aandrijving
vierwiel
8v automaat
Prestaties
0-100 in 5,2 s
top 247 km/u
Verbruik/milieu
6,0 l/100 km
157 gr/km CO2
Afmetingen
4.671 x 1.881 x 1.642 mm (l x b x h)
2.810 mm (wielbasis)
1.860 kg
67 l (diesel)
500/1.400 l (bagage)
Prijzen
NL € 77.500
BE € 63.100
Het vonnis
Ondanks onze kritiek zullen de liefhebbers van opvallende auto’s bij bosjes voor de X4 vallen. Echt waar. Maar weet dan wel dat wij vinden dat je in een vreselijk lelijke, agressieve en nutteloze auto rijdt
Reacties