Zou BMW de nieuwe X5 een kogelvrije versie geven vanwege de hoeveelheid haat die de SUV heeft gekregen? We vermoeden van niet. Waarschijnlijk zijn er een aantal mensen die de klanten van de X5 Protection VR6 niet zo lief vinden. Overigens heeft VR6 niets te maken met de Volkswagen-motor maar wel met het beveiligingsniveau van de auto. Dit niveau geeft aan dat de auto bescherming biedt tegen afgevuurde kogels uit een AK-47.

De kogelvrije X5 krijgt gelaagd veiligheidsglas, hoogwaardig staal op strategische punten en is door de Duitse VPAM-keuring gekomen als het gaat over de weerstand tegen kogels en bommen. BMW geeft de X5 ook een versterkt schot tussen de kofferbak en het passagierscompartiment. Handig voor wanneer je sportkleding achterin ligt te stinken, denken we.

Wij kunnen de nieuwe, stoerdere look van de auto goed hebben. Hij heeft nog net niet een V’tje op zijn borst. BMW omschrijft de buitenkant als ‘een ingetogen uiterlijk met een sportief tintje’. De koplampen en grille zijn aangepast en er zijn en paar zwarte accenten die normaal gesproken alleen weggelegd zijn voor modellen die een M-badge dragen.

Gepantserde BMW X5 (2023)

Andere aanpassingen aan de X5 zijn een zelfsluitende brandstoftank en een intercomsysteem om te communiceren met mensen buiten de auto. We vermoeden dat dat er is zodat je de personen buiten de auto vriendelijk kunt verzoeken om te stoppen met afvuren van kogels. Optionele extra’s zijn onder meer zwaailichten, een dakantenne voor portofoonsystemen en verdere bepantsering voor het dak en de onderkant van de auto.

Veilig in de gepantserde BMW X5

Er is plek voor vier in de BMW X5 met een kogelvrij vest. Volgens het merk zou er ondanks alle aanpassingen geen ruimte verloren moeten gaan in het interieur. Iedere inzittende krijgt een eigen klimaatbeheersingszone, dus er zullen geen gewelddadige meningsverschillen ontstaan ​​over de kwestie of de verwarming nou op 20 of 21 graden moet staan.

Voorin ligt BMW’s 4,4-liter V8-motor die 530 pk en 750 Nm koppel produceert (met wat hulp van het 48 volt mild hybride systeem). Binnen 5,9 seconden zit je aan de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 210 km/u. Met een verbruik van 13,4 liter per 100 km is de kogelvrije X5 geen ideale auto van de zaak, maar hopelijk is de baas bereid een steentje bij te dragen als je voor je werk een gepantserde BMW X5 nodig hebt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)