Het zou natuurlijk een beetje zonde zijn om een hele nieuwe, ingewikkelde aandrijflijn maar voor één model te gebruiken. Dus wordt de techniek van de BMW i8 (ten dele) overgeheveld naar de X5 – begin 2015, althans. We kregen vast een voorproefje.
Ach, je hebt het spul toch liggen. Zo’n fijne 2,0-liter turbo uit de 328i, met 245 pk. En die achttraps versnellingsbak van ZF, met een daarin geïntegreerde elektromotor van nog eens 94 pk. Dan kom je samen toch tot een respectabel vermogen, waar je voorheen een zescilinder nodig zou hebben gehad. Waar zou je dat nou eens in kunnen stoppen? Natuurlijk: in de X5. Want als je ergens veel rendement uit zo’n elektromotor kunt halen, is het bij een grote auto – als die niet op benzine hoeft weg te rijden maar dat op stroom kan doen, dat scheelt. Zeker als je die stroom niet eerst zelf hoeft op te wekken (zoals bij een gewone hybride), maar vooraf uit een stopcontact kunt halen: dat levert érg prettige verbruikscijfers op.
Und guck mal: de X5 Plug-in Hybrid, of eDrive, zoals ze ‘m waarschijnlijk gaan noemen. Helemaal opgeladen moet ie zo’n 30 kilometer ver kunnen komen, wat volgens BMW overeenkomt met zo’n 80 procent van de ritten van X5-rijders. Wat ook weer een hoop zegt over X5-rijders, maar dat terzijde. Veel belangrijker is het feit dat de eDrive een verbruik realiseert van 3,8 l/100 km. Ook BMW moet van de EU voldoen aan CO2-uitstootcriteria die over alle modellen tegelijk worden gerekend (of anders megaboetes) zodat je kunt zeggen dat zo’n X5 auto’s als de M3 en M4 mogelijk maakt. Hoera voor eDrive, dus.
De X5 eDrive heeft an sich ook wel degelijk bestaansrecht. Hij rijdt namelijk, zeker voor de prototype-status van de auto waarmee we onderweg zijn, uitstekend. Wegrijden doet de eDrive altijd elektrisch – kan ook prima, want hoewel die 94 pk natuurlijk niet overweldigend is, is de trekkracht van 250 Nm wel meteen ten volle beschikbaar. Blijf voorzichtig gas geven en de elektromotor doet het alleen, geef meer gas en de benzinemotor springt bij. Dat duurt wel even (de motor moet eerst starten); niet lang, maar als je wilt accelereren duurt elk wachten lang. BMW zegt daar nog niet klaar mee te zijn; ook volgens hen moet het sneller kunnen om het dynamische karakter dat je van een BMW nu eenmaal verwacht te waarborgen.
Voor de rest rijdt de eDrive als een normale X5; de vierwielaandrijving garandeert bergen grip en de elektro- en benzinemotor lijken vooralsnog gelukkig getrouwd. Ook bijzonder zijn de op gps en camera’s gebaseerde manieren om te anticiperen. Zo schakelt de automaat zelf terug als hij via het gps een bocht ‘ziet’ aankomen of als de camera’s zien dat er iemand in je dode hoek zit (je wilt dan immers afremmen of versnellen en beide gaan beter in één versnelling lager). Als je op een stad komt afrijden, zal het hybridesysteem de accu’s zo veel mogelijk opladen zodat je in de stad maximaal elektrisch kunt rijden. Heel slim allemaal. BMW is nog druk aan het fijn slijpen, maar de Mitsubishi Outlander PHEV (tot nu toe de enige ‘concurrent’) kan z’n borst vast natmaken.
BMW X5 eDrive prototype
14/20
Motor
1.997 cc
viercilinder turbo, plug-in hybride
302 pk (gecombineerd)
Aandrijving
vierwiel
8v automaat
Prestaties
0-100 in <7 s
top n.n.b.
Verbruik/milieu
3,8 l/100 km
89 g/km CO2
Afmetingen
4.886 x 1.938 x 1.762 mm (l x b x h)
2.933 mm (wielbasis)
gewicht n.b.
inhoud benzinetank n.b.
650-1.870 l (bagage)
Prijs
NL n.n.b.
BE n.n.b.
Het vonnis
Het is dat BMW zelf vindt dat ze nog niet klaar zijn; we hadden weinig te klagen. Schoon rijden en niets inleveren wordt binnenkort weer een stuk makkelijker, maar je moet nog heel even geduld hebben
Reacties